۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۵۵۷۳۱۸
نگاهی به تاریخچه و فعالیت‌های حوزه علمیه کوثر؛

کسب رتبه نخست استعدادهای برتر کشوری/ تربیت تخصصی مبلغ

حوزه علمیه کوثر با یک انقلاب علمی و پژوهشی در میان حوزه‌های علمیه خواهران عیار انقلابی بودن خود را به نمایش گذاشت و با کسب رتبه نخست استعدادهای برتر کشوری برگ زرینی را در کارنامه خود به ثبت رساند.
مجتمع آموزش علمی کوثر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  مجتمع آموزش عالی کوثر ابتدا با نام شهید حقانی در سال 1363 در میدان بریانک با ریاست آیت الله جنتی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفت و از سال 1373 ساختمان فعلی واقع در ضلع جنوبی پارک شهر، خیابان بهشت  به نام «مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر» با دستور دفتری رهبر معظم انقلاب( دامت برکاته) به سازمان تبلیغات اسلامی جهت حوزه علمیه واگذار شد.

همچنین از سال 1375 با تحت پوشش قرار گرفتن در حیطه ضوابط مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با فراهم آوردن تمهيدات لازم در خصوص برگزاری دوره ها و کلاس های کمک آموزشی و فوق برنامه تحت نظارت سازمان تبليغات اسلامی استان تهران و مطابق با معيارهای مرکز مدیریت خواهران قم،  به  فعالیت رسمی خود ادامه ادامه داد و هم اینکه با حضور 300 طلبه، 50 استاد و 30 نفر كادر مجرب به فعاليت آموزشی خود مشغول است.

در ادامه حجت الاسلام سید ناصر الدین نوری‌زاده مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران و نماینده موسس مجتمع آموزش عالی کوثر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره سوابق و فعالیت‌های خود گفت: بنده سال‌ها مدیر مدرسه علوم و معارف اسلامی امام صادق(ع) و مدیر مرکز اسلامی فنلاند بودم.

وی افزود: از سال 90 با حکم حجت الاسلام والمسلمین خاموشی مدیر کل فرهنگی رسانه و فناوری نو را بر عهده گرفتم و بعد از آن به عنوان معاون امور مجلس و استان‌ها و از سال گذشته در جایگاه مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران مشغول به خدمت هستم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران با بین اینکه حوزه علمیه کوثر ابتدا در مقطع سطح 2 کارشناسی فعال بوده و از سال 1386 مجوز آموزش در مقطع سطح 3 را دریافت کرد در ادامه اظهار داشت: لازم به ذکر است حوزه علمیه کوثر هم اکنون در مقطع سطح 3 و در چهار رشته فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآنی، کلام اسلامی و تاریخ اسلام به صورت حضوری پذیرش طلبه دارد و از سال 1394 در مقطع سطح 4 دوره دکتری در رشته تفسیر تطبیقی و فقه خانواده طلبه می‌پذیرد.

نماینده موسس مجتمع آموزش عالی کوثر با تاکید بر اینکه حوزه علمیه کوثر جزء حوزه‌های علمیه موفق است، ابراز کرد: سازمان تبلیغات اسلامی نظر ویژه‌ای نسبت به این حوزه دارد و در حد امکان مقدمات کاری خواهران مسؤول حوزه علمیه کوثر را فراهم می‌کند و با عنایت خداوند در این حوزه مدیر و مسؤولان محترم آن در تربیت خواهران طلبه و مبلغات دین بسیار موفق بوده‌اند.

وی با تاکید براینکه حوزه علمیه کوثر تلاش می‌کند خواهران دین شناس، متخلق به اخلاق دینی و اسلامی، صاحب نظر در امور دینی، توانمند در تبلیغ و ترویج آموزه‌های دینی در سطوح مختلف تبلیغ، تدریس، تالیف و مدیریت فرهنگی تربیت کند، گفت: حوزه علمیه کوثر از این طریق قصد دارد پاسخگوی نیازهای علمی، تربیتی و دینی جامعه باشد.

