۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۵۶۷۸۰

جمع‌آوری ۲۰۱ حدیث از حضرت زهرا در یک فرهنگنامه

حجت الاسلام دشتی در کتاب «فرهنگ سخنان حضرت زهرا(س)» ۲۰۱ حدیث را از کتاب‌های مختلفی جمع‌آوری کرده و هرکدام را شرح مختصری داده است.
  کتاب «فرهنگ سخنان حضرت زهرا(س)»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع)، کتاب «فرهنگ سخنان فاطمه زهرا(س)» نوشته حجت الاسلام محمد دشتی را روانه بازار نشر کرده است.

نویسنده در سرآغاز کتاب هدف از تدوین این کتاب را این گونه توضیح داده است:

از سال‌های ۶۵ تا ۷۲ که کار استخراج «سخنان حضرت زهرا(س)» را برای راهنمایی ساختن بانوان مسلمان در جست‌وجوی الگوی کامل زندگی بودند، آغاز کردیم، و گوهرهای درخشنده کوثر قرآن را از لا به لا صدها کتاب جمع‌آوری کردیم و گل‌های همیشه معطر بوستان فاطمی را می‌بوییدیم، نمی‌دانستم که عطر کلمات بزرگ بانوی جهانیان، در فرصت کوتاهی جان و جهان را اینگونه معطر می‌سازد و با این سرعت از مرزهای خاکی ما می‌گذرد، و همه مرزها را درنوردیده و نسیم دل انگیز در فضای دورترین کشورهای اسلامی وزیدن آغاز کرده، روح و روان مسلمانان جهان را شاداب می‌کند.

و نامه‌های فراوانی از کشورهای اروپایی و آفریقایی و آسیایی، هند و پاکستان به طرف ما سرازیر می‌شود و در تمام نمایشگاه‌های داخل و خارج حضور فعال می‌یابد، باور نمی‌کردم که فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س) تنها در مدت 3 سال 13 بار چاپ و منتشر شود.

و باورمان شد که با داشتن منابع روایی و آثار ارزنده اهل‌بیت پیامبر(ص) نباید از تهاجم فرهنگی دشمنان بهراسیم؛ البته اگر از خواب غفلت بیدار شویم و به ارزش‌های خویش بازگردیم، و اگر به گونه شایسته این فرهنگ غنی را شناخته و به جهانیان بشناسانیم.

پس از انتشار فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س) رهنمودهای فراوان و پیشنهادهای ارزشمندی به دست ما رسید،که اصلاح و بازنگری بایسته‌ای را می‌طلبید، مانند تغییر کیفی فارسی و عربی، ادبیات متن کتاب، اصلاح و کنترل پاورقی در سراسر کتاب، کنترل اعراب متن عربی، کنترل مجدد آدرس‌ها و مدارک و اسناد احادیث و اصلاح ترجمه‌ها.

پس از بررسی‌ها لازم و با توجه به این که همه اسناد و مدارک کتاب قابل استفاده عموم نبود به تقاضاهای یاد شده؛ با انتشار این کتاب پاسخ مثبت دادیم.

این فرهنگ شامل  ۲۰۱ حدیث از حضرت فاطمه زهرا(س) درباره سیره فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آن حضرت است که هرکدام شرح بسیار مختصری داده و احادیث این کتاب براساس موضوع دسته‌بندی شده و به صورت الفبایی تنظیم شده است.

 عنوان‌های: آیین همسرداری، اخلاق و روابط انسانی، افشاگری حضرت زهرا(س)، پوشش و حجاب زن، خداشناسی حضرت فاطمه(س)، دفاع و مبارزه حضرت فاطمه(س)، دعا و نیاش حضرت زهرا(س)، زن و زندگی اجتماعی، زن و زینت و آرایش، ساده زیستی،  شیعیان و پیروان اهل بیت(ع)، صحیفه و کتاب حضرت زهرا(س)، عرفان فاطمه(س)، غدیر خم، غصب حق اهل بیت ما، هدایت تشریعی ، همسرداری را می‌توان مهم‌ترین موضوع‌های این فرهنگ‌نامه برشمرد.

یک همسر آرمانی برای گرم نگاه داشتن کانون خانواده باید ویژگی‌هایی داشته باشد، مثلا مهربان و ایثارگر باشد، دیگران را بر خود مقدم بدارد، با سختی‌ها زندگی و ناملایمات آن بسازد و با لبخند و شادی آفرین خود، تاریکی حزن و را از دل شوهر بزداید، از این رو نویسنده زیر عنوان آیین همسرداری درباره ایثارگری حضرت فاطمه(س) چنین آورده است:

در این رابطه باید از حضرت فاطمه (س) الگو گرفت؛ در یکی صبح گاهان امام علی (ع) فرمود: فاطمه جان! آیا غذایی داری تا گرسنگی‌ام برطرف شود؟ حضرت زهرا(س) پاسخ داد: نه، سوگند به خدایی که پدرم را به نبوت و شما را به امامت برگزید، دو روز است در منزل غذای کافی نداریم، آنچه بود به شما و فرزندانم «حسن و حسن» دادم و خود از غذای اندک موجود، استفاده نکردم.

 امام با تأسف فرمود که فاطمه جان! چرا به من اطلاع ندادی، تا به دنبال تهیه غذا بروم؟: حضرت زهرا(س) فرمود: ای ابالحسن! من از پروردگار خود حیا می‌کنم  چیزی را تو در خواست نمایم که تو توان و قدرت انجام آن را نداری.

زنان دنیا معاصر باید از این گونه جلوه‌های ایثار درس زندگی بیاموزند و با سادهزیستی و مراقبت از خویشتن و دوری از آرزوهای زودگذر، زندگی زناشویی را جاودانه کنند.

مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع)، کتاب«فرهنگ سخنان  فاطمه زهرا(س)» را با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه، در قطع رقعی و  ۲۴۷ صفحه و قیمت ۳۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/

ارسال نظرات