۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۵۵۶۸۷۳
زنگ خطر به صدا درآمده است؛

بیگانگان در حیاط خلوت سلطان نشین عمان

تحرکات فزاینده سعودی‌ها و اماراتی‌ها در استان المهره در شرق یمن و در مرزهای سلطان نشین عمان بحث و جدل‌های زیادی را به دنبال داشته است در حالی که برخی آن را دارای مخاطراتی بر همزیستی اجتماعی و دینی در منطقه ای می‌دانند که شعله های جنگ یمن به آن نرسیده است برخی دیگر دیدگاه متفاوتی دارند.
عمان

به گزارش خبرگزاری رسا، استان المهره دروازه شرقی یمن و دومین استان بزرگ یمن پس از حضرموت محسوب می شود و مساحت آن ۸۲۴۰۵ کیلومتر مربع معادل مساحت امارات است. این استان از شمال و غرب با استان حضرموت و در نوار مرزی گسترده ای با سلطان نشین عمان محدود می شود. استان المهره حیاط خلوت عمان و عمق امنیت ملی آن محسوب می‌شود  و از اهمیت راهبردی برای مسقط برخوردار است. این استان بر یکی از تنگه های دریایی مهم یعنی تنگه هرمز میان خلیج فارس از یک سو و دریای عمان و بحر العرب و اقیانوس هند در سوی دیگر قرار دارد و ۴۰ درصد از نفت دنیا از طریق این تنگه منتقل می شود و هر که بر این استان مسلط شود به طور کامل بر این گذرگاه آبی دارای اهمیت راهبردی فراوان مسلط در بخش جنوبی مسلط می‌شود. عمان این منطقه را امتداد و دنباله استراتژیک خود می‌داند زیرا منطقه ای است که از نظر تاریخ، جغرافیایی و خانوادگی پیوند عمیقی با سلطان نشین عمان دارد.

رسانه های سعودی و اماراتی، تحرکات این دو کشور در المهره را در راستای توسعه منطقه و ممانعت از قاچاق سلاح از ایران برای حوثی ها از طریق مرز با عمان می‌دانند موضوعی که سلطان نشین عمان بارها آن را رد کرده است. این رسانه ها بر اساس گزارش های اطلاعاتی آمریکایی ها این ادعاها را مطرح می کنند موضوعی که مسقط بارها کذب بودن آن را اعلام کرده است.

واقعیت این است که امارات و عربستان به دنبال گذرگاه زمینی میان سلطان نشین عمان و یمن برای رسیدن به دریای عرب هستند. عمان به اهمیت استان المهره برای امنیت ملی اش واقف است و از سال ۱۹۹۰ و پس از وحدت دو یمن در راستای ایجاد پلهای استوار با قبایل و شخصیت‌های سیاسی این استان گام برداشته و طرح های توسعه و سرمایه گذاری را دنبال کرده و امتیازات خاصی به ساکنان آن داده است.با وجود اینکه المهره خارج از جنگ یمن است اما اماراتی ها در راستای طرح گسترش نفوذ و سیطره خود بر جنوب یمن دست به تحرکاتی نظامی زده اند آنهم در استانی که عمق استراتژیک عمان به شمار می رود.

برخی رسانه های وابسته به کشورهای حوزه خلیج فارس درباره حضور امارات در استان المهره اعلام کرده اند که یک‌ماه پس از جنگ ضد یمن، اماراتی ها تحرکات خود را در این استان یمن شروع کرده اند. این در شرایطی است که سلطان نشین عمان به شدت نگران امنیت خود با توجه به مرز گسترده ای که با استان المهره دارد، است. مسقط از افزایش نفوذ ابوظبی در یمن به شدت نگران است.

در کنار تحرکات امارات، سعودی ها نیز به این استان به بهانه آنچه مبارزه با قاچاق از عمان به المهره نامیده می شود وارد شده‌اند و آنگونه که روزنامه الشرق قطر اعلام کرده، هدف افزایش فشارها بر عمان به ویژه با توجه به موضع مسقط در قبال بحران یمن و خلیج فارس است. بر اساس آنچه رسانه‌های عرب زبان اعلام کرده اند؛ سعودی ها با هماهنگی «راجح باکریت» استاندار المهره به دنبال ایجاد مرکز دینی برای گروههای سلفی در شهر «قشن» دومین شهر بزرگ این استان هستند و دیدارهایی با رهبران گروههای سلفی افراطی در المهره با هدف ایجاد این مرکز دینی سلفی به عمل آمده است. اقدامی که هشدار شخصیت‌های اجتماعی المهره را به دنبال داشته است.

الاخبار لبنان این اقدامات سعودی را به مثابه زنگ خطری دانسته که برای سلطان نشین عمان به صدا درآمده است.  این روزنامه لبنانی می نویسد: «علت ورود سعودی‌ها به المهره، شکست تلاش های امارات است. مرکز ملک سلمان ویژه کمک های انسان دوستانه با هدف جذب نیازمندان این استان با دادن کمک به دنبال اهداف خاص است. در کنار آن سعودی ها آمبولانس، اتوبوس، خودروهای ویژه نظافت به این استان داده اند و در راستای آسفالت کردن خیابان های داخلی و ایجاد روشنایی در این خیابان ها و نیز افتتاح واحدهای درمانی جدید و تجهیز آنها به امکانات پزشکی حرکت می کنند و به ساکنان المهره وعده نوسازی چاههای آب، ایجاد تاسیسات آب شیرین کن، آوردن ژنراتورهای برق، ترمیم مدارس و افتتاح سه دانشکده را داده اند.

الاخبار نوشته است: این در شرایطی است که عدن مرکز دولت وابسته به ائتلاف سعودی همچنان از نظر خدمات رسانی به ویژه برق، بهداشت و نظافت از فقر خدماتی رنج می برد. هدف این کرم ورزی سعودی ها به ساکنان المهره در واقع مقابله با عمان که در میان ساکنان المهره وجهه خوبی دارد، است. این فقط به ابعاد انسانی مربوط نمی شود بلکه ابعاد نظامی را نیز شامل می‌شود و گواه تحولات سیاهی در داخل المهره پس از ثبات نسبی و آرامش نسبی این استان است. نیروهای وابسته به سعودی ها به شهر «الغیضه» مرکز استان وارد شده اند. این در کنار ورود تجهیزات نظامی گسترده اعم از تانک و خودرو زرهی و دیگر ادوات نظامی است. نکته نگران کننده تلاش استاندار المهره برای جذب نیرو است. این در سایه اخباری است که تجهیز قبایل «بوقی بن حمید» و «سموده» به مقادیر زیاد سلاح به بهانه مبارزه با قاچاق از عمان به یمن است. این دراستای نظامی کردن استان و نسخه برداری عدن است».

نکته قابل تامل همراهی آمریکایی ها با همپیمانان منطقه ای خود یعنی ریاض و ابوظبی در یمن است نکته ای که «استیون سش»، سفیر سابق آمریکا در یمن در گفتگویی با «بی بی سی» به آن اذعان کرده است.

وی گفت: «آمریکا اقدامات عربستان در یمن را با منافع خود همخوان می‌داند و گمان نمی‌رود فشاری بر این کشور برای صلح وارد کند. با توجه به روابط خوبی که آمریکا با سران ریاض داشته است، تصمیم بر این بود که به آنان برای حرکت به سوی راه حلی صلح آمیز فشاری وارد نشود، زیرا از نظر ما آنچه سعودی‌ها در یمن انجام می‌دهند به سود ماست، زیرا باعث می‌شود اقداماتی علیه ایران و نیز القاعده انجام گیرد. گمان نمی‌رود آمریکا در حال حاضر تصمیم خود را در قبال یمن تغییر دهد».

دیدگاه کارشناسان

«عبدالباقی شمسان» استاد علوم سیاسی دانشگاه صنعا به روزنامه الشرق قطر گفت: «امارات به دنبال سیطره بر همه گذرگاههای دریایی بین المللی است. عمان روابط قوی با المهره دارد که این موضوع امارات را که هم اکنون بر همه بنادر و فرودگاهها، میادین نفتی و جزایر از طریق نیروهای نظامی یا نیروهای وابسته به خود مسلط است، نگران می‌کند. وی افزود: هماهنگی میان امارات با انگلیس و آمریکا که این دو طمع حضور مستقیم در جزایر یمن به ویژه جزایر میون و سقطرا را دارند،وجود دارد.امارات زمینه را برای برخی عملیات‌های ساختگی القاعده یا ایجاد فضای لازم برای این عملیات ایجاد می‌کند».«فتحی بن لرزق» مدیر مسئول روزنامه عدن الغد گفت: «کشمکش کنونی در المهره در واقع کشمکش میان امارات و سلطان نشین عمان است. امارات به دنبال گسترش نفوذ خود به سوی المهره و سیطره بر این استان مشابه دیگر استانهایی است که بر آنها مسلط شده است و عمان نیز به دنبال دفاع از موجودیت خود در این استان است. اماراتی ها به دنبال گول زدن ساده لوحان مبنی بر آزادسازی این استان هستند اما نیازی به وجود آزادسازی نیست. متاسفانه آنچه المهره از دست می دهد امنیت آن است»./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات