۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۵۵۶۰۸۰
حجت الاسلام آقامیری تاکید کرد؛

عمل به منشور روحانیت راهی برای مقابله با سکولاریسم

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران عمل به منشور روحانیت را تنها راه مقابله با سکولاریسم دانست و گفت: علما و روحانیان باید نسبت به اتفاقات و وقایع سیاسی، اجتماعی و حاکمیتی جامعه خود مطلع و تاثیرگذار باشند.
حجت الاسلام آقامیری

حجت الاسلام سید رضا آقامیری مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره منشور روحانیت گفت: بیشترین مطلبی که امام خمینی(ره) همواره در سخنرانی‌هایشان به علما گوشزد می‌کردند، بحث تزکیه نفس بود.

وی افزود: ایشان همیشه روحانیت را از ارتکاب معاصی و اعمالی که آنها را از تزکیه نفس دور می‌کند برحذر می‌داشتند و می‌فرمودند: اسلام همیشه از روحانیان بد ضربه خورده و آسیب دیده است.

حجت الاسلام آقامیری در ادامه با استناد به کلام بنیان گذار کبیر انقلاب، ابراز کرد: جمله معروفی منتسب به امام راحل است که می‌فرمایند: عالم شدن بسیار مشکل ولی آدم شدن محال است؛ ایشان اولین شاخصه یک روحانی و عالم دینی را تزکیه نفس و اهل سلوک در مسیر الی الله بیان می‌کردند.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان اینکه امام خمینی(ره) جامعه را نیازمند وجود یک عالم مومن و اهل تزکیه می‌دانستند، اظهار داشت: امام راحل می‌فرمودند: شخصی که قرار است رهبری و امامت یک امت را بر عهده بگیرد ابتدا باید بر نفس خویش پیروز شود، امیرمومنان علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: کسی که خود را تعلیم می‌دهد آن شخص بیشتر مستحق تکریم و اجلال است تا کسی که همواره در پی تعلیم دیگران است.

وی دومین ویژگی عالم دینی را مشارکت اجتماعی او دانست و گفت: در شریعت اسلام چیزی به اسم رهبانیت وجود ندارد؛ بنابراین عالمان دینی باید در تمام قضایا و وقایع اجتماعی حضور فعال داشته باشند، شهید مدرس در این خصوص می‌فرمودند: سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست؛ بر همین اساس مطالبه امام خمینی(ره) نیز از روحانیت حضوری پررنگ و تاثیرگذار بود.

حجت الاسلام آقامیری با اشاره به اینکه تبدیل شدن اخبار و روایاتی که درباره ولایت فقیه در کتب شیعه آمده به تئوری و نظریه ولایت فقیه از سوی امام خمینی(ره) صورت پذیرفت، عنوان کرد: بنابراین یک عالم دینی باید سه ویژگی عالم بودن، اهل تزکیه نفس بودن و دوری از رهبانیت را دارا باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران با بیان اینکه بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در پیام تاریخی خود به جایگاه رفیع حوزه‌های علمیه را متذکر می‌شوند و به چالش‌ها و آسیب‌هایی که این جایگاه را تهدید می‌کند اشاره دارند، گفت: امروز خطری که حوزه‌های علمیه را تهدید می‌کند سکولاریسم است.

وی افزود: سکولاریسم در امور و مسائل مختلف دینی یا اجتماعی بروز و ظهور پیدا می‌کند، سکولاریسم اجتماعی به این معنا است که علما و روحانیان خود را از اتفاقات و وقایع سیاسی، اجتماعی و حاکمیتی جدا کنند و راه خود را بروند، امام خمینی(ره) همواره بر این مسأله تاکید داشتند که عالم دینی باید آگاه به زمان خود باشد و از مسائل سیاسی اجتماعی جامعه خود مطلع و در این رابطه فردی تاثیرگذار باشد./813/ت۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات