۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۵۵۶۸۴۰

برگزاری مراسم نخستین جایزه کتاب سال نهج‌البلاغه

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری نخستین جایزه کتاب سال نهج‌البلاغه با همکاری خانه کتاب و بنیاد نهج‌البلاغه در اسفندماه ۹۷ خبر داد.
نهج

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری کتاب، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،سه‌شنبه 8 اسفندماه در بازدید از مجموعه خانه کتاب با حضور در ایبنا، بر همکاری‌ و تعامل دو مجموعه در اجرای طرح‌های حوزه کتاب تأکید کرد. فقهی‌زاده در این بازدید از برگزاری نخستین جایزه کتاب سال نهج‌البلاغه با همکاری خانه کتاب و بنیاد نهج‌البلاغه در اسفندماه 97 خبر داد.

وی با حضور در اتاق گفت‌وگوی ایبنا گفت: وقتی مایه قرآنی و عترتی در یک کتاب باشد و عنوان کتاب غیرمستقیم به این بحث‌ها اشاره کند، تاثیرگذاری بیشتری نسبت به اشاره مستقیم دارد. امروزه تبلیغ غیرمستقیم بیشتر به دل می‌نشیند.
 

مقام عالی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تا پایان سال 97، حدود 20 نشست تخصصی با موضوعات قرآن و عترت و با حضور کارشناسان زبده و پیشکسوت هر حوزه برگزار خواهیم کرد.
 

فقهی‌زاده درباره تحولات محتوایی نمایشگاه قرآن،‌ اظهار کرد: فردا نخستین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار می‌شود. احکام معاونین علمی و اجرایی نمایشگاه پیش از این صادر شده و به زودی قائم‌مقام نمایشگاه قرآن نیز منصوب خواهم شد. جلسات متعددی برای کیفیت‌بخشی به نمایشگاه برگزار شده و امیدواریم تحولات کیفی و محتوایی مهمی را شاهد باشیم. به‌عنوان مثال درنظر داریم بحث محتوای عترت را به‌صورت خاص و به دور از خرافه و عوام‌گرایی در قالب‌های مختلف ارائه کنیم.
 

در زمینه بعثت، غدیر، عاشورا، امام رضا (ع) و حضرت مهدی (عج) برنامه داریم

وی تأکید کرد: ما مشخصا در زمینه بعثت، غدیر، عاشورا، امام رضا (ع) و حضرت مهدی (عج) به‌طور ویژه برنامه داریم. یعنی نقاط برجسته تفکر شیعی در قالب‌های مختلف در نمایشگاه ارائه شود. من هرگز نگفتم که ما بخش عفاف و حجاب را از نمایشگاه قرآن حذف می‌کنیم، ولی سعی می‌کنیم نمایشگاه کتاب تبدیل به فروشگاه چادر نشود. یکی از بخش‌های نمایشگاه را به این حوزه اختصاص خواهیم داد چون در هر صورت در این زمینه تمایل و نیاز وجود دارد. درنظر داریم در صورت امکان چند فروشگاه بزرگ از این محصولات همزمان با نمایشگاه قرآن در خارج از فضای نمایشگاه برگزار کنیم و در نمایشگاه نیز بخش کوچکی را به این امر اختصاص دهیم.
 

فقهی‌زاده با اشاره به برگزاری نشست‌های علمی و تخصصی در طول برگزاری نمایشگاه قرآن، گفت: می‌خواهیم پای گروه‌های مختلف علاقه‌مند و موثر در گفتمان قرآنی کشور را به نمایشگاه قرآن باز کنیم. سالهای اولیه برگزاری این نمایشگاه، جلسات تخصصی بسیار خوبی برگزار می‌شد و کتاب‌های ارزشمندی نیز تولید می‌شد. با نوعی بازگشت به گذشته سعی کنیم نقاط قوت را احیا و ویژگی‌های مثبت دیگری را نیز بیافزاییم.
 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: علاوه بر محتوای عترت مبتنی بر آموزه‌های عقلی در مبانی کلامی صحیح و دور از خرافه و روش‌های ارائه محتوا، بخش مجازی و بخش بین‌المللی نیز به‌طور جدی تقویت خواهند شد.  
 


استفاده از ظرفیت خانه کتاب در برپایی نمایشگاه قرآن

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت خانه کتاب در برپایی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، درباره اهمیت ساماندهی بخش فروش کتاب در نمایشگاه قرآن، بیان کرد: تاکنون برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه صورت نگرفته، ولی نکته‌ای که اشاره شد، تلنگری است برای ما تا به این بخش از نمایشگاه توجه داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم با برنامه‌ریزی اصولی نسبت به ساماندهی و نظم‌بخشی صوری و محتوایی بخش فروش، اقداماتی انجام دهیم.
 

فقهی‌زاده همچنین گفت: با توجه به اینکه در ابتدا و انتهای سال 97 مناسبت میلاد باسعادت امام علی (ع) را داریم، امیدواریم در اسفندماه سال آینده، نخستین دوره کتاب سال نهج‌البلاغه را برگزار کنیم. به این دلیل که نمی‌خواهیم سطح آثار پایین بیاید، با برگزاری هرساله این رویداد مخالفم و درنظر داریم این کار را با همکاری بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه و خانه کتاب در بازه زمانی پنج‌ساله انجام دهیم. در نخستین دوره‌ها برای بدست آوردن یک تجربه عملی،‌ این رویداد را در سطح ملی برگزار خواهیم کرد. البته ظرفیت بین‌المللی کردن این جشنواره وجود دارد. کتاب‌های بسیار ارزشمندی در عراق، لبنان، هند و پاکستان در این حوزه نوشته می‌شود.
 

مقام عالی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: طرحی داریم که اگر به نتیجه برسد،‌ حداقل 10 کتاب شاخص در حوزه قرآن و عترت را به زبان اردو برای استفاده اردوزبانان جهان ترجمه خواهیم کرد. در کشور پاکستان و به‌ویژه هند که 200 میلیون مسلمان دارد، تقریبا همه آنها به زبان اردو مسلط هستند. اگر اعتبار تامین شود، این کار از سال آینده آغاز می‌شود و به مرور این تعداد را افزایش خواهیم داد.
 
 
تجربه و ظرفیت خانه کتاب در اختیار معاونت‌های تخصصی وزارتخانه 

نیکنام حسینی‌پور، سرپرست موسسه خانه کتاب نیز با اشاره به طرح حمایتی گرنت، اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت، سال‌ها دغدغه شخصی من بوده و حضور دکتر فقهی‌زاده در این معاونت مایه خیر و برکت است. در انجام طرح ترجمه کتاب‌های حوزه قرآن و عترت به زبان اردو می‌توان از گرنت استفاده کرد.
 

وی درباره طرح‌های فصلی کتاب نیز افزود: طرح‌های فصلی خانه کتاب چند سالی است که انجام می‌شود و با استقبال کتابفروشان و مردم هم مواجه شده ولی تصمیم داریم به سمت کارهای تخصصی‌تر قدم برداریم و یارانه را در حوزه‌های تخصصی‌تر مصرف کنیم. در این راستا درنظر داریم در ماه رمضان با همکاری معاونت قرآن و عترت، ضیافت کتاب را برگزار کنیم که در واقع برگزاری نمایشگاه کتاب به وسعت ایران است. در این طرح به کتابفروشی‌ها در حوزه قرآن و عترت یارانه خواهیم داد. سازوکار این طرح در خانه کتاب برنامه‌ریزی می‌شود و امیدواریم بتوانیم نخستین دوره آن را در سال آینده در ماه مبارک رمضان با حمایت و همکاری معاونت قرآن برگزار کنیم.
 

سرپرست موسسه خانه کتاب، درباره برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه قرآن و عترت گفت: باید از ظرفیت این معاونت هم در زمینه تولید آثار این حوزه و هم جلسات نقد و بررسی استفاده کنیم. در موسسه خانه کتاب با وجود سرای اهل قلم و سرای کتاب که ویژه این امور طراحی شده‌اند، این آمادگی وجود دارد.
 

حسینی‌پور همچنین ادامه داد: می‌توان تمامی کتاب‌هایی که در سال گذشته نخستین‌بار در کشور منتشر شده و در مخزن خانه کتاب وجود دارد را در بخشی مجزا در نمایشگاه قرآن به نمایش گذاشت. این کار هر دوره از نمایشگاه کتاب در قالب سالن کارنامه نشر انجام می‌شود که می‌توان کارنامه نشر قرآن و عترت را نیز برپا کرد. تجربه و ظرفیتی که سال‌هاست در خانه کتاب انباشته شده را می‌توان در اختیار همه معاونت‌های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داد. /925/د 103/ش

 

 

ارسال نظرات