۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۵۵۶۹۸۵
نگاهی به تاریخچه و فعالیت‌های مدرسه علمیه قائم چیذر؛

مدرسه علمیه ای که شهید اندرزگو در آن رشد یافت

مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر با انگیزه توسعه فرهنگ دینی و مذهبی، تأسیس و سربازان و شاگردان زیادی برای امام زمان(عج) و مکتب امام صادق(ع) از جمله شهید اندرزگو تربیت کرده‌ است.
مدرسه علمیه قائم چیذر

مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر واقع در محله قیطریه است که حدود پنجاه سال پیش از سوی آیت الله سیدعلی اصغر هاشمی‌علیا از محل اموال و املاک شخصی و وقفی بستگان و هزینه‌های شخصی وی تأسیس شده است.

آیت الله سیدعلی اصغر هاشمی‌علیا با این انگیزه که در این منطقه زمینه فرهنگ دینی و مذهبی نهادینه شود و طلاب علاقه مند به تحصیل در زمینه علوم دینی جذب و پروش یابند، سربازانی را برای امام  زمان(عج) و شاگردان زیادی برای مکتب امام صادق(ع) تربیت کرده‌ است.

وی با نیت خالص تأسیس مدرسه علمیه، در ابتدای شروع کلاس‌ها همزمان با دعوت از سایر اساتید، اکثر دروس حوزوی را خود تدریس کرده است.

حجت الاسلام سید محمدرضا امامی مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزری رسا، درباره سطوح مختلفی که در این مدرسه علمیه تدریس می‌شوند، گفت: مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر دارای۱۶ کلاس است که حدود 19 استاد و ۲۵۰ طلبه در سطوح ۱،۲،۳ و ۱۰ پایه در این مدرسه علمیه مشغول به تحصیلات حوزوی بوده و دو مدرسه علمیه دیگر نیز تابع آن هستند.

شهید اندرزگو و سابقه درخشان مدرسه علمیه قائم چیذر

تحصیل طلابی مانند شهید سید علی اندرزگو در این مدرسه علمیه و حضور اساتید مجرب، نشان از سابقه درخشان این مدرسه علمیه دارد.

وی در رابطه با معاونت‌های مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر ابراز داشت: این مدرسه علمیه شامل معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، اجرایی، تهذیب و امور طلاب است که هر یک وظایف و مسؤولیت‌های خاصی را به عهده دارند.

معاونت آموزش، مسؤولیت برگزاری کلاس‌ها، امتحانات، برنامه‌های درسی، ثبت نمره‌ها و وظایفی از این قبیل را عهده دار است و معاونت پژوهشی طلاب را جهت تألیف مقالات، کتب، مطالعات و مباحثات راهنمایی و ترغیب می‌کند.

حجت الاسلام امامی در ادامه افزود: معاونت تهذیب، مسؤولیت هایی مانند نظارت بر مسائل مذهبی و تفکرات طلاب، تبلیغ و امور بسیج را دارد که کارهای این بخش وسیع‌تر از یک معاونت فرهنگی است، همچنین این معاونت مساجد و اماکنی که نیاز به روحانی و امام جماعت دارند از میان طلاب، معرفی و تأیید می‌کنند.

اموری مانند مسائل مالی، اداری و مراجعات به همت معاونت اجرایی انجام می‌شود. معاونت امور طلاب نیز مسؤولیت پرداخت شهریه و امور ارتباطی و کارهای تبلیغی مربوط به طلاب را اجرا می‌کند.

بسیاری از طلاب از پایه چهارم این توانایی را دارند که در مناطق و شهرستان‌های محل زندگی خود امام جماعت بوده، سخنرانی مذهبی داشته باشند و کارهای تبلیغی انجام دهند.

مراسم های اعیاد و ایام شهادت

در مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر عمدتاً در روز عید غدیر مراسم عمامه گذاری انجام می‌شود و در اعیاد، ایام شهادت و مناسبت هایی مانند دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی برنامه های متنوعی اجرا می‌شود.

مدیر مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر درباره مباحثه طلاب و اساتید در رابطه با مسائل روز جامعه و سیاست، اظهار داشت: در مناسبت ‌هایی مانند نه دی، دهه فجر و ... که جنبه سیاسی و فرهنگی دارد از بزرگان به منظور سخنرانی دعوت می‌شود.

دروس خارج و اخلاق مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر

در مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر درس خارج فقه در روزهای یکشنبه تا چهارشنبه ساعت 7 صبح، درس اخلاق در روزهای دوشنبه ساعت 10 صبح و درس صحیفه سجادیه در روزهای چهارشنبه 7 شب توسط آیت الله هاشمی علیا تدریس می‌شود.

طلبه، الگوی خانواده و جامعه است

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه لازم است افرادی جذب شوند که صلاحیت آنها احراز شود، تصریح کرد: یک طلبه الگوی خانواده خود و جامعه است. اگر عمل و رفتار طلبه متناسب با شأن طلبگی نباشد جامعه آن را برنمی‌تابد و ممکن است دستورات دینی را برای مردم عادی زیر سؤال ببرد و آنها را نسبت به اصل دین بدبین کند بنابراین شخصی که طلبه می‌شود لازم است صلاحیت، شایستگی و لیاقت طلبگی در او احراز شود زیرا طلبه باید اهل پرهیز از هواهای نفسانی باشد.

گفتنی است؛ پذیرش طلاب در مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر معمولاً از طریق آزمون، مصاحبه و اختبار انجام می‌شود؛ این مدرسه علمیه سالانه حدود ۳۰ نفر پذیرش دارد./969/ت300/ب1

ارسال نظرات