۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹
کد خبر: ۵۵۶۰۸۲
حجت الاسلام والمسلمین فقیهی:

کفران نعمت ولایت خصیصه منافقان است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ریشه ها و علل مخالفت و دشمنی نفاق با اسلام و امت اسلامی، کفران نعمت ولایت را یکی از مهم ترین خصیصه های منافقان ذکر کرد.
فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به نکات تفسیری آیه 74 سوره توبه گفت: خداوند در این آیه از قرآن کریم می فرماید« منافقان به خدا سوگند می خورند که ( سخن ناروا در غیاب پیامبر ) نگفته اند و حال آنکه مسلّما سخن کفر گفتند و پس از اسلام آوردنشان کفر ورزیدند ( پس از اظهار اسلام اظهار کفر کردند ) و تصمیم خطرناکی گرفته و اقدام به ترور پیامبر(ص) کردند که اگر توبه کنند خداوند آنها را مورد بخشش قرار خواهد و در غیر این صورت عذاب دردناکی در انتظار آنها است».

وی افزود: به استناد به این آیه از قرآن کریم به خوبی می توان شاخصه اسلام و ایمان را از هم جدا کرد؛ زیرا اسلام همان اظهار و بیان زبانی شهادتین است و هرکس که با زبان اظهار به شهادتین کند مسلمان است در حالی که ایمان قلبی است به همین دلیل در اینجا قرآن کریم تعبیر به اسلام کرده نه ایمان و تفاوت میان ایمان و اسلام را نشان می دهد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این آیه بیانگر این مطلب است که همین اسلام ظاهری منافقان هم  به دلیل اتهام به پیامبر(ص) مبدل به کفر شد.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی با اشاره به علل و ریشه های دشمنی منافقان با حضرت رسول(ص) و مسلمانان گفت: بخشی از دشمنی ها ناشی از جهالت، نادانی و فریب است و دشمنی عده ای دیگر که همان منافقان هستند به دلیل حسادت و شوکت پیامبر(ص) است و قدرت یافتن امت اسلامی  نیز از دیگر علل دشمنی منافقان با حضرت رسول(ص) بود زیرا می دیدند که رسول الله(ص) به فضل خداوند از یاری و کمک آنها بی نیاز شده بود به همین دلیل کمر به ترور پیامبر(ص) بستند.

وی افزود: امروزه هم این موضوع در جامعه اسلامی وجود دارد و عده ای از روی جهالت و نادانی در مقابل رهبر معظم انقلاب موضع گرفته اند و عده ای دیگر که منافقان و عمال سران استکبار هستند به دلیل حسادت نسبت به جایگاه امت اسلام و شوکت و اقتدار رهبری با ایشان مخالفت می کنند بنابراین منافقان با عزت وعظمت اسلام و امت اسلامی مخالف هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: قرآن کریم می فرماید منافقان با تمام اشتباهات و جنایت هایی که کرده اند در صورت توبه وضعیت آنها بهتر از قبل خواهد شد ولی اگر توبه نکنند و نفاق خود را در برابر امت اسلام و پیامبر(ص) آشکار کردند در دنیا و آخرت برای آنها عذاب دردناکی خواهد بود و نه در دنیا و نه در آخرت برای آنها یاوری نخواهد بود.

حجت الاسلام والسملمین فقیهی اظهار کرد: البته باید توجه داشت که اگر فردی نفاق داشت و این نفاق را ظاهر نکرد رسیدگی به اعمال او در آخرت انجام خواهد شد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که در این آیه نفاق به صورت یک پدیده اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: این آیه از قرآن کریم بیانگر ناسپاسی و کفران نمعت از سوی منافقان بوده و نشان می دهد در حالی که نعمت ولایت خداوند که بالاترین نعمات است به آنها اعطاء شده بود به جای شکر نعمت کفران نمعت کردند؛ بنابراین یکی از مهم ترین خصایص منافقان این است که در برابر نعمت ولایت کفر ورزیده و کفران نعمت کرده و قدر دان نعمت ولایت با اطاعت از ولی خدا نیستند به همین دلیل در دنیا و آخرت دچار خسران می شوند./837/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات