۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۵۶۴۸۷
روشنفکری در ایران(۵)

"روشنفکری" در حالت احتضار

استاد حوزه و دانشگاه گفت: آن چیزی که ما امروزه با آن سروکار داریم و در جامعه ما با عنوان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد، آن معنای اصیل و واقعی از روشنفکری نیست.
روشنفکری حجت الاسلام محمدحسین ملک زاده

حجت الاسلام محمدحسین ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به بررسی ابعاد روشنفکری در ایران پرداخت و گفت:‌ جریان روشنفکری همراهی لازم با گروه های مذهبی و دینی را نداشت، اما در انقلاب کنار این گروه ها بودند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در آستانه انقلاب، جریان روشنفکری آرام آرام با وجود اینکه در برخی از مصادیق مبارزه با گروه های مذهبی اصیل دینی که زیر چتر امام راحل قرار می گرفتند، همراه شد.

وی با اشاره به اینکه جریان روشنفکری پس از مدتی از جریان انقلابی فاصله گرفت، ابراز داشت: این جریان پس از چندی فاصله اش را با طیف انقلابی زیاد کرد؛ از این رو می بینیم در آستانه انقلاب اسلامی افراد و یا جریاناتی از دل این روشنفکری ظهور یافتند که از اسلام و انقلاب اعلام برائت کردند.

حجت الاسلام ملک زاده درباره برخورد و تقابل جریان روشنفکری با انقلاب اضافه کرد: بخشی از این جریان باقی ماندند که بعد از انقلاب در قالب جریاناتی که سعی می کردند به عنوان اپوزیسیون نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شوند همچنان به فعالیت خودشان ادامه دادند و به مرور وضعیتی پیش آمد که تضادها و تناقضات درونی این جریان با نیروهای مذهبی افزایش پیدا کرد و نتیجه آن شد که حتی در مواردی به تخاصم و مجادله هم کشیده شد.

این استاد حوزه در ادامه با تأکید بر سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «روشنفکری در ایران بیمار متولد شده است» و هم اکنون نیز وضعیت مساعدی ندارد، گفت: ایشان یک جریانی را تحت عنوان روشنفکری مطلوب هم مدنظر دارند، همانطور که در بعضی از تعابیر نمادهایی را مثل نماد روشنفکری حوزه مطرح می کنند که آن به معنای روشنفکری در معنای اصیل و واقعی آن است، بنابراین ضروری است در عرصه روشنفکری به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به خوبی دقت شود.

حجت الاسلام ملک‌زاده خاطرنشان کرد: آن چیزی که ما الان با آن سروکار داریم و در جامعه ما تحت عنوان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد آن معنای اصیل و واقعی از روشنفکری نیست.

حجت الاسلام ملک زاده با اشاره به وضعیت نامساعد روشنفکری در ایران بیان کرد:‌ آن چیزی که ما شاهد هستیم جریان روشنفکری فعلی در واقع ادامه همان جریانی هست که قبل از انقلاب بود، منتها سعی کردند بعد از انقلاب تا حدودی خودشان را با نیروهای انقلابی نزدیک تر کنند، اما در عمل به خاطر این تضادهایی که میان این جریان و طیف انقلابی وجود دارد، شاهد هستیم که این جریان امروزه خودش را در قالب اپوزیسون مطرح می کند و بی شک اعتقاد چندانی هم به اصل نظام و ولایت فقیه و آن اصول ارزشی انقلاب اسلامی ندارد و حاضر است با تمام این مسائل فاصله بگیرد.

وی در پایان یادآور شد: وضعیت فعلی روشنفکری همان طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند بیمار متولد شد و الان دیگر به حالت احتضار در آمده است./۸۲۹/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات