۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۸
کد خبر: ۵۵۸۲۱۳
کنکاشی در سخنان رهبر انقلاب؛

مشارکت خواص در گسترش "گناه اجتماعی"

بی حجابی به خاطر اینکه گناهی اجتماعی است، قابلیت پیگیری دارد و دولت اسلامی که مزین به نام اسلام است وظیفه دارد که جلوی این منکر را بگیرد.
رهبر انقلاب حجاب تهاجم فرهنگی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، رهبر معظم انقلاب در دیدار مداحان نکات مهم و قابل تأملی را درباره بحث حجاب مطرح کردند. با  توجه به اینکه ایشان معمولا مطالبی از این نمونه را آن هم به صورت خاص و جزیی در دیدارهای عمومی مطرح نمی‌کنند، این بیانات نشان از این دارد که جریان خطرناکی در کشور در حال توطئه فرهنگی است و بسیار هدفمند بحث حجاب و عفت را نشانه رفته است.

اگر وقایع این مدت اخیر را بررسی کنیم به این نکته پی خواهیم برد که قطعا یک جریانی- داخلی و خارجی- چنین مطالبی را مدیریت می‌کند و نباید با ساده انگاری به آن نگریست.

مؤید این مطلب این است که حجت الاسلام ناصری پور، معاون فرهنگی شهرداری تهران در واکنش به اتفاق  رقص دختران در جشن برج میلاد  در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: بنده اساساً این هنجارشکنی را اتفاقی نمی‌دانم، چون در برنامه‌هایی که شهردار حضور می‌یابد، ملاحظات خاصی از سوی اطرافیان و نزدیکان او وجود دارد و کوچکترین موضوعات هم رصد می‌شود. بنابراین حرکات موزون دختران یک اتفاق نبوده است.

وی همچنین گفت: با نگاهی به صفحه فرهنگ کشور در می‌یابیم مباحثی مانند «لفظ اختیاری و اجباری برای حجاب، حضور زنان در ورزشگاه‌ها، بازی ورزشکاران با نمایندگان رژیم اشغالگر قدس و ...» یک جریان است و معتقدم سیستم قضایی کشور باید این جریان را بشناسد و همانطور که دادستان محترم تهران گفتند، تعقیب شود.  

وی افزود: معتقدم یک جریان خاص در فضای فرهنی کشور در حال پیگیری است. به عنوان نمونه، برنامه‌های نوروزی امسال شهرداری روی نوروز باستانی متمرکز است که درست است و اشکالی هم ندارد، اما نباید فقط به آن پرداخت؛ چون نوروز امسال با ایام مبارک ماه رجب و سنت حسنه اعتکاف همراه است.

بررسی بیانات رهبر انقلاب

بی‌حجابی عادی سازی نمی‌کند

یکی از مسائلی که رهبر انقلاب مطرح کردند این بود که تعداد قابل توجّهی از بانوان صاحب‌مقام غربی، در همین چند ماه قبل، یکی پس از دیگری اعلان کردند که در دوران جوانی و در جریان مسائل اداری‌ که در آنجا عضو بوده‌اند، با زور و با خشونت مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند.

ایشان با اشاره به اینکه اسلام به‌وسیله‌ حجاب در را بر روی آن مسیری که جنس زن را به این نقطه‌ی انحراف برساند فرمودند: «حجاب اسلامی وسیله‌ مصونیّت زن است؛ حجاب وسیله‌ محدودیّت زن نیست.»

این مسئله گویای این است که آزادی در پوشش، به معنای بدحجابی یا بی‌حجابی، مسائل جنسیتی را عادی نمی‌کند. برخی تصور می‌کنند که اگر  رعایت حجاب در جامعه الزامی نباشد، چشم‌ها عادت می‌کنند و دیگر کسی دنبال چشم چرانی و احیانا تجاوز جنسی نمی‌رود. ولی وضعیتی که در غرب جاری است خلاف این را ثابت می‌کند. اصولا تمایلات جنسی چیزی نیست که اگر رها شود، عادی سازی داشته باشد؛‌ بلکه اثر عکس خواهد داشت. آنچه که جلوی بی‌بند و باری را می‌گیرد، حفظ حجاب و رعایت عفت و حیا است.    

خواص و حجاب اجباری

رهبر معظم انقلاب فرمودند که بی‌حجابی چند زن و دختر مسئله حقیری است ولی آنچه که مهم است و ایشان را حساس کرده این است که از دهان یک گروهی از خواص، مسئله‌ «حجاب اجباری» مطرح می‌شود.

امام خمینی و حجاب

نکته دیگری که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند این بود که برخی می‌گویند که امام خمینی(ره) نگفته همه زنها با حجاب باشند!  ایشان با قاطعیت فرمود که امام مثل کوه در برابر این منکر ایستاد.

امام خمینی از همان روزهای اوّل انقلاب به مسئولان دولت وقت، برای جلوگیری از بی‌حجابی نهیب زدند: «الآن وزارتخانه‏ ها- این را می گویم كه به دولت برسد، آنطورى كه براى من نقل می كنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد- وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‌هاى اسلامى نباید زن‌هاى لخت بیایند، زنها بروند؛ اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند، اما كار بكنند، لكن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» (صحیفه نور، ج‏6، 329)

این نمونه‌ای از بیانات امام راحل درباره حجاب است. حالا از این مدعیان باید پرسید که  از کجای این در می‌آید که امام گفته حجاب برای همه زنان واجب نیست؟!

از طرفی این حرف که امام نگفته همه زن‌ها با حجاب باشند، به قدری سست و بی پایه است که با اندک تأملی غلط بودن آن محرز می‌شود. چطور ممکن است که فقیهی همچون امام خمینی در مورد حجاب که حکمی الهی است و از ضروریات دین به حساب می‌آید اینگونه سخن گفته باشد. اصلا چنین چیزی با عقل  جور در می‌آید؟! در واقع می‌توان مدعی شد که چنین سخنی، تهمتی آشکار به یک فقیه آگاه است.

تعقیب بی‌حجابی

یکی از نکات مهم دیگری که ایشان بیان کردند، مغالطه‌ای بود که می‌گفت چرا برای غیبت کسی را تعقیب نمی‌کنید، ولی برای بی حجابی تعقیب می‌کنید!

رهبر انقلاب به درستی و زیبایی پاسخ این یاوه گویی را دادند که اگر کسی در خانه‌اش در مقابل نامحرم حجابش را رعایت نکرد که کسی او را تحت تعقیب قرار نمی‌دهد. ایشان فرمودند: «حالا کسی در خلوت یک کار غلطی می‌کند، آن بین خود او و خداست؛ اما آنچه در مقابل چشم مردم است، حکومت اسلامی -مثل حکومت پیامبر و حکومت امیرالمؤمنین- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد.»

ایشان با اشاره به بحث گناه اجتماعی، در واقع معیار را مشخص کردند که آنچه باعث می‌شود که بی‌حجابی تعقیب شود به خاطر این است که گناه شخصی و خصوصی نیست؛ بلکه گناهی اجتماعی است و دولت اسلامی که مزیّن به نام اسلام است در مقابل چنین گناهان و مفاسدی مسئول است و باید جلوی این منکرات را بگیرد . این شاخصه مهمی است و خیلی از مفاسد، از این جهت است که قابل پیگیری است و مثالی که رهبر انقلاب زدند موضوع شراب فروشی بود که مصداقی دیگر از یک گناه اجتماعی است.

عدالت جنسیتی

نکته مهم دیگری که رهبر انقلاب مطرح کردند بحث عدالت جنسیتی بود. ایشان در این‌باره فرمودند:«آن کسانی که کانون خانواده را تحقیر می‌کنند، خیانت می‌کنند؛ هم به ملّت، هم به زن [یعنی] به جامعه‌ زنان. آن کسانی که وانمود می‌کنند عدالت جنسیّتی به این است که در همه‌ میدان‌هایی که مردها وارد می‌شوند، زن‌ها هم باید وارد بشوند، اینها خیانت می‌کنند به اعتماد زن و به حرمت و شخصیّت و هویّت زن. زن محترم است، هیچ‌کس هم نگفته که زن در میدان‌های اجتماعی وارد نشود یا مسئولیّت نگیرد یا علم پیدا نکند؛ نه، امروز جزو بهترین دانشمندان ما، جزو بهترین نویسندگان ما، جزو بهترین شخصیّت‌های فرهنگی ما، زنان بی‌شماری هستند که امروز در جامعه‌ی ما حضور دارند؛ این هم هنر انقلاب است.»

زن، محور کانون خانواده

رهبر انقلاب با بیان این مطلب که مدیر و محور کانون خانواده زن است، مهم‌ترین شغل زن را مادری و همسری و ایجاد آرامش دانستند.

مادری و همسری از وظایف مهم بانوان است و در آموزه‌های اسلامی فضیلت زیادی دارد ولی  متأسفانه برای برخی کسر شأن و عقب ماندگی است و آنچه که در درجه اول اهمیت قرار دارد، حضور اجتماعی و داشتن شغل است. خانه‌داری، همسرداری و تربیت فرزند برای این گروه محلی از اعراب ندارد و با دید حقارت به آن می نگرند. در مرام برخی از  اینها شخصیت و عزت زن به این است که حتما شغلی خارج از منزل داشته باشد و اگر زنی خانه‌دار باشد گویا به او ظلم شده است!

این در حالی است که در آموزه‌های اسلامی خوب شوهرداری کردن، جهاد زن شمرده شده است و ثواب عظیمی برای بارداری زن و شیردادن او به فرزندش ذکر شده است. پر واضح است که تربیت فرزند صالح هم  کار بزرگی است و اجر فراوانی خواهد داشت.

امام صادق علیه‌السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که به ام‌سلمه فرمود: وقتی زنى باردار می‌شود به منزله‌ روزه ‏دار  و به قیام برخاسته‌ای است که با خود و مالش در راه خدا مجاهده می‌کند. وقتی زایمان می‌کند، اجرى دارد كه كسی عظمت آن را نمی‌داند. وقتی طفل را شير می‌دهد، به ازای هر مكیدنی، ثواب آزادكردن يک بنده از اولاد اسماعيل را دارد و زمانی که از شير دادن فارغ می‌شود، فرشته ‏اى  بر پهلويش می‌زند و ‌می‌گويد كار خود را از سر بگير كه آمرزيده شدى. (أمالی صدوق/ص411)/999/ی۷۰۲/س

بابک شکورزاده

  

ارسال نظرات