۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۵۵۸۰۹۰
تولیت آستان قدس رضوی:

اعتکاف، انسان سازی و پرداختن به بعد مجاهد پروری است

تولیت آستان قدس رضوی اعتکاف را پشتوانه ای مهم برای امنیت ملی کشور دانست و گفت: اعتکاف پشتوانه ای مهم برای معنویت و انسان سازی در کشور است و پرداختن به بعد مجاهد پروری آن بسیار حائز اهمیت است.
آیت الله رییسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درمشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی شامگاه پنجشنبه در اختتامیه همایش بین المللی اعتکاف که در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزارشد، گفت: پرداختن به موضوع اعتکاف موجب اثرگذاری و ظرفیت سازی در جامعه اسلامی است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: بسیاری از جلوه های نورانی عبادات در اعتکاف وجود دارد، چرا که معتکف قصد زدودن هر آنچه غیر از خدا را در نفس خود دارد و می خواهد خودخواهی را به خدا خواهی، خودبینی را به خدابینی وخودمحوری را به خدامحوری تبدیل کند.

وی با اشاره به روایتی از امیرمومنان(ع) خاطرنشان کرد: بهترین قلب ها، قلب هایی است که ظرفیت سازی کند و خود را از هر آنچه غیر خدا است بزداید. آنچه که از آیات و روایات برداشت می شود آن است که اعتکاف مختص به اسلام نیست بلکه قبل از اسلام نیز مسأله اعتکاف در میان ادیان الهی وجود داشته و مورد پذیرش انبیای الهی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی با توجه به ابعاد ظرفیت سازی که در زمان اعتکاف به وجود می آید و خیل عظیمی از جوانان را به سمت خود جذب می کند، اظهار کرد: مسأله تقاضای جوانان در اعتکاف شبیه ایام اعزام به جبهه ها در دوران دفاع مقدس است چرا که برخی با وجود تکمیل ظرفیت، مشتاق به حضور در مناطق جنگی می شدند. امروزه نیز عده ای از جوانان در روزهای نزدیک به آغاز اعتکاف تقاضاهای بسیاری را برای شرکت در این امر عبادی دارند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در ایام اعتکاف معتکفین در حال مبارزه با شیطان درون و جهاد نفسانی هستند و اگر فردی در این جهاد نفسانی در مساجد موفق شود نبرد در برابر دشمنان و دفاع از مرزهای کشور برای مدتی طولانی سخت نخواهد بود.

وی با بیان این که اعتکاف پشتوانه ای مهم برای امنیت ملی کشور است، خاطرنشان کرد: اعتکاف پشتوانه ای مهم برای معنویت و انسان سازی برای کشور است و پرداختن به مسأله انسان ساز، ظرفیت ساز و مجاهد پرور اعتکاف بسیار حائز اهمیت است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به مشکلات اعتکاف تصریح کرد: مسأله بزرگ اعتکاف محدودیت مکان و امکانات است در حالی که اشتیاق بسیار زیادی از طرف جوانان برای حضور در مراسم اعتکاف مسجد جامع گوهرشاد وجود دارد.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که باید از سوق دادن اعتکاف به ساز و کارهای اداری پرهیز شود افزود: باید نهاد خودجوش مردمی اداره این کار را برعهده بگیرند چرا که قرار گرفتن در ساز و کار اداری یک آفت برای این سنت حسنه است. باید این حرکت به صورت انقلابی در بعد فرهنگی، پژوهشی و اجرایی اداره شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از چند گانگی های موجود با اجرای این سنت حسنه به دلدادگی، برادری و امر به نیکی ها تبدیل و همچنین سبب زدودن ناملایمات از روابط اجتماعی در آن خواهد شد. موضوع اعتکاف باید در ابعاد مختلف مورد بررسی واقع شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه اظهار کرد: امروزه در پرتو انوار حضرت صدیقه اطهر(س) که منشأ تمامی خیرها در عالم است دارای نظامی هستیم که باید در در آن تمام خوبی ها به صورت مستمر رواج پیدا کند و نهادینه شود. اعتکاف ظرفیت سازی را برای جوانان به ارمغان می آورد که این موضوع نیز خود از برکات این سنت الهی برای نظام است.

وی با اشاره به دشمنی های گسترده علیه کشور افزود: این دشمنی ها با اشخاص نیست، بلکه نوک پیکان شان به سوی اسلام است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: اسلام می خواهد جامعه افزون بر اجرای احکام دینی به غایات و مقاصد شریعت نیز نزدیک شود.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه اسلام می خواهد جامعه ای تزکیه شده بنا کند و اخلاق را احیا و زیربنا قرار دهد گفت: مهم ترین سرمایه جامعه اسلامی سرمایه انسانی است که در سایه پرتو ارتباط با خداوند متعال شکل خواهد گرفت./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات