۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۵۵۷۷۳۸

سه خبر از مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی

کتابهای "ماهیت و الزامات فقه پیشرفت"، "جلد نخست مبانی و قواعد استنباط از قرآن و حدیث" و "ويژگي های انسان سياسي مطلوب در قرآن و نهج البلاغه" از آثا تازه منتشر شده مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی هستند.
امام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتابهای "ماهیت و الزامات فقه پیشرفت" نوشته امين رضا عابدي نژاد داوراني، "جلد نخست مبانی و قواعد استنباط از قرآن و حدیث" نوشته احمد قدسی و "ويژگي های انسان سياسي مطلوب در قرآن و نهج البلاغه" نوشته رضا ميرزايي از آثا تازه منتشر شده مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی هستند.

 ماهیت و الزامات فقه پیشرفت(درآمدی بر فلسفه فقه نظام اجتماعی پیشرفت گرا)

با پيروزي انقلاب اسلامي و برپايي نظريه ولايت فقيه، اميد به برپايي نظام الهي و پرتوافکني آن در زواياي مختلف اجتماعي فزوني گرفته است. اين اميد و حيات البته بي تشويش ظلمت ظالمان مستکبر و جور و جهالت جامدان متحجر نيست. تکوين و تحقق پيشرفت و تمدن اسلامي در کشاکش نبردي دشوار، در مقابل جريان هاي توسعه گراي غربي از يکسو، و مقدس مآبان متحجر از سويي ديگر قرار گرفته است. معناي پيروزي در اين رويارويي و نبرد آن است که اهداف، ساختارها و سازمان هاي نظام اجتماعي، الگوها، قواعد و سياست هاي پيشرفت و اداره نظام اجتماعي و در يک کلمه ماهيت و هويت نظام اجتماعي اسلامي بر پايه منابع معتبر اجتهادي فهميده و محقق شود.

جلد نخست مبانی و قواعد استنباط از قرآن و حدیث

پس از تأليف كتاب انوار الاصول در سه جلد (تقريرات يك دوره درس خارج اصول از آيت الله العظمي مكارم شيرازي حفظه الله) از جانب نگارنده و انتشار آن در سال 1372، دو كاستي مهم، دغدغة ايشان در اين عرصه شد: خالي بودن علم اصول از مباني استنباط در عرض قواعد استنباط، و عدم ارائه مسائل اصولي به نحو كاربردي در بسياري از مباحث.

اثر پيش رو، جلد نخست کتابي است كه به مباني مشترك استنباط از قرآن و حديث مي پردازد. اميد که گامي كوچك در راه رفع آن دو كاستی باشد.

ويژگي های انسان سياسي مطلوب در قرآن و نهج البلاغه

انديشه، اخلاق و رفتار سه ساحت وجودي انساناند که اسلام بدانها توجهي ويژه دارد و به دنبال استخراج ويژگي هاي لازم براي انسان سياسي مطلوب از ديدگاه قرآن و نهج البلاغه در هر سه ساحت مزبور است. نگارنده کوشيده است الگوي انسان سياسي مطلوب در ابعاد مختلف بينشي، اخلاقي و رفتاري را براي طبقات مختلف سياسي جامعه ـ از حاکم تا شهروندان عادي ـ ترسيم کند./۹۲۵/ پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات