۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۵۵۵۸۹۲
استاد حوزه علمیه:

فراموشی مرگ سبب فساد در جامعه می شود

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه گفت: قبرستان ها برای یادآوری هدف حقیقی زندگی که تلاش برای آخرت است، نقش بسیار مهمی دارند.
حجت الاسلام سید علی اکبر محسنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید علی اکبر محسنی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد مصری واقع در خیابان صاحب الزمان(عج) برگزار شد، گفت: جدا شدن از قبرستان و یاد مرگ سبب فراگیر شدن فساد در جامعه می شود.

وی در ابتدا افزود: خداوند شاهراه نماز را برای سعادت انسان قرار داده است و در این شاهراه سوره حمد مهم ترین بخش است و اهدنا الصراط المستقیم اساسی ترین نکته در این سوره است که برای حضور در آن صراط مستقیم لوازمی نیاز است.

حجت الاسلام محسنی تصریح کرد: همراهی با روایات اهل بیت(ع) بسیار لازم است، توجه و توسل به اهل بیت(ع) بدون کاربردی کردن روایاتشان در زندگی فایده ای ندارد؛ این روایات مهم ترین سرمایه های زندگی شیعیان است و متأسفانه تعداد اندکی از مستمعین و مخاطبان برای تثبیت مطالب دینی و روایات اهل بیت(ع) از قلم و کاغذ استفاده می کنند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم اظهار کرد: در مکتب اهل بیت(ع) بهای بسیار زیادی به تفکر و تعقل داده می شود و اگر قوه خیال و دل انسان از تفکر و تعقلش دستور نگیرد، بیچارگی به بار می آورد.

وی خاطرنشان کرد: تسلیم خداوند بودن با مَنیّت تنافی دارد، درب خانه خداوند واژه مَن مفهومی ندارد؛ باید متذکر باشیم که برای بندگی کردن یادآوری و توجه به نعمت ها نیز بسیار لازم است.

حجت الاسلام محسنی با بیان این انسان قابلیت دریافت نعمت های بی شمار خداوند را نداشته است، تصریح کرد: نعمت های الهی باید مورد شکر عملی و لسانی انسان واقع شود، شکر لسانی گاهی از روی ناراحتی است و چنین تشکری فایده ندارد.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم افزود: یکی از نعمت هایی که در جامعه مغفول مانده است، نعمت قبرستان است؛ قبرستان ها برای یادآوری هدف حقیقی زندگی که تلاش برای آخرت است، نقش بسیار مهمی دارند؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، زمانی که قصرها محبوب می شود قبرستان ها فراموش می شود.

وی با بیان این که نباید به قبرستان ها نگاه موزه وار داشته باشیم، خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان(ع) برای ورود به قبرستان کفش از پای مبارکشان درمی آوردند؛ منقول است زمانی که نام قبرستان در برابر اهل بیت(ع) آورده می شد، ایشان گریه می کردند و می فرمودند از عذاب قبر به خداوند پناه ببرید.

حجت الاسلام محسنی در پایان گفت: قبرستان می تواند به عنوان یک ابزار تربیتی مورد استفاده قرار گیرد و جدا شدن از قبرستان و یاد مرگ سبب فراگیر شدن فساد در جامعه می شود؛ باید بدانیم دنیا مسافرخانه است؛ ابن عباس نقل می کند از پیامبر(ص) شنیدم که همان گونه که به فرزندانتان حمد و سوره را یاد می دهید دعای اللهم اعوذ بک من عذاب القبر را هم به آن ها آموزش دهید./۸۶۷/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات