۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۰
کد خبر: ۵۵۷۷۶۰
روشنفکری در ایران(۱۱)

معرفی مجموعه پنج جلدی "اعتزال نو" به زبان نویسنده

حجت الاسلام و المسلمین عرب‌صالحی گفت: پنج جلد از مقالات در زمینه جریان‌شناسی اعتزال نو جمع‌آوری شده است که هر جلد آن دربردارنده بخش خاصی از این جریان است، هدف نگارش این مجموعه شناخت و نقد جریان‌های نواعتزال بوده است.
حجت الاسلام محمدجعفر حسینیان روشنفکری دینی

حجت الاسلام والمسلمین محمد عرب‌صالحی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در توضیح مجموعه مقالات جریان‌شناسی و اعتزال نو اظهار داشت: پنج جلد از مقالات در زمینه جریان‌شناسی اعتزال نو جمع‌آوری شده است که هر جلد آن دربردارنده بخش خاصی از این جریان است، هدف نگارش این مجموعه شناخت و نقد جریان‌های نواعتزال بوده است که یک جلد جریان‌شناسی و چهار جلد آن نقد اندیشه‌های این افراد است.

وی ضمن تشریح محتوای جلد اول کتاب اعتزال نو، مطالعه آن را برای طلاب و دانشجویان، مفید دانست و گفت: موضوع جلد اول اعتزل نو است که مطالعه این جلد برای طلبه‌ها و دانشجویان ارشد لازم است، این جلد حاوی مجموعه مصاحبه و دو مقاله است که جریان و مبانی فکری و تشابهات و تمایز‌های آنها را با اعتزال قدیم بیان کرده است و در ۱۰ سؤال از اهل نظر این جریان به خوبی بیان شده است.

رئیس پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی در ادامه بیان کرد: در جلد دوم مهمترین حوزه‌هایی که اعتزال نو در آن ورود کرده و بسیاری از شبهات حوزه فلسفه دین؛ یعنی اعتزال نو و مسائل فلسفه دین اسلامی جواب داده شده است.

وی با بیان این‌که در جلد سوم به اندیشه‌های علم دینی پرداخته شده است گفت: جلد سوم در بحث اندیشه‌های حقوقی و علم دینی بحث شده و به شبهات پاسخ داده شده است.

حجت الاسلام و المسلمین عرب‌صالحی در تبیین جلد چهارم افزود: در جلد چهارم به نقد اندیشه‌ها و برخی کتاب‌های محوری‌ترین شخص نواعتزال یعنی نصرحامد ابوزید پرداخته شده است.

وی جلد پنجم را کاری اثباتی توصیف نموده و بیان کرد: در جلد پنجم که کاری اثباتی است کاربردهای عقل شیعی درحوزه‌های مختلف دین معرفی شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان راه‌اندازی این جریان را سبب انگیزه حوزه و دانشگاه دانست و گفت: البته مسائل زیادی وجود داشت که وقت رسیدگی به آنها نشد و بعد از راه اندازی این جریان و برگزاری همایش، بیشتر از ۲۰ پایان‌نامه در این حوزه در مقطع ارشد و سطح۴ گرفته شده است و سبب انگیزه زیادی در حوزه و دانشگاه شده است./۸۷۶/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات