۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۵۷۸۵۰
در آستانه سفر سه روزه بن سلمان؛

گاردین: انگلیس برای معمار جنگ یمن فرش قرمز پهن کرده است

یک روزنامه انگلیسی در آستانه آغاز سفر ولی‌عهد عربستان به لندن یادآور شد انگلیس چشم خود را بر جنایات سعودی‌ها بسته و به نقض حقوق بشر و کنواسیون ژنو اهمیت نمی‌دهد چراکه روابط شرم‌آور تجاری با ریاض را در اولویت گذاشته است.
بن سلمان

به گزارش خبرگزاری رسا، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی به لندن سفر کرده است و تا جمعه در انگلیس خواهد بود. ولی‌عهد عربستان با مقامات سیاسی و امنیتی انگلیسی دیدار خواهد کرد و 100 میلیارد دلار توافق میان دو کشور به امضا خواهد رسید.

روزنامه گاردین در آستانه این سفر در یادداشت یکی از نویسندگانش یادآور شد از زمان شروع حملات عربستان در یمن،‌صدها نفر از کودکان یمنی به ظالمانه‌ترین شکل ممکن جان خود را به دلیل ابتلا به دیفتری از دست می‌دهند و هیچ دارو و وسیله درمانی به آنان داده نمی‌شود.

نویسنده گاردین نوشت: دیفتری یکی از بیماری‌هایی است که کودکان یمنی به خاطر آن می‌میرند و حداقل طی یک سال گذشته هیچ واکسنی به بیماران یمنی در این رابطه داده نشده است. 

گاردین ادامه داد، امروز معمار مداخلات عربستان در یمن یعنی ولی‌عهد عربستان وارد انگلیس می‌شود و فرش قرمز برایش پهن خواهد شد و این همان کسی است که عامل همه این ممنوعیت‌های ارسال نیازهای غیرنظامیان یمنی  شامل غذا و سوخت و دارو است.

نویسنده گاردین در ادامه یادآور شد، محمد بن سلمان کنوانسیون ژنو را نقض کرده و زیرساخت‌های کشاورزی در یمن را در همان ابتدا از بین برد و بعد از آن کارخانه‌های تولید مواد غذایی و لبنی و مزارع را بمباران کرد و در حملات هوایی علیه غیرنظامیان تا کنون شهروندان زیادی را کشته و زخمی کرده که این افراد شامل کودکان نیز می‌شود. 

گاردین بیان داشت: در حالی که دولت انگلیس همواره تاکید دارد هیچ راه حل نظامی برای یمن وجود ندارد، محمد بن سلمان ژنرال‌های ارشد عربستان را اخراج کرد، و حملات در صنعا را ادامه می‌دهد. وی همچنین فجایع انسانی در یمن بوجود آورده است. نویسنده افزود، از سوی دیگر بن سلمان برای براندازی دموکراسی در لبنان تلاش می‌کند و گروه‌های افراطی در سوریه را تامین می‌کند که این اقدامات در راستای مبارزه با ایران و در راستای هژمونی در خاورمیانه است.

در ادامه گاردین نوشت: «اگر رقیب منطقه‌ای وی یعنی رهبر ایران به پایتخت ما می‌آمد - و اگر سوابق مشابه سو‌ء استفاده از حقوق بشر، مداخلات منطقه‌ای و حمایت از سازمان‌های تروریستی را داشت - دولت بریتانیا حتی رویای این که فرش قرمز برایش پهن کند را در سر نمی‌داشت. بنابراین چرا این شرایط برای ولی‌عهد عربستان متفاوت است؟».

نویسنده در ادامه ضمن اشاره به سخنان ترزا می نخست وزیر انگلیس گفت که وی می‌گوید منافع استراتژیک و امنیتی مشابهی میان لندن و ریاض وجود دارد و یا می‌گوید محمد بن سلمان به سمت لیبرال کردن جامعه عربستان پیش رفته و حقوق زنان را مدرنیته می‌کند و به آن‌ها اجازه رانندگی می‌دهد. 

گاردین افزود: این مسأله احمقانه است و مانند بسیاری از مواقع دیگر به دلیل منافع کثیف دولت انگلیس است تا خلاء تجاری خود را پر کند، خلأیی که بعد از خروج از اتحادیه گمرکی اتحادیه اروپا و پس از برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) ایجاد خواهد شد. واضح‌تر آنکه این اقدامات انگلیس در این راستا هستند تا ولی‌عهد عربستان را قانع کنند اوراق بهادار لندن را در فهرست‌های بین‌المللی شرکت نفت آرامکوی عربستان داشته باشند. و این بزرگترین بازار بورس شناور در تاریخ است. همچنین از آن مهم‌تر هم دلیل این رابطه افزایش زیاد فروش تسلیحات بریتانیایی به عربستان سعودی بعد از شروع جنگ یمن است. توافق بسیار شرم‌آوری که دولت انگلیس آن را انجام داده و کاملا واضح است که لندن هیچ اهمیتی به مسأله حقوق بشر یا نقض کنوانسیون ژنو در یمن نمی‌دهد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

 

ارسال نظرات