طلاب خواهر؛ حلقه وصل بین خانواده‌ و مراکز علمی و دینی

حجت الاسلام نوری‌زاده با تاکید بر اینکه طلاب و بانوان فرهیخته‌ای در این مجموعه مشغول به تحصیل و فعالیت هستند، ابراز کرد: امید است اعضای این مجتمع بتوانند جبهه فرهنگی بانوان انقلاب اسلامی را شکل دهند و مطالبات بانوان در حوزه خانواده و اجتماع را در جامعه پیگیری کنند چرا که خواهران طلبه حلقه ارتباطی بسیار خوبی بین خانواده‌ها و مراکز علمی و دینی هستند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران در خصوص مهمترین شاخصه حوزه علمیه کوثر، گفت: به اعتقاد بنده از مهمترین شاخصه‌های این حوزه در مرحله اول  مربوط به کادر مجربی می‌شود که مجموعه از آن برخوردار است، در قدم دوم  اساتید کارشناس و فرهیخته‌ای است که وظیفه آموزش و تدریس را بر عهده دارند، همچنین نوع ساختمان و فضای بسیار معنوی حاکم در حوزه برای تحصیل طلاب نیز حائز اهمیت است، نکته دیگر مربوط به گزینش نسبتا خوب و متقاضیان حداکثری طلاب ورودی مجموعه در سطوح مختلف است.

نماینده موسس مرکز علوم اسلامی کوثر در پاسخ به این پرسش که آیا حوزه علمیه کوثر اتاق رصد و گفتگوی سیاسی دارد یا خیر، گفت: این خلا در بسیاری از مراکز علمی به چشم می‌خورد، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه باید متناسب با نیازها، آسیب‌ها و خواسته‌های جامعه برنامه‌ریزی و فعالیت‌های مرتبط داشته باشند، ما در این مجموعه مرکزی تحت این عنوان نداریم اما اینطگونه نیست که از مسائل جامعه بی‌اطلاع و بیگانه باشیم، بسیاری از تحقیقاتی که خواهران حوزه و مطالبی که اساتید ارائه می‌دهند متناسب با مسائل روز است.

وی ادامه داد: نمونه این گونه فعالیت‌ها جمعیت بانوان فرهیخته است که یکی از فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی به شمار می‌رود و مرکز فعالیت این مجمع در حوزه علمیه کوثر است، البته نمی‌توانیم بگوییم که این کافی است به طور یقین فعالیت‌های این چنینی باید بیش از گذشته به روز شود و از هر حیث گسترش یابد چرا که جامعه هدف ما در تهران جامعه وسیعی است.

محرومیت و فقر فرهنگی در استان تهران

حجت الاسلام نوری‌زاده اضافه کرد: تقریبا یک ششم جمعیت کشور در تهران ساکن هستند، یک سوم اثرگذاری در کل کشور نیز در تهران صورت می‌گیرد، اگر از این زاویه به مسئله بنگریم تهران جزء محروم‌ترین استان‌های کشور از حیث فرهنگی محسوب می‌شود و جای کار بسیار دارد، بنابراین 400 خانم طلبه و مبلغ برای جمعیت 4 میلیونی بانوان در تهران بسیار کم است.

نماینده موسس مجتمع آموزش عالی کوثر با تاکید بر اینکه طلاب خواهر رسالت بسیار سنگینی برعهده دارند، بیان داشت: اگر طلاب گرانقدر خوب درس نخوانند نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای علمی، دینی، تربیتی و فرهنگی جامعه باشند، بانوان یک جامعه اگر اصلاح شوند کل جامعه اصلاح خواهد شد، اصلاح و فساد یک جامعه در دست زنان آن جامعه است، رسالت زن و موقعیت او در جامعه بسیار خطیر و حساس است بنابراین هر مقدار در این بخش سرمایه‌گذاری شود باز کم است.

حوزه کوثر در فعالیت‌های بخش فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت جزء حوزه‌های خوب محسوب می‌شود، پیوندی که این حوزه با موسسات سازمان تبلیغات از جمله مرکز تبیان، مرکز داده‌های دینی، مرکز مدارس صدرا، انتشارات بین الملل، خوارزمی، نشریه الکترونیک، انتشارات سپهر و مراکزی از این دست دارد، موید فعالیت‌های گسترده خواهران حوزه در این راستا است.

در ادامه خدیجه جلالی مدیر مرکز آموزش عالی کوثر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به سوابق کاری و تحصیلی خود، گفت: بنده از دوران جوانی در سن 14 سالگی وارد حوزه شدم، درس‌های دبیرستان و حوزه را به صورت همزمان می‌خواندم، بعد از اتمام دوره دبیرستان به عنوان دبیر ادبیات عرب و درس دینی در آموزش و پرورش به تدریس پرداختم.

وی افزود: زمانی که بنده وارد حوزه شدم چیزی به عنوان مدرک حوزوی مطرح نبود، از آنجایی که کار در آموزش و پرورش نیاز به مدرک داشت، تحصیلات را در سطوح کلاسیک و  رشته ادبیات عرب را آغاز کردم و تحصیل در حوزه و دانشگاه را همزمان ادامه دادم، توفیق پیدا کردم تحصیلاتم را در رشته ادبیات عرب در ایران و در رشته مطالعات اسلامی گرایش تفسیر در دانشگاه لبنان تا مقطع دکتری ادامه دهم.

نخستین مدیر خانم در حوزه علمیه کوثر

مدیر مرکز آموزش عالی کوثر تهران درباره فعالیت خود در حوزه علمیه کوثر، ابراز کرد: فعالیتم در حوزه را از سال 1374 با تدریس علوم قرآنی در مدرسه کوثر آغاز کردم، بعد از تصویب حوزه همچنان به تدریس ادامه دادم تا این که در سال 1379 پیشنهاد مدیریت این مجموعه به بنده داده شد، این مجموعه تا آن زمان مدیر خانم نداشت و بنده اولین مدیر خانم حوزه کوثر بودم.

جلالی درباره سایر فعالیت‌های خود با نهادها و ارگان‌های دیگر، اظهار داشت: در حال حاضر علاوه بر مدیریت حوزه علمیه کوثر مسؤولت امور بانوان و تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی را نیز بر عهده دارم و همزمان به فعالیت‌های فرهنگی سازمان می‌پردازم، حوزه علمیه کوثر نیز به لحاظ وابستگی که به سازمان دارد با الگوگیری از برنامه‌های تبلیغی سازمان در کارهای تبلیغی بسیار فعال است. حمایت‌های سازمان موجب شده این حوزه از حوزه‌های رده اول از جهت علمی، تبلیغی و فرهنگی قرار بگیرد.

وی افزود: بنده در این 17 سالی که در حوزه و دانشگاه تدریس می‌کنم و مسئولیت حوزه را برعهده دارم خودم را جز خادمه این فضای علمی و دینی نمی‌دانم، من افتخار می‌کنم که خودم و وقتم را وقف حوزه کردم و افتخار می‌کنم که یک طلبه هستم چرا که طلبگی در  حقیقت شاگردی مکتب امام صادق(ع) است.

مدیر مرکز آموزش عالی کوثر فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی را جزء رسوم و عادت طلبگی دانست و اظهار داشت: حوزه علمیه کوثر سعی دارد علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی، کارهای اجرایی را هم به طلاب عزیز آموزش دهد.

کسب رتبه اول استعدادهای برتر کشوری توسط طلبه سطح دو کوثر

استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه ادامه داد: الحمدلله در حوزه علمیه کوثر تا به امروز حدود 14 مدیر حوزه، نیروهای کارآمد در سمت‌های دیگر و اساتید توانمندی تربیت شده‌اند که اکثرا جزء هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند و اساتیدی که در سطح 4 حوزه تدریس می‌کنند به لحاظ سمت حوزوی آیت الله محسوب می‌شوند، در سایر مقاطع نیز همواره سعی بر این بوده که طلاب با سطح علمی بالا و توانمند تربیت شوند.

وی در خصوص اساتید و مدرسین حوزه علمیه کوثر، گفت: حوزه علمیه کوثر توانسته از وجود اساتید و مدرسین بسیار مجرب، فهیم و صاحب فضل بهره ببرد چرا که تربیت اجتماعی و کادرسازی طلاب و تربیت مبلغان ماهر از مهمترین اهداف حوزه علمیه کوثر به شمار می‌رود.

مدیر مرکز آموزش عالی کوثر ادامه داد: در حوزه کوثر بیش از 47 استاد خانم و آقا به تدریس اشتغال دارند همه اساتید حوزه علمیه کوثر از اساتید فاضل و صاحب مدارک بالای علمی حوزوی و دانشگاهی و اکثرا از اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، یکی از ویژگی‌های بارز مجتمع کوثر سطح بالای علمی اساتید آن است.

جلالی با بیان اینکه حوزه علمیه کوثر در سه سطح دو، سه و چهار طلاب می‌پذیرد، ابراز کرد: حوزه علمیه کوثر حدود 25 استاد فعال در سطح دو که برخی از آن بزرگواران بین سطح دو و سه مشترک هستند تدریس 210 طلبه سطح دو و سه را بر عهده دارند و 17 استاد متخصص و کارشناس در سطح بین المللی به تدریس 35 طلبه در سطح چهار مشغول هستند.

وی درباره سابقه علمی و تحصیلی اساتید و مدرسان این مجموعه، عنوان کرد: آیت الله مختاری، حجج الاسلام والمسلمین میرحسینی، غضنفری، تویسرکانی، خانم دکتر پورعبدالله و سایر اساتید بزرگوار از مدرسان فاضل و برجسته حوزه علمیه کوثر به شمار می‌روند، اکثر اساتید سطح سه و چهار مجموعه از اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند.

جذب نیروی انسانی از فارغ التحصیلان حوزه علمیه کوثر

مدیر مرکز آموزش عالی کوثر با اشاره به سوابق معاونان و کادر مجرب حوزه علمیه، گفت: سعی بر این بوده در کادر اجرایی حوزه از طلاب شناخته شده حوزه استفاده شود، تعامل مسؤولان حوزه با طلاب عزیز و ورزیدگی آنها در کار و امور اجرایی برای بنده بسیار اهمیت داشت از این رو معاونین حوزه را از بین طلاب موفق همین حوزه انتخاب می‌شوند.

جلالی ادامه داد: حوزه علمیه کوثر در هر مقطع تحصیلی یک معاون آموزش، معاون پژوهش و معاون فرهنگی دارد همچنین این مجتمع دارای یک معاون مالی نیز هست.

وی در پایان با اشاره به مهمترین دستاورد حوزه علمیه کوثر، خاطرنشان کرد: دستاوردهای حوزه را می‌توان از ابعاد گوناگون بررسی کرد، ما هر سال یکبار مراسم فارغ التحصیلی برگزار می‌کنیم، آمار و اطلاعات طلاب و دانش‌آموختگان حوزه که در این مراسم ارائه می‌شود از افتخارات و دستاوردهای مجموعه به شمار می‌رود، طلاب موفق و فعال در عرصه اجتماع، مبلغ و مدرس از دستاوردهای دیگر این حوزه است، سال گذشته طبق آمار از بین طلاب فارغ التحصیل حوزه 7 درصد آنها غیرفعال بودند و این آمار بیانگر آن است که اکثر خانم‌های فارغ التحصیل حوزه فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی دارند که این خود یک دستاورد بزرگ برای مرکز آموزش عالی کوثر محسوب می‌شود.

کسب رتبه اول استعدادهای برتر کشوری توسط طلبه سطح دو کوثر برگ زرینی برای مجتمع آموزش عالی کوثر به شمار می‌رود چرا که نرجس حقیقت از طلاب فارغ التحصیل سطح ۲ این مجتمع، در ارزیابی اخلاقی علمی و پژوهشی که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، در بین طلاب سراسر کشور در دروس فقه، اصول و عقاید موفق به کسب بالاترین رتبه کشوری شدند.

در ادامه مرضیه صلح جو معاون آموزش حوزه علمیه کوثر تهران با بیان اینکه نظام آموزشی _ تربیتی طلاب در مجتمع آموزشی عالی کوثر متناسب با ویژگی‌های اختصاصی بانوان و نیازهای جامعه طراحی شده است، گفت: یکی از ویژگی‌های این نظام، طراحی آن در قالب مقاطع تحصیلی کوتاه مدت  و هدفمند است.

صلح جو در خصوص مقاطع تحصیلی مجتمع آموزش عالی کوثر، اظهار داشت: مقاطع تحصیلی در مجتمع کوثر شامل مقطع عمومی سطح2 کارشناسی پیوسته به دو صورت حضوری تمام وقت و پاره وقت و نیمه حضوری، مقطع عالی سطح3 کارشناسی ارشد در گرايشات فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، کلام اسلامی، تاریخ اسلام  و در مقطع تخصصی سطح4 دکتری در دو رشته تفسیر تطبیقی و  فقه خانواده می‌شود.

حوزه علمیه کوثر در مقاطع 2 و 3 و 4 طلبه می‌پذیرد

معاون آموزش حوزه علمیه کوثر تهران با اشاره به شرایط پذیرش طلاب، ابراز کرد: شرایط عمومی پذیرش طلاب در مقاطع 2 و3 و 4 مي‌توان به اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام، اعتقاد و التزام به ولایت فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و دلیل محرومیت از تحصیل را در احراز عدم صلاحیت های فکری، اخلاقی و رفتاری طلبه بیان کرد.

وی افزود: همچنین طلبه باید از سلامت روحی روانی و جسمی برخوردار باشد و در گزینش، مصاحبه، تحقیق و سایر مراحل پذیرش موفقیت کسب کند.

صلح جو یکی از مهمترین فعالیت‌های معاونت آموزش را ثبت نام از متقاضیان علاقه مند به تحصیل علوم حوزوی برشمرد و گفت: دقت به سامانه پذیرش، تعیین زمان بندی و نوبت مصاحبه برای داوطلبین، برگزاری جلسات تخصصی مصاحبه(سطح2)، آیین آغاز سال تحصیلی جدید، دعوت از اساتید متخصص و مجرب، برگزاری جلسات شورای اساتید، برگزاری دوره‌های ضمن خدمت و دوره‌های آموزشی ویژه اساتید ‌و برگزاری المپیاد علمی از دیگر فعالیت‌های بخش آموزشی حوزه علمیه کوثر به شمار می‌رود.

معاون آموزش حوزه علمیه کوثر تهران در پایان خاطرنشان کرد: اهم فعالیت‌های مربوط به امور اساتید شامل شناسایی اساتید واجد شرایط، ارزشیابی عملکرد اساتید، برگزاری جلسه شورای اساتید، و برگزاری دوره‌های آموزش ضمن خدمت و برگزاری جلسات هیئت علمی می‌شود.

اهداف کلان حوزه علمیه کوثر شامل تربیت خواهران دین شناس، صاحب نظر، متخلق به اخلاق اسلامی، توانمند در تبلیغ  و ترویج آموزه‌های دینی، تدریس، تحقیق، تالیف، مدیریت فرهنگی، پاسخ گو به نیازهای علمی – معرفتی و اخلاقی بانوان می‌شود.

در ادامه افسانه قربانی معاون فرهنگی مجتمع آموزش عالی کوثر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه مجتمع آموزش علوم اسلامي كوثر مجموعه آموزشي- فرهنگي و پژوهشی و مخاطبین اصلی آن طلاب خواهر است، گفت: «دستیابی به شبكه تبليغي ممتاز در زمينه توسعه و ترويج فرهنگ ناب محمدي(ص)، تربيت مبلغين و طلاب متخلق به اخلاق نبوي دین شناس، صاحب نظر، توانمند در تبلیغ  و ترویج آموزه‌های دینی و مطالعه و اولویت سنجی و مخاطب محوری» از مهمترین فعالیت‌های بخش فرهنگی به شمار می‌رود.

وی افزود: برگزاری دوره‌های آموزش تخصصی تبلیغ کاربردی از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت تبلیغ در دو سال اخیر است که با عنایت به اهمیت دانش افزایی و مهارت یابی طلاب دوره تبلیغ کاربردی، با هدف ایجاد زمینه مناسب در رشد و ارتقای فکری و معنوی و اعتقادی مبلغات، بصیرت افزایی و به روز رسانی اطلاعات اجتماعی اساتید، مبلغات و فارغ التحصیلان است که در پایان دوره به شرکت کنندگان در سه مرحله گواهی پایان دوره اعطا می‌شود.

تربیت مبلغ در حوزه علمیه کوثر به صورت تخصصی انجام می‌شود

معاون فرهنگی مجتمع آموزش عالی کوثر در ادامه با اشاره به این که این طرح در سه مرحله (مقدماتی، تکمیلی 1 و تکمیلی2) برنامه ریزی شده است، ابراز کرد: از دیگر فعالیت‌های واحد تبلیغ می‌توان به شناسایی، سامان دهی و رده بندی مبلغات استان تهران جهت اعزام مبلغات مجرب با توجه به نیاز مخاطبین اشاره کرد.

قربانی در ادامه به اعزام بیش از 500 نفر از مبلغات مدارس علمیه خواهران در سال تحصیلی جاری برای تبلیغ در امور مناسبتی ملی و مذهب به اماکن متبرکه، زیارتگاه‌ها، مدارس، مراکز آموزش عالی و ... اشاره کرد، و گفت: همایش مودت همزمان با روز خانواده از دیگر فعالیت‌های فرهنگی در سال جاری بوده است که این همایش با هدف تقدیر از خانواده‌های برتر طلاب  و تبیین شاخص‌های خانواده‌ اسلامی برگزار شد. 

تحقق مطالبات رهبری مهمترین سرلوحه فعالیت‌های فرهنگی کوثر

معاون فرهنگی مجتمع آموزش عالی کوثر واحد مشاوره را یکی از مهم‌ترین و پربازدیدترین واحدهای فرهنگی بیان کرد و گفت: حضور هر روز مشاورین متخصص و کارشناسان مجرب برای پاسخگویی به مراجعین در زمینه‌های اعتقادی، خانوادگی، تحصیلی، پزشکی (ازدیاد جمعیت)، و حقوقی به دو صورت تلفنی و حضوری از دیگر فعالیت‌های بخش فرهنگی به شمار می‌رود.

قربانی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های واحد فرهنگی کوثر عبارت است از برگزاری کلاس‌های حفظ قرآن کریم، دوره آموزش تدبر در قرآن، برگزاری اردوهای فرهنگی- زیارتی است. همچنین اخبار مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر نه تنها از طریق سایت کوثر www.kosar.ac.ir منتشر می‌شود بلکه از طریق سایت‌های تهران تبیان، ido و قانتات نیز در فضای مجازی منتشر می‌شود و از دیگر رسانه‌ها می‌توان به خبرگزاری‌های رسا، شبستان، حوزه نیوز و تهران نیوز اشاره کرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین معاونت فرهنگی حوزه علمیه کوثر در سال 96 حدود 3 شماره نشریه فرهنگی – قرآنی انوار بیت عتیق را منتشر کرده است که در حدود 200 جلد در سه فصل بهار، تابستان و زمستان به چاپ رسید در این راستا سعی شد مطالب از متون علمی اساتید و طلاب مجتمع آموزش علوم اسلامی جمع آوری شود.

از مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگی مجتمع آموزش عالی کوثر عمل به منویات رهبری و سرلوحه قرار دادن آنها در کارهای فرهنگی است برهیمن اساس واحد فرهنگی مجتمع کوثر در برگزاری دوره‌های آموزشی با موضوعات روز جامعه و رصد رسانه و فضای مجازی که از آن جمله می‌توان به دوره آموزش توجیهی پدافند غیر عامل، جنگ نرم از دیدگاه مقام معظم رهبری، فرصت و تهدید‌ها در فضای مجازی اشاره کرد.

در ادامه سمیه احمدی معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی کوثر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به فعالیت‌های معاونت پژوهشی در حوزه علمیه، گفت: معاونت پژوهش در راستای تربیت طلاب متخلق، عالم و ماهر نقش مهمی دارد.

وی افزود: این معاونت با برگزاری دوره های مختلف کارگاهی و غیر کارگاهی پژوهشی ازجمله فیش نویسی، منبع شناسی، طرحنامه نویسی، مقاله نویسی، پایان نامه نویسی و icdl، طلاب مستعد را در جهت تولید علم با مقالات علمی پژوهشی، علمی ترویجی، علمی تخصصی و چاپ کتب توانمند کرده و این آثار را در مجامع پژوهشی، کنفرانس ها و همایش ها شرکت می‌دهد.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی کوثر اضافه کرد: ثمره این فعالیت‌ها 241 تحقیق پایانی در سطح 2 و 91 پایان نامه در سطح سه و تعداد کثیری مقالات و کتب منتشر شده از طلاب مجتمع آموزش علوم اسلامی کوثر است.

وی بیان داشت: این مجتمع با برگزاری مستمر کارگروه‌های تخصصی - پژوهشی تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول و فلسفه و کلام اسلامی توانسته امور پایان نامه‌های طلاب را با کادری مجرب هدایت و راهبری کند.

کتابخانه 18 هزار جلدی

احمدی تصریح کرد: همچنین کتابخانه تخصصی در گرایش های نامبرده با بیش از 18 هزار نسخه کتاب، 65 نرم افزار علمی، فصلنامههای علمی پژوهشی، علمی ترویجی، فرهنگی،  تخصصی و پایان نامه‌ها علاوه بر طلاب پژوهشگر مجتمع هر روز به مراجعه کنندگان حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و موسسات مختلف خدمت رسانی می‌کند.

معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی کوثر در پایان ادامه داد: این کتابخانه همواره توسط سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف و اساتید نام آور مورد رصد واقع گردیده و برخی اساتید هم کلاس‌های خود را در کتابخانه برگزار می‌کنند.

ارتباط مستقیم با پژوهشگران و برگزاری اردو در مراکز پژوهشی، و حضور طلاب در کنفرانس‌ها و همایش‌های بین المللی و داخلی در جهت تقویت انگیزه و دانش افزایی علمی-پژوهشی طلاب از مهمترین اقدامات پژوهشی این حوزه به شمار می‌رود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا تویسرکانی نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین و استاد سطح عالی حوزه علمیه کوثر، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ویژگی‌های حوزه‌های علمیه انقلابی و آسیب‌هایی که حوزه‌ها را تهدید می‌کند، گفت: فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه پاسداری از اسلام ناب محمدی، دفاع عالمانه از مبانی اسلام ناب و مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام علیه مبانی اسلام است.

وی افزود: اساسا حوزه‌های علمیه به منظور تبیین اسلام، دفاع از اسلام و زمینه‌سازی برای تحقق اسلام ناب در جامعه شکل گرفت، حوزه انقلابی حوزه‌ای است که در این سه عرصه موفق عمل کند.

حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی با اشاره به اینکه تحقق یک حوزه انقلابی بر سه رکن اصلی استوار است، ابراز کرد: وجود ساختار و سازمان مناسب، مدیران معتقد و باورمند به اسلام ناب و شاگردان، طلاب، پژوهشگران و محققین مجرب و انقلابی ارکان و شروط تحقق حوزه مطلوب به شمار می‌روند، هر کدام از این سه رکن دچار خدشه شوند تحقق حوزه‌های علمیه دچار مشکل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین سیر تحول انقلابی حوزه‌های علمیه را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به صورتی که انتظار می‌رفت بسیار اندک دانست و اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی از جمله اقدامات انقلابی و جهادی، تاسیس حوزه‌های علمیه خواهران بود حتی در سطح کشورهای منطقه حوزه‌های علمیه خواهران راه‌اندازی شد و هزاران طلبه خواهر نخبه و فرهیخته وارد این میدان شدند بنابراین ما امروز در راستای تکمیل اقدامات تحولی گذشته و رسیدن به حوزه انقلابی مطلوب و ایده‌آل حرکت می‌کنیم.

رشد و پیشرفت علمی و پژوهشی، ارزش‌های اخلاقی و دینی در حوزه علمیه کوثر

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به ویژگی‌های شاخص حوزه علمیه کوثر تهران، گفت: یکی از برکات موجود در شهر بزرگ تهران در عرصه علوم دینی و معارف اسلامی حوزه علمیه کوثر است، حدود 25 سال از تاسیس این مجموعه می‌گذرد، بنده نزدیک 20 سال است که با این حوزه همکاری می‌کنم و در طی این سالها از جهات گوناگون شاهد رشد و پیشرفت علمی و پژوهشی، بالندگی، حاکمیت ادب، ارزش‌های اخلاقی و دینی در حوزه علمیه کوثر بودم.

حجت الاسلام والمسلمین تویسرکانی ادامه داد: طی این چندسال مدیریت این حوزه برعهده مدیران و متولیان ارزشی بوده و هست، همچنین خواهران طلبه‌ای که در این حوزه تحصیل کردند دارای متدهای ارزشی و انقلابی بودند، البته از لحاظ محتوا و متون درسی مشکلاتی بوده و هست که این مسئله مستقیما به حوزه علمیه کوثر برنمی‌گردد، خلاهای و نواقصی در این زمینه وجود دارد که متولیان تهیه و تدوین متون باید آن نواقص را برطرف کنند، به اعتقاد من حوزه علمیه کوثر یک حوزه آرمانی و انقلابی محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین با تاکید بر اینکه حوزه علمیه کوثر از بعد اساتید رشد بسیار خوبی داشته است، گفت: سال‌های اول تاسیس حوزه اکثر اساتید دانشگاهی و حوزوی این مجموعه از آقایان بودند، به مرور زمان با رشد علمی بسیار خوب خواهران حوزه اساتید سطح یک، سطح دو و سطح سه حوزه را از میان خواهران دوره‌های قبل شناسایی و به کار گیری شدند، تقریبا همه اساتید سطح دو حوزه از خواهران طلبه‌ای هستند که در همین مجموعه تحصیل کردند و به درجات علمی رسیدند، البته در سطح سه حوزه هنوز از اساتید مرد استفاده می‌شود.

حوزه کوثر از یک جهت اساتید بسیار خوبی را جذب کرده و از جهت دیگر اساتید بسیار خوبی را پرورش داده و تا حدودی در این بعد خودکفا شده است، از این جهت حوزه علمیه کوثر در زمره حوزه‌های موفق قرار می‌گیرد.

مهمترین شاخصه‌ای که در حوزه علمیه کوثر به چشم می‌خورد، کوشش و تلاش مجدانه علمی است، مدیران مجموعه و طلاب حوزه انگیزه‌های بسیار خوبی برای رسیدن به اهداف ترسیم شده، دارند.

در ادامه حجت الاسلام مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درخصوص حوزه علمیه کوثر گفت: حوزه‌های علمیه نقش کلیدی در آگاهی بخشی جامعه به ویژه نسل جوان دارند.

وی افزود: در عرصه دین پژوهی و آنچه که آحاد جامعه بدان نیازمند است، حوزه علمیه رسالت مهم و برحسته‌ای بر دوش دارد و حوزه‌های علمیه باید بتوانند نیازهای همه جانبه جامعه را به اقتضای زمان برطرف کنند.

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه در عصر کنونی انبوه شبهات و سوالات از اطراف و اکناف عالم متوجه اصل اسلام است، ابراز کرد: علاوه بر این استکبار جهانی موج شیعه هراسی و اسلام هراسی را در دنیا به راه انداخته است، مستکبرین عالم با خلق گروه‌های الحادی، افراطی و التقاطی که نابخردانه ادعای مسلمانی دارند پروژه اسلام هراسی و شیعه هراسی را کلید زدند، در این شرایط حوزه‌های علمیه و علمای دینی نقش آفرین هستند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: حوزه‌های علمیه و علمای دین در صورتی می‌توانند موفق باشند و اسلام ناب و حقیقی را به جامعه منتقل و نیازهای همه جانبه نسل جوان را برآورده کنند که خود نگاهی عمیق برخواسته از روحیات انقلابی، جهادی و سازش ناپذیری با دشمنان قسم خورده اسلام به مسائل داشته باشند.

حوزه‌های علمیه سدی در برابر نفوذ اندیشه‌های نابخردانه سکولار در جامعه

استاد برجسته سطح عالی حوزه علمیه با استناد به کلام رهبری که فرمودند حوزه‌های علمیه در صورتی می‌توانند در مقابله با نقشه‌های شوم استکبار جهانی موفق باشند که از روحیه انقلابی برخوردار باشند و مانع نفوذ اندیشه‌های نابخردانه سکولار در جامعه دینی شوند، اظهار داشت: امروز دشمن به دنبال آن است که تفکر اسلام آمریکایی را به جوامع اسلامی برگردانند در این راستا سعی دارد تا حوزه‌های علمیه را به صورت منفعل درآورد، به همین خاطر تلاش می‌کند از نیروهایی در حوزه پشتیبانی کند و افرادی را تربیت، ترغیب و تشویق کند که در این راستا قدم برمی‌دارند، به عقیده بنده حوزه علمیه کوثر مصداق بارز یک حوزه انقلابی است، مدیران، اساتید، دانش پژوهان و طلاب این حوزه از نگاه باز، به روز و در عین حال استکبارستیز، ولایی، انقلابی و جهادی برخوردار هستند.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه کوثر از لحاظ علمی و تربیتی نسبت به حوزه‌های دیگر امتیازات ویژه‌ای دارد، گفت: فارغ التحصیلان این مجموعه در جامعه بسیار تاثیر گذار هستند.

توسعه حوزه‌های علمیه خواهران از برکات انقلاب اسلامی است بخشی از جامعه و نسل جوان به خصوص بانوان پاسخ بسیاری از سوالات و پرسش‎‌های خود را از طریق معلمان و محصلان حوزه‌های علمیه خواهران دریافت می‌کنند.

بانوان به لحاظ تربیت نسل آینده همواره در جامعه نقش آفرین‌تر از مردان هستند از این جهت تربیت بانوان فرهیخته و عالم اهمیت بسزایی دارد. حوزه علمیه کوثر از لحاظ سطح آموزش، شیوه تدریس، نظم و انضباط، روحیات انقلابی و جهادی و نیز از حیث تقوا و اخلاق یک حوزه ممتاز به شمار می‌آید.

در ادامه حجت الاسلام علی غضنفری رییس دانشکده علوم و فنون قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره اهمیت جایگاه حوزه علمیه خواهران گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط آسانی برای کسانی که می‌خواستند در راستای علوم دینی فعالیت کنند، محیا شد تا بتوانند حاصل زحمات خودشان را به جامعه عرضه کنند.

وی افزود: حاجت و نیازهای انقلاب در عرصه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی می‌طلبید مایه‌ها و عصاره این نیازها در حوزه‌های علمیه حل و فصل شود.

حوزه کوثر یک انقلاب علمی و پژوهشی در میان حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد کرده است

حجت الاسلام غضنفری با اشاره به اینکه بخشی از جامعه حوزویان را خواهران تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه‌ علمیه خواهران در راستای تامین نیازهای جامعه انقلابی تاسیس شد.

رییس دانشکده علوم و فنون قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد: یکی از آن حوزه‌ها که در این راستا تلاش گسترده‌ای داشته مدرسه عالی کوثر است، این حوزه از نظر اساتید از استادان ارزشمند و برجسته‌ای برخوردار است، حوزه علمیه کوثر با مدیریت قوی توانسته یک انقلاب علمی و پژوهشی قوی در سطح حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد کند./813/ز502/ب1

ارسال نظرات