۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۵۷۶۲۰

تداوم سرکوب مسلمانان روهینگیا در میانمار

سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا از سوی دولت میانمار و بوداییان افراطی و پناه بردن مردم مسلمان این منطقه به اردوگاه‌های پناهندگان در بنگلادش همچنان ادامه دارد.
پناهجویان مسلمان روهینگیایی میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، با گذشت چند ماه از سرکوب مسلمانان آواره روهینگیا در بنگلادش، این سرکوب‌ها هنوز ادامه دارد.

یک معلم روهینگیا که در چیتاگونگ بنگلادش زندگی می‌کند، دوشنبه گذشته در همایشی که در برلین آلمان درباره نسل کشی مردم روهینگیا برگزار شد، در این باره گفت: ظلم و تجاوز، سلاح جنگی میانمار برای اجبار اقلیت مسلمان این منطقه به ترک ایالت راخین است.

سازمان‌های بین‌المللی، مدافعان حقوق بشر و رسانه‌ها خبر از استفاده دولت میانمار از آتش، شکنجه، تجاوز و قتل عام می‌دهند. سازمان ملل متحد آن را پاکسازی قومی می‌نامد اما مردم روهینگیا آن را نسل کشی می‌دانند.

رو توون خین،  رییس سازمان روهینگیا در بریتانیا می‌گوید: ظلم دولت به مردم مسلمان روهینگیا چندین دهه است که ادامه دارد و نتیجه آن خروج حدود صدها هزار تن از مردم و پناه بردن آنها به بنگلادش است. دولت میانمار قصد دارد به عمد و به شکلی نظام مند وجود و هویت مسلمانان روهینگیا را انکار کند.

وی می‌افزاید: افراط گرایان راخین مردم را از طریق ایجاد قحطی و گرسنگی تحت فشار قرار می‌دهند و به آنها اجازه رفتن به فروشگاه و خرید غذا، رفتن به زمین های کاشت برنج و ماهیگیری نمی‌دهند.

رو توون خین اکید می‌کند که جمعیت این منطقه که زمانی بسیار پر ازدحام بوده است، اکنون فقط 70 هزار نفر است. وی بر این باور است دولت میانمار به عمد می‌خواهد کل جامعه روهینگیا را نابود کند و از نظر او این کار نسل کشی است.

 جوامع روهینگیا در ایالات متحده، اروپا و آسیای جنوب شرقی بارها از جوامع بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و به ویژه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) (ASEAN) که میانمار نیز عضو آن است، درخواست اقدام جدی برای توقف این نسل کشی کرده‌اند.

آن‌ها تاکید می‌کنند که اگر دولت میانمار به ظلم و تجاوز خود علیه این اقلیت ستمدیده ادامه دهد باید از آسه‌آن اخراج شود./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات