۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰
کد خبر: ۵۵۶۹۵۵
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی:

هر مقاله علمی ۵ نمره تشویقی در امتحان شفاهی حوزه دارد

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: یکی از سیاست های کلی معاونت پژوهش آن است که بحث مقاله نویسی وارد برنامه طلاب درس خارج شود.
سید حسین میرمعزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدحسین میر معزی معاون پژوهش حوزه های علمیه در هفتمین نشست سالانه مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که شب گذشته در سالن همایش های نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه از دیدگاه امیرمؤمنان(ع) نشر علم سبب قوام و نظام دهی به آن علم می شود، گفت: سیاست معاونت پژوهش حوزه های علمیه در رابطه با نشریات علمی حوزوی حمایت، توسعه، تعمیق محتوا و راهبری نشریات به سمت نیازهای حوزه، جامعه و نظام است.

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از نشریه ها اقداماتی صورت گرفته است، اظهار داشت: آشنا کردن طلاب علومی دینی با مقاله نویسی یکی از اقدامات معاونت پژوهش در این راستا بوده است؛ در جلسه ای مطرح کردیم که برای امتحانات شفاهی یک جایگزین اتخاذ شود و آن این که طلاب در سطح دو، سه و چهار به جای امتحان شفاهی مقاله علمی پژوهشی ارائه دهند، اما مورد موافقت شورای عالی حوزه قرار نگرفت، اما قرار بر این شد هر مقاله علمی 5 نمره تشویقی در امتحانات شفاهی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی خاطرنشان کرد: امسال در جشنوراره مقالات علمی حدود هزار مقاله دریافت شد و و بیش از 120 مقاله به ارزیابی تفصیلی رسید و تعدادی هم پذیرفته شدند و به آنها هدایایی تعلق گرفت.

معاون آموزش حوزه های علمیه با اشاره به اینکه بر اساس آیین نامه به پژوهشگران امتیازدهی می شود، ابراز کرد: بر اساس این آیین نامه است که به پژوهشگران امتیاز می دهد و رتبه آنها را مشخص می کند و همچنین پژوهشگران بر اساس این آیین نامه مورد حمایت قرار گرفته و از مزایا و حمایت برخوردار می شوند.

وی یکی از ویژگی های آیین نامه یاد شده را اینگونه توصیف کرد: واردسازی مقاله های علمی پژوهشی و علمی ترویجی یکی از اثرات این آیین نامه بود و همچنین در رتبه پژوهشگران نیز تاثیر بسزایی داشت.

حجت الاسلام میرمعزی بیان داشت: سامانه نشریات علمی، بحث ارتباط نشریات علمی با انجمن های علمی و حضور فعال انجمن ها، توجه به کرسی های آزاد اندیشی که در حوزه برای پیگیری مطالبات رهبری که موضوع آن ها می تواند مقالات علمی پژوهشی باشد، تسریع در تصویب مجوز مجلات علمی پژوهشی و علمی ترویجی و تسریع در فرایند اعطای مجوز از جمله اقداماتی بوده است که در معاونت پژوهش صورت گرفته است؛ همچنین توسعه نشریات علمی و فرهنگی را در دستور کار داریم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تأکید کرد: قرار است مقالات و نشریات علمی ترویجی را به کتاب سال حوزه و حتی در حرکت های آینده مباحث علمی و فرهنگی نیز وارد کنیم.

وی ادامه داد: یکی از سیاست های کلی معاونت پژوهش آن است که سعی کنیم بحث مقاله نویسی را وارد برنامه طلاب درس خارج کنیم و برنامه ای تدوین کنیم تا طلاب در درس خارج به این مهم اهتمام داشته باشند و همچنین این کار در مسیر علمی شان سبب ارتقای سطح شان شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در ادامه با اشاره به اینکه خانه نشریات به نوعی ناکارآمد واقع شده است، عنوان کرد: خانه نشریات به صورت جدی وارد عمل نشده و اقدامی نکرده است و نهادی مستقل از معاونت پژوهش حوزه های علمیه است؛ وقتی معاونت پژوهش از آن حمایت می کرد فعالیت هایی داشتند، اما هم اکنون کمی منفعل شده است، بر این اساس باید از آنها حمایت شود تا به فعالیت های شان ادامه دهند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات