۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۵۶۶۸۷
حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی:

مراقبه نیاز به مداومت و استمرار دارد

امام جمعه کرج با بیان این که مراقبه نیاز به مداومت و استمرار دارد، گفت: در مراقبه باید از اینکه اعمال را به نفع خود بگیریم پرهیز کنیم؛ یعنی در محاسبه اعمال نیز باید تقوای الهی را پیشه کنیم.
آیت الله حسینی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در کلاس درس اخلاق که در مدرسه علمیه دارالسلام برگزار شد، گفت: اساس و ریشه درس اخلاق، مراقبه و اخلاق است.

وی افزود: اگر همه مباحث اخلاقی را بدانیم اما اهل مراقبه نباشیم و دائم به نفس، اعمال و افکار خود سرک نکشیم، به نهایت و غایت متعالی وجودی خود دست نمی‌یابیم.

امام جمعه کرج در ادامه ابراز داشت: مراقبه نیاز به مداومت و استمرار دارد. در مراقبه باید از اینکه اعمال را به نفع خود بگیریم پرهیز کنیم و باید ببینیم دقیقاً کاری که انجام داده ایم در راه رضای خدا بوده یا خیر؛ یعنی در محاسبه اعمال نیز باید تقوای الهی را پیشه کنیم.

وی افزود: حبّ نفس اجازه نمی‌دهد انسان پا روی نفع و سود خود بگذارد. زمانی ما متخلّق به اخلاق خواهیم شد که دستورات الهی و معلومات دینی در زندگی ما ظاهر شوند و نشان دهنده اخلاقیات در وجود ما باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی بیان داشت: مراقبه دستوری است که تا زمان مرگ سفارش شده که انسان بر آن اهتمام داشته باشد و لحظه‌ای را به غفلت نگذراند.

وی با اشاره به حقوق انسان‌ها از جمله پدر و مادر، خویشاوندان، همسایگان و ...، گفت: پیامبر اکرم(ص) سفارش می‌کنند درباره کسانی که به ما بدی یا قطع رحم کرده‌اند گذشت کنیم، با آنها صله رحم و دیدار داشته باشیم، از احوال آنها باخبر شویم و برای رفع گرفتاری آنها تلاش کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان البرز بیان داشت: مباحث اخلاقی جهت کمال معنوی و رشد روح است حتی در بحث قصاص در عین حال که خداوند متعال به قصاص امر کرده، می‌فرماید اگر گذشت کنیم سبب تعالی و بساطت روح خود می‌شویم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صله رحم یکی از حقوق الناس است، آن را از یاد نبریم زیرا در روز قیامت گروهی هستند که صف آنها جدا از دیگران است و آن صف کسانی است که در دنیا صله ارحام به جا آورده‌اند./969/پ202/ب1

ارسال نظرات