۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۵۵۷۲۷۴
آیت الله صدیقی:

تشریع، مقدمه تشریف و تکوین است

امام جمعه موقت تهران گفت: علمِ مدرسه‌ای، مقدمه علم موهبتی است و تشریع، مقدمه تشریف و تکوین است برای اینکه انسان بتواند به وجود نوری، الهی، ملکوتی و عرشی خود برسد.
آیت الله صدیقی آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران و تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: علم به منظور اطاعت خداوند متعال از افضل عبادات است. علم افضل فضائل کمالیه است یعنی اگر انسان بخواهد در مسیر کمال وجودی توسعه و انبساط یابد و مظهر اسمای الهی باشد، راهی جز کسب علم ندارد.

وی افزود: خداوند متعال دارای صفات جلالیه و جمالیه است. کسی که بخواهد به صفات جمالیه پروردگار متعال دست یابد و یا متخلّق به این صفات شود، تنها راه آن علم است‌، به طور مثال ربوبیت و رازقیت خداوند بسیاری از صفات را همراه دارد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: در میان صفات ربوبی علم رب العالمین، از جلیل ترین صفات و جلوه‌های ربوبیت است. اگر بشر بخواهد رنگ خدایی پیدا کند باید راه علم را در پیش بگیرد.

وی در ادامه ابراز داشت: هیچ مکتبی به اندازه اسلام و قرآن کریم مروّج علم نیست، آغاز بعثت و نزول وحی به قلب نازنین پیامبر اکرم(ص) نیز از علم آغاز شده است. کسی که می‌خواهد عالِم شود باید حجابی بین او و خداوند متعال نباشد. اگر در زمان انجام هر کاری دل به خدای متعال بسپاریم، آن زمان است که در مسیر وجود نور الهی قرار می‌گیریم.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اظهار داشت: علم، انسان را به درجه ای می‌رساند که حتی به مقامی بالاتر از فرشته مجرد می‌رسد. خداوند در میان صفات خود کرامت را معرفی کرده است. تعلیم، لازمه کرامت است و علم واقعی به گونه‌ای است که انسان را هرگز از خداوند متعال غافل نمی‌کند و در حجاب جهل باقی نمی‌گذارد.

وی افزود: خداوند از روی کرامت سفره علم را پهن کرده و ما در مسیر یادگیری علم الهی باید سر از پا نشناسیم. کرامت اقتضا می‌کند که هم خود عالِم شویم و هم دیگران را با علم آشنا کنیم.

آیت الله صدیقی ابراز داشت: اگر انسان حقیقت علم را کشف کند هضم روایات مربوط به علم برای او آسان خواهد شد. مبدأ تمام کمالات، معرفت واقعی است. علم منشأ قدرت واقعی و بهشت است. کسی که علم واقعی نسبت به خود پیدا کند معرفت واقعی به خدا پیدا کرده است. معرفت به خدا، معرفت وجودی است.

تولیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ابراز داشت: اگر وجود واقعی با اشراق الهی در انسان پدید آید، انسان مظهر قدرت الهی خواهد شد. در روایتی آمده که طالب علم، محبوب خدا، معشوق ملائکه و مجذوب انبیا می‌شود. محبت، محبوبیت می‌آورد. بین محبوب و مُحِب امر مشترکی وجود دارد که با رشته‌ای به یکدیگر مرتبط می‌شوند و به واسطه آن محبوب با محب سنخیتی می‌یابد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: علمِ مدرسه‌ای، مقدمه علم موهبتی است. تشریع، مقدمه تشریف و تکوین است برای اینکه انسان بتواند به وجود نوری و الهی، ملکوتی و عرشی خود برسد./969/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات