۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۵۸۰۳۳
یادداشت؛

ارتقا از «دوسیب» به دانسیسم!

سه‌شنبه شب ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد، رقص و آوازه‌خوانی دختران در حضور مردان و مسؤولان شهرداری، به بهانه ولادت حضرت زهرا (س) در برج میلاد تهران. ویدئوی منتشره به واقع یك ویدئوی «مبتذل» یعنی خارج از حدود احكام و معارف دین مبین اسلام بود.
نجفی شهردار تهران

به گزارش خبرگزاری رسا، سه‌شنبه شب ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد، رقص و آوازه‌خوانی دختران در حضور مردان و مسئولان شهرداری، به بهانه ولادت حضرت زهرا (س) در برج میلاد تهران. شرح جزئی‌تر رقاصی، عشوه‌گری و طنازی دختركان آن مراسم نه قابل نگارش و چاپ در روزنامه است و نه اساساً نیازی به آن است، اما ویدئوی منتشره به واقع یك ویدئوی «مبتذل» یعنی خارج از حدود احكام و معارف دین مبین اسلام بود.

محمد‌علی نجفی، پیش‌تر فضاهایی را از كشیدن قلیان دوسیب مردان همراه با زنان ترسیم و از آن دفاع هم كرده بود اما شهردار تهران به همراه عده دیگری از مدیران شهری در صف اول مراسم برج میلاد هم حضور داشتند. با شروع رقص و آواز دختران، برخی از زنان حاضر در جلسه سالن را ترك می‌كنند، اما نجفی همچنان در صف اول نشسته است. روز گذشته به قدری این كلیپ در فضای مجازی باز نشر شد و به حدی فضای آن مغایرت با اخلاق مسلمانی را نشان می‌داد كه شهردار تهران ناگزیر شد به معاونت امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ابلاغیه صادر كند و تذكر دهد ارزش‌ها و شئونات اسلامی را در مراسم‌ها رعایت كنند !

بدتر از ابلاغیه نجفی، شاهكار سایت شهرداری تهران در ماست مالی قضیه بود؛ این سایت نوشته است: «نجفی در مراسم حركات نمادین دختران هیچ توجهی به روی سن نداشته و مشغول مطالعه نامه‌ها بوده است!»

ظاهراً و بنا بر تجربه هفت ماهه از مجموعه مدیریت شهری، این قبیل اقدامات حاشیه‌ای و پلشت، روال كار و دستور عمل شده است، آن هم به‌خاطر پرت كردن حواس‌ها از ناكارآمدی و بی‌عملی، اما در واقع بازخوردهای مردمی در همین مدت هفت ماه نشان می‌دهد از قضا بر همگان عیان شده كه تیم جدید مدیریت شهر تهران چیزی برای عرضه در پایتخت و اقناع مردم ندارد و من بعد هم احتمالاً بر همین منوال نخواهد داشت.

اما درباره این به اصطلاح جشن، حتی اگر پذیرفته شود كه هنجارشكنی در برج میلاد به نام حضرت زهرا (س)، بانوی عفاف، عصمت و حیا، برخاسته از اعتقاد شخصی مجموعه مدیریت شهری و ناشی از منش اباحه‌گرایانه ساختاری مدیریت فعلی شهری و نیز از روی تعمد و به منظور قبح‌زدایی و خط‌شكنی در ترویج یك فرهنگ منحط نباشد، اولین و ضروری‌ترین كار در چنین مواقعی ترك جلسه است.

پذیرفتنی نیست كه شهردار تهران در صف اول نظاره‌كنندگان رقص و آوازه‌خوانی دختران نشسته باشد و با حضورش به این عمل ساختارشكنانه مشروعیت ضمنی ببخشد و احیاناً به این امید باشد كه دامن این هنجارشكنی وی را نخواهد گرفت، كه اگر دامنگیر شد آن وقت ابلاغیه صادر كند و ندای وا اسلاما سردهد و توبیخ ظاهری كند.

رویه شهردار تهران و موضع‌گیری انفعالی و پسینی وی مؤید قبول و رضایت از برگزاری این مراسم مبتذل بوده است، وگرنه همانند سایر حضاری كه حاضر نشدند قباحت روی سن نمایش را نظاره‌گر باشند و با حضورشان به محفل ناصواب گرما ببخشند و مطابق كلیپ منتشره جلسه را ترك كردند، آقای نجفی هم باید اقلاً در نكوهش ابتذال جلسه، سالن را ترك می‌كرد. توبیخ عملی و بركناری بدون بازگشت مجموعه مدیریت بانوان در معاونت امور اجتماعی یا هركس دیگری كه ترتیب‌دهنده این مراسم كذایی بوده است، كوچك‌ترین اقدامی است كه می‌تواند نشان دهد آقای نجفی واقعاً راضی به برگزاری این ابتذال نبوده و اصطلاحاً دانه‌ای پاشیده شده و شهردار دامنگیر شده و در مقابل عمل انجام شده و بدون هماهنگی قرار گرفته است.

حاشیه پشت حاشیه جایگزین كار جهادی در مدیریت جدید شهری شده است. اگر از مجموعه شورای شهر و شهرداری تهران این سؤال پرسیده شود كه در هفت ماه گذشته كه بر سر كار آمده‌اید كدام پروژه عمرانی، پروژه نه، كدام كار عمرانی، حتی كار هم نه، كدام خدمت مؤثرِ عملی و قابل بیان در حوزه شهری در پایتخت انجام داده شده است، احتمالاً و واقعاً سكوت پاسخ ایشان خواهد بود. البته كه تعطیلی متروی دایر، خاك خوردن پروژه‌های در دست اجرای شهری و نامگذاری خیابان به نام مصدق و زدن ساختمان به نام حجاریان هم كار است دیگر !/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات