۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
کد خبر: ۵۵۶۹۵۶
دبیر جشنواره مقالات علمی:

مقالات باید به سمت نوآوری، اصلاح و بازسازی حرکت کند

حجت الاسلام مقیمی با بیان اینکه مقالات علمی در زمینه تولید علم نظری و خلاقیت در نوآوری در روش و ساختار دانشی جدید حائز رتبه ضعیف شده اند، حرکت مقالات به سمت نوآوری، اصلاح و بازسازی را ضروری خواند.
حجت الاسلام مقیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی در هفتمین نشست سالانه مدیران مسؤول و سردبیران نشریات علمی حوزوی که شب گذشته در سالن همایش های نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها برگزار شد، با اشاره به اینکه در هیأت های داوری از گردش نخبگانی استفاده می شود، گفت: در سیاستی که در کتاب سال در سال جاری و جشنواره نوزدهم بر اساس مصوبه شورای سیاست گذاری طی شده است، سعی کردیم تا در هیأت های داوری که 16 گروه هستند، از گردش نخبگانی استفاده کنیم.

دبیر جشنواره مقالات علمی ادامه داد: در سال گذشته سعی شد در همه هیأت های داوری گردش نخبگانی وجود داشته باشد و از جذب سلیقه های علمی خاص پرهیز شود، همچنین بر ارزیابی های انجام شده نیز کنترل صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مقالات ارسال شده مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان داشت: ما 66 نشریه داشتیم که در مراکز و مؤسسات حوزوی و اشخاص حوزوی در تعریف ما قرار می گرفتند که 34 نشریه اخذ مجوز را از حوزه داشته اند و برخی دیگر مجوزشان از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود؛ 45 نشریه شرکت کرده اند و حدود هزار مقاله ارسال شده است که برخی از آنها موارد لازم را نتوانستند تکمیل کنند و برای همین نخواهند توانست در جشنواره شرکت کنند.

حجت الاسلام مقیمی خاطرنشان کرد: از میان هزار مقاله ارسال شده حدود 132 مقاله به دست ما رسید و ارزیابی شد و 311 ارزیابی بر مجموع این مقالات انجام شد؛ همه مقالات واصله در هیأت های داوری مورد ارزیابی قرار گرفته است و به ارزیابی تفصیلی راه پیدا کرده اند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مقالات علمی ارسال شده در 12 گروه بوده است، ابراز داشت: گروه حقوق و علوم سیاسی، فلسفه و کلام، اقتصاد و مدیریت و تفسیر و علوم قرآنی به ترتیب رتبه های اول تا چهارم بوده اند؛ از میان این مقالات 2 مقاله برگزیده و 6 مقاله شایسته تقدیر است که پژوهش های قرآنی و حقوق اسلامی مقالات برگزیده و مجله ذهن، جستارهای فقهی اصولی، اسلام و مقالات اجتماعی و سیاست متعالیه علوم سیاسی از جمله مقالات شایسته تقدیر بودند.

وی شاخصه های ارزیابی مقالات علمی را 14 مورد برشمرد و افزود: بر اساس این مؤلفه ها روزآمد بودن در موضوع و در نظر گرفتن نیاز جامعه و نظام یکی از نقاط قوت نشریات بوده است، اما در رعایت ساختارهای محتوایی مقالات علمی پژوهشی متوسط، روش بندی مناسب، امعیت و غنای علمی، اتقان تحلیل و استدلال، میزان تأثیرگذاری بر حل مشکلات علمی و کاربردی جامعه و پاسخ به شبهات نیز متوسط اعلام شده است.

حجت الاسلام مقیمی یادآور شد: میزان نوآوری و تولید علم نظری و اهمیت آن در دانش، میزان خلاقیت در نوآوری در روش و ساختاری دانشی جدید، نوآوری در نقد نظریه و یا اصلاح آن، مقالات حائز رتبه ضعیف شده اند، بنابراین ضروری است مقالات به سمت نوآوری، اصلاح و بازسازی حرکت کند./841/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات