۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
کد خبر: ۵۵۷۰۰۳
یادداشت؛

زمین سوخته‌ یمن برای غرب

شورای امنیت سازمان ملل در فاصله سه روز دو قطعنامه را به تصویب رساند؛ یکی در مورد سوریه و دومی یمن. وجه مشترک این دو قطعنامه در مذاکرات فشرده بود که اعضای سازمان ملل و به ویژه پنج کشور دارای حق وتو با یکدیگر داشتند و همین نیز باعث بروز وقفه‌‌‌‌هایی در تصویب هر دو قطعنامه شده بود.
راهپیمایی یمن تظاهرات یمن

به گزارش خبرگزاری رسا، شورای امنیت سازمان ملل در فاصله سه روز دو قطعنامه را به تصویب رساند؛ یکی در مورد سوریه و دومی یمن. وجه مشترک این دو قطعنامه در مذاکرات فشرده بود که اعضای سازمان ملل و به ویژه پنج کشور دارای حق وتو با یکدیگر داشتند و همین نیز باعث بروز وقفه‌‌‌‌هایی در تصویب هر دو قطعنامه شده بود. وجه تمایز در توافقی بود که اعضای شورا در مورد سوریه به آن رسیده بودند و با این توافق توانستند سرانجام با تغییراتی در متن اصلی پیش‌نویس، آن را به تصویب تمام اعضا برساندند اما این توافق در مورد دومی اتفاق نیفتاد و روسیه در نهایت نتوانست پیش‌نویس پیشنهادی بریتانیا با حمایت فرانسه و امریکا را قبول کند و با رأی منفی خود آن را وتو کرد تا اعضای شورا به پیش‌نویس پیشنهادی دوم از سوی روسیه رو بیاورند و آن را تأیید کنند.

این تفاوت به خاطر قصد و غرضی بود که بریتانیا در متن پیش‌نویس خود در نظر گرفته بود و فرانسه و امریکا هم با تصویب پیش‌نویس قصد تحقق آن را داشتند. این پروژه مشترک این سه کشور غربی بود که نه از این جلسه بلکه از سه ماه قبل و با کنفرانس نمایشی نیکی هیلی، نماینده دایم امریکا در سازمان ملل، شروع شده بود تا این چهره پرخاشجوی امریکایی با به نمایش درآوردن چند قطعه از یک موشک منهدم شده ادعایی، متجاوزان به یمن را در پشت آن قطعات پنهان کرده و انگشت اتهام را به سوی ایران بگیرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، در ادامه این سناریو بود که کاری عجیب کرد و اعضای شورای امنیت را به ضیافت ناهاری به کاخ سفید دعوت کرد تا همان شوی تبلیغاتی هیلی را به نمایش دربیاورد.

حالا نوبت به بریتانیا رسیده تا به عنوان یکی از صحنه‌گردانان این ماجرا کاری جدی‌تر از آن دو کند و این سناریو را در قالب پیش‌نویس قطعنامه به شورای امنیت بدهد. در این میان، استدلال نماینده روسیه در شورای امنیت در روزهای قبل جالب توجه است که گفته بود:«ما به طور کلی طرفدار محکوم کردن کسی نیستیم.»‌ واسیلی نبنزیا با این استدلال به طرف غربی هشدار داده بود که جنگ یمن را دستاویزی برای حمله به ایران نکنند و وقتی که دید غربی‌‌‌‌ها قصد کوتاه آمدن ندارند و تنها با الفاظ بازی می‌کنند، مجبور شد با دادن رأی منفی پیش‌نویس آنها را وتو کند.

با این وتو تنها مأموریت کارگروه یمن تمدید شد، بدون اینکه غربی‌‌‌‌ها به هدف خود از تغییر اساسی در صورت مسئله جنگ یمن برسند اما همین قدر تا چه اندازه به نفع مردم یمن است و می‌تواند پیامد مثبتی برای آنها باشد. واقعیت این است که فردای بعد از آن نشست شورای امنیت نه تنها پیام مثبتی برای مردم یمن نداشت بلکه اتفاقاتی در یمن و سازمان ملل افتاد که پیام‌های شومی را برای این مردم داشت.

جدای از اینکه سعودی‌‌‌‌ها در روز بعد از آن نشست به حملات هوایی خود ادامه دادند و یک زن و دو کودکش را در منطقه نهم از استان صنعا کشتند، نشست خبری شورای حقوق بشر سازمان ملل محفلی شد تا عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، در آن دم از حقوق بشر بزند، نماینده فرانسه مدعی شود که به دنبال آتش‌بس در یمن است و نماینده هلند هم چشمش را به روی حملات سعودی‌‌‌‌ها و متحدینش به مردم یمن ببند و دفاع یمنی‌‌‌‌ها را محکوم کند. از طرف دیگر، نماینده سوئد در سازمان ملل بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای به نقش سعودی‌‌‌‌ها در وضعیت وخیم انسانی در یمن تنها امیدواری خود را برای رسیدن به توافقی در این مورد در شورای امنیت بیان کرد.

این تنها نمایشی از سوی نماینده سوئد بود تا ضمن رفع مسئولیت خود در مورد شرایط بحرانی انسانی در یمن، توجه را از عامل اصلی این شرایط منحرف کرده باشد. این نحوه عمل از طرف نمایندگان غربی در شورای امنیت آن هم با وجود تداوم کشتار غیرنظامیان از سوی سعودی‌‌‌‌ها تنها یک پیام آشنا برای مردم یمن دارد و آن اینکه غرب حاضر نیست سعودی‌‌‌‌ها را بابت جنگ سه ساله و تمام جنایاتش در این سه سال حتی سرزنش کند و حتی هر کاری می‌کند تا آل‌سعود را مدافع حقوق بشر هم معرفی کند.

این کاری بود که اسماعیل ولد شیخ احمد در آخرین گزارش خود به شورای امنیت به عنوان نماینده سازمان ملل در امور یمن انجام داد و در گزارش خود بدون اشاره‌ای به مسئولیت آل‌سعود در قبال بحران انسانی به وجود آمده در یمن، از تلاش آل‌سعود و متحدینش در افزایش 500میلیون دلاری حمایت‌های بشردوستانه و بازسازی یمن تقدیر هم کرد. با این وضعیت، روسیه تنها توانسته تا اندازه‌ای از میزان تحریف واقعیت جنگ یمن توسط غربی‌‌‌‌ها بکاهد اما نشست خبری شورای حقوق بشر، گفته‌های نماینده سوئد و آخرین گزارش اسماعیل ولد شیخ همگی بر این نکته دلالت دارد که غرب همچنان یمن را سرزمین سوخته‌ای می‌بیند که آل‌سعود مجاز به هر کاری در آن است./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات