۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۵۵۶۹۰۳
با ترجمه آیت الله امینی؛

کتاب "مسلمانان و تمدن غرب" راهی بازار نشر شد

ابوعلی مودودی در این اثر، کوشیده است ضعف‌های تمدن را به تصویر بکشد و راهکارهایی برای بازگشت به تمدن نوین اصیل اسلامی ارائه دهد.
کتاب "مسلمانان و تمدن غرب"

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «مسلمانان و تمدن غرب» نوشته ابوالاعلی مودودی را با ترجمه آیت الله امینی منتشر کرده است.

در پشت جلد درباره این کتاب چنین آمده است:

تمدن عرب، مقوله‌ای است که اندیشوران مسلمان در برابر آن، مواضع گوناگونی گرفته‌اند: برخی، یکسره آن را پدیده مخرب دانسته و به طرد آن،  فرمان داده‌اند.  بعضی، یکسره مقید دانسته و تسلیم محض آن شده‌اند؛  اما دسته سومی هستند که با تسلط به فرهنگ و منابع دین و اشراف بر سابقه کهن تمدن اسلامی، به تعامل هوشمندانه با تمدن غرب، اعتقاد پیدا کرده‌اند؛ یعنی اولویت مسلمانان را در برخورد با تمدن غرب، فرهنگ اصیل خودی دانسته و چارچوب ان را تبیین کرده‌اند.

ابوعلی مودودی، یکی از این متفکران است که در این اثر، کوشیده است ضعف‌های تمدن را به تصویر بکشد و راهکارهایی برای بازگشت به تمدن نوین اصیل اسلامی ارائه دهد.

آیت الله امینی در مقدمه چاپ چهارم این کتاب چنین آورده است:

نوشته پیش روی، ترجمه کتاب «نحن و الحضارة الغربیة» تألیف ابوالاعلی مودودی است. این کتاب با در سال 1348 با نام «اسلام و تمدن غرب» ترجمه کردم و به همت سازمان «انتشارت نوید» چاپ و منتشر شد و به چاپ سوم هم رسید و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران احساس کردم که ادامه نشر آن کتاب ضرورتی ندارد، بلکه امکان دارد با مشکلاتی مواجه شویم؛ لذا برای بازچاپ آن اقدایم نکردم.

ولی اخیرا به نظر رسید که بهتر است کتاب را بازخوانی و درون محتوای آن بیشتر دقت کنم و پس از مطالعه دقیق، به این نتیجه رسیدم که کتاب مذکور نه تنها با اهداف و آرمان انقلاب ایران تضادی ندارد، بلکه مؤید ان نیز هست. چاپ جدید این اثر را به مؤسسه بوستان کتاب واگذار کردم.

نگارنده در این کتاب به بررسی عنوان‌های: بردگی مسلمان و علل آن، ضعف تمدن اسلام در هندوستان، ملت‌های در عصر جدید، فرق بین شریعت آسمانی و قوانین بشری، خودکشی تمدن غرب، سخنرانی «لرد لوئین»، فریبکاری روش عقلی، بازهم فریبکاری روش تعقلی، پیشاهنگان نهضت‌های ضد دینی، فساد اجتماعی، ایمان و اطاعت، معنای حقیقی مسلمان، نقطه مرکزی نیروی مسلمانان،  برنامه جدید برای فرهنگ مسلمانان و راه اجرای آن و درد و درمان پرداخته است.

 به برکت تعلیم و تربیت اسلام، مسلمانان قدرتی کسب کردند که هر جا می‌رفتند، برنامه زندگی اسلامی را که از قرآن به دست آورده بودند، اجرا می‌کردند و تمام برنامه‌های فساد را واژگون می‌ساختند، از این رو نویسنده زیر عنوان «اصول تشکیلات اسلام» در این باره چنین آورده است:

تأسیس آن نظام عالی را باید از عجیب‌ترین حوادث تاریخ شمرد و بسیار سزاوار است که در هر جزئی از اجزای آن برنامه، مطالعه عمیق و تفکری دقیق به عمل آید.

پیغمبر اکرم(ص)، نظام اجتماعی مسلمانان را به چهار دسته بزرک تقسیم کرد:

 اول: یک دسته از مسلمانان مأمور تبلیغات بودند. آنان وظیفه داشتند دستورها و قوانین دین را به خوبی فراگیرند و مهیا گردند که با بهترین راه‌ها، احکام دین را به مردم تعلیم دهند.

 دوم: دسته دیگر مسلمانان مأموریت داشتند از اعمال و رفتار جامعه مسلمین کاملا مراقبت نمایند و نظام علمی اسلام را برپای دارند و در نشر و توسعه آن بکوشند.

سوم: وظیفه‌ای را بر دوش عموم مسلمانان گذاشت و بر آنان واجب کرد که در راه ترقی اسلام و اعلای کلمه توحید بکوشند. تمام مسلمانان خود را مسئول این عمل می‌دانستند و در هیچ زمانی از خویش غفلت نمی‌کردند.

گروه چهارم: باید اسباب و وسایلی را فراهم ساخت که غیر مسلمانان بتوانند به دارالاسلام وارد شوند و در آنجا توقف کنند و کلام خدا را در محیطی یاد بگیرند که روش عمومی آن محیط و برنامه عملی ساکنانش کلام خدا را تفسیر و توضیح می‌دهد.

با اجرای برنامه مذکور، پیغمبر اسلام(ص) توانست در مدت ده سال در شهر مدینه ـ مرکز تولید نیروی اسلام ـ قدرت سهمگین و قاهری به وجود آورد که روشنی و شعاعش تمام جزیرة العرب را روشن سازد و از آنجا تمام جهان پخش گردد و با اینکه سیزده قرن و کسی از تأسیس آن می‌گذرد، هنوز هم آن مرکز تولید پر از ذخایر و نیروست.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «مسلمان و تمدن غرب» را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در قطع رقعی ۲۵۶ صفحه به قیمت ۱۸۵۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات