۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۵۶۵۴۶
قاسمی در نشست خبری:

به دنبال حل مشكل سوریه در ادامه اجلاس آستانه هستیم

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: صحبت های سه جانبه بین ایران، روسیه و تركیه انجام شد كه به دعوت اردوغان قرار است جلسه ای در تركیه برگزار شود و در ادامه نشست‌های آستانه بتوان بسیاری از اختلاف نظرها را حل كند.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه كه در ساختمان شماره ٩ وزارت امورخارجه برگزار شد با اشاره به سفر رییس جمهور به هند و توسعه اقتصادی بین شركت های ایرانی و هندی و از دست رفتن موقعیت های پیشین اظهار داشت: مباحث زیادی در خصوص انتقال انرژی در منطقه وجود دارد ولی روابط پیرامونی بسیاری از همسایگان نگذاشته كه این ارتباطات اقتصادی انجام شود ولی در سفر رییس جمهور به هند صحبت های خوبی برای انتقال انرژی انجام شد كه امید است باتوجه به رایزنی های سایر كشورهای منطقه این موضوع سریعا انجام شود.

وی در مورد اظهارات عراقچی مبنی بر اینكه برجام منافعی برای ما نداشته است، گفت: ما در برجام منافع زیاد و بهره های زیادی را داشتیم و امروز تنها آمریكا در این مسیر تخطی كرده است و همه تلاش ما براین بوده است كه گروه ۱+۵  بر آمریكا فشار بیاورد تا مزایا برجام برای همه منفعت داشته باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در رابطه با اینكه اگر آژانس برجام را تایید نكند تاكید كرد: هدف آمریكا ایجاد فضای روانی خاصی است كه ایران را محروم از منافع برجام كند و فعلا در مورد رفتار آمریكا در آینده نمی توان اظهار نظر كرد ولی خود آمریكایی ها هم به جمع بندی نرسیدند، در صورت هر تصمیم از سوی ایالت متحده آمریكا باوجود پیش بینی ها قبلی و رصد ما با تمام توان پاسخ مقتضی را در زمان لازم خواهیم داد.

قاسمی در رابطه با حج و روابط ایران و عربستان یادآور شد: بعد از اتفاق منا موضوع عدم مدیریت عربستان شدت گرفت و در جهان اسلام و مجموعه مردم مسلمان باید فكر شود تا راهی در جهت بهینه سازی مدیریت حج اقدام اسلامی و همگانی انجام شود.

وی در مورد اتهامات جدید آمریكا علیه ایران افزود: ایالات متحده آمریكا در خصوص اتهام زنی به ایران كار جدیدی نكرده است و باتوجه به زیاده خواهی این كشور نباید این سخنان را جدی گرفت و این حرف ها فایده ای برای آمریكا ندارد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در زمینه محكومیت ایران در خصوص كمك تسلیحاتی ایران به یمن توسط انگلستان تصریح كرد: باتوجه به سرعت تحولات نمی توان همه موضوعات را به هم مربوط دانست، ما در سفر معاون سیاسی وزارت جارخه به لندن پیرامون مسائل زیادی صحبت كردیم كه براساس یك قراری در بین دو كشور در فاصله زمانی شش ماه صورت می گیرد، ما در زمینه یمن هم با انگلیس به خاطر وضعیت آشفته یمن صحبت كردیم و از هر فرصتی برای برون رفت یمن از این بحران با هر كشوری صحبت می كنیم ولی رفتار انگلستان نهایتا صادقانه نبود.

قاسمی در مورد اختلاف نظر ایران با تركیه بر سر جنگ سوریه بیان داشت: در طی این سال ها بر سر سوریه با تركیه صحبت داشته ایم و همیشه اختلاف نظر و اشتراك نظر وجود داشته و همچنان تشریك مساعی وجود دارد و طی روزهای گذشته صحبت های سه جانبه بین ایران، روسیه و تركیه انجام شد كه به دعوت اردوغان قرار است جلسه ای در تركیه برگزار شود و در ادامه نشست‌های آستانه بتوان بسیاری از اختلاف نظرها را حل كند.

وی در خصوص نشست مونیخ و دیدارهای ظریف و عراقچی خاطرنشان كرد: علاوه بر یمن موضوعات زیادی در این نشست ها برگزار شد و دیدارهای زیادی صورت گرفت.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص سفر پارلمان ایران به هند افزود: روابط بین ایران و هند همیشه روبه رشد بوده است، هم اكنون گروه دوستی ایران در هند قرار دارد و در طول این روزها مذاكراتی خواهند داشت، این گروه می توانند تكمیل كننده سفر رییس جمهور خواهد بود و این گروه دوستی برای اولین بار شكل می گیرد و امید است این هیات بتواند همیشه در تبادل نظر باشند.

قاسمی در مورد روابط بین ایران و روسیه ابراز داشت: آنچه بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم رخ داد نشان می دهد حضور این كشور در سایر نقاط منطقه و همكاری با ایران می تواند از نگاه ما و مسكو مثمر ثمر باشد تا بتوانیم منطقه ای با ثبات داشته باشیم، اگر از این زاویه به موضوعات منطقه نگاه شود هركشوری می تواند نقش خوبی در منطقه داشته باشد.

وی در خصوص سفر وزیر خارجه فرانسه گفت: زمان این سفر هنوز مشخص نیست ولی این سفر انجام خواهد شد زیرا مسائل اقتصادی و سیاسی بین دو كشور وجود دارد و ما می توانیم در مورد آسیا و اروپا صحبت كنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد ایجاد یك قطعنامه در خصوص سوریه و لازم الاجرا بودن آن تاكید كرد: در حوزه سیاست خارجی هیچ وقت چنین تضمینی وجود ندارد ولی امیدواریم این قطعنامه به تصویب برسد و اجرایی شود و كمك رسانی به مناطق مختلف سوریه انجام شود.

قاسمی با اشاره به انتقال سفارت اسرائیل به بیت المقدس نیز افزود: بحث رژیم اشغالگر قدس از سوی ما با مواضع مشخصی همیشه روبرو بوده است و برای این موضوع هم با سایر كشورهای اسلامی صحبت خواهیم كرد و مذاكره صورت می گیرد ولی اسرائیل تاوان كارهای خود را می دهد و در آینده نه چندان دور وضعیت نا به سامان خود را خواهد دید.

وی در مورد سخنان سردار باقری مبنی بر اینكه جنگ سوریه با قطعنامه متوقف نمی شود گفت: تماس های سه كشور در آستانه وجود دارد و بی ثباتی مورد رضایت ما نیست و برای بازگشت امنیت به سوریه تلاش خواهیم كرد و امیدواریم قطعنامه مزبور بتواند در كوتاه مدت فضایی را برای آرامش ایجاد كند و سریع تر این كشتار را متوقف كند.

سخنگوی وزارت امورخارجه  اظهار داشت: ایران ارسال سلاح به یمن نداریم و این ادعای كسانی است كه می خواهند از وضعیت موجود سوء استفاده كنند و آنچه مدنظر ما است توقف تجاوز به یمن از سوی عربستان است زیرا یك بحران بزرگ در یمن رخ داده است، امیدواریم این پیچیدگی زودتر حل شود و این قطعنامه مشكل یمن را سخت تر می كند و تلاش دولت انگلیس در این قطعنامه برای دفاع از متجاوز امری ناپسند است.

قاسمی در مورد اقدامات وزارت خارجه برای خنثی كردن اقدامات آمریكا در سازمان ملل و حواشی مونیخ و رفتار نتنیاهو گفت: بخش زیادی از مردم جهان و سیاستمداران در این خصوص آگاهی دارند و این شو ها به صورت غلط برگزار می شود و ایران از تمام توان از قدرت دیپلماتیك خود استفاده می كند تا از پس این بی اعتمادی ها چهره آمریكا را نشان دهیم.

وی افزود: آمریكایی ها با تبلیغات در ادامه بدعهدی ها در برجام می خواهد روابط ایران با جامعه جهانی را خراب كند  از این رو سخنان تخریب كننده علیه ایران می زنند، این صحبتها تاثیرگذار نیست و اینگونه سوالات هروز آمریكا را شكننده تر می كند، آمریكا نهایتا مجبور می شود از این رفتار خود دست بكشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه اظهار داشت: پاسخ های لازم در زمان مشخص به رییس جمهور آمریكا داده شده و رییس جمهور هم در كنفرانس بعدی كه خواهند داشت چنانچه لازم باشد پاسخ لازم را می توانند بدهند.

قاسمی در پایان در مورد اظهارات همسر نازنین زاغری مبنی بر اینكه همسر من قربانی دعوای تسلیحاتی ایران و انگلیس است گفت: این سخنان نشان می دهد كه ایشان از روابط ایران و انگلیس اطلاعی ندارند زیرا این پرونده به وزارت خارجه مربوط نمی شود، همچنین  ایشان دارای جرم های زیادی هستند كه در قوه قضائیه در حال پیگیری است./٨١٦/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات