۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۵۵۸۳۳۶
تحلیلگر حوزه عفاف و حجاب مطرح کرد؛

بمب "هنجارشکنی" راه فرار مسئولان از پاسخگویی

حجت الاسلام صالحی منش گفت: فسادهایی از سوی برخی مسئولان مردم را حساس کرده است و در مقابل، مردم انتظار پاسخ‌گویی دارند، هنجارشکنی‌های اخیر فرهنگی اذهان را به خود مشغول می‌کند و باعث ایجاد حاشیه امنی برای مسئولان می‌شود.
هیأت دولت

حجت الاسلام علی صالحی‌منش در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره هنجارشکنی‌های اخیر کشور اظهار داشت: در هنجارشکنی‌های اخیر یکسری جریان‌های به هم پیوسته‌ای وجود دارد که یک حلقه آن اتفاقی است که توسط شهرداری تهران در برج میلاد به وقوع پیوست و حلقه‌های دیگر آن را می‌توان در کشف حجاب‌های اخیر مانند دختران خیابان انقلاب پیگیری کرد، البته صحبت‌های جنجالی و مذهبی برخی از سیاست‌مداران در این ایام می‌تواند حلقه دیگر این قضیه باشد که وجه مشترک بسیاری از این اتفاقات برانگیختن حساسیت‌های مذهبی در جامعه است.

وی علت این هنجارشکنی‌ها را در دو زمینه بیان کرد: علت وقوع این اتفاقات را می‌توان در دو زمینه مشاهده کرد؛ یکسری برنامه‌های کوتاه مدت و یکسری برنامه‌های عمیق‌تر و بلند مدتی است که درحال انجام است.

کارشناس فرهنگی عفاف و حجاب هدف کوتاه این اتفاقات را کمرنگ کردن مطالبات مردمی دانست و گفت: اهداف فوری و کوتاه مدتی در پشت پرده این قضایا وجود دارد، امروزه مطالبه‌گری جدی نسبت به مسئولان مملکت و نظام به‌وجود آمده است؛ چراکه مدیریت، اموال و سکان مملکت دست مسئولان دولتی است و باید پاسخ گو باشند که برای رفع مشکلات کشور چه کارهایی انجام داده‌اند.

هنجارشکنی؛ بمب رسانه‌ای برای انحراف اذهان

وی حساسیت مردم نسبت به برخی مسئولان را به‌ خاطر فساد آنها دانست تصریح کرد: فسادهایی اطراف برخی مسئولان دیده شده است که مردم را نسبت به آنها حساس کرده است و در مقابل، مردم انتظار پاسخ‌گویی دارند، هنجارشکنی‌های اخیر باتوجه به خاصیت بمب رسانه‌ای که دارد و اذهان را به خود مشغول می‌کند باعث ایجاد حاشیه امنی برای مسئولان می‌شود.

حجت الاسلام صالحی‌منش بی‌توجهی شهرداری تهران نسبت به پرداخت حقوق کارمندان خود را سبب فرافکنی دانست و بیان کرد: اخیرا در اخبار مشاهده شد که شهرداری تهران چندین ماه حقوق قشر قابل توجهی از کارمندان خود را پرداخت نکرده است و جامعه به‌صورت دفعی چنین برنامه‌ مبتذلی از سوی شهرداری مواجه می‌شود و این امر باعث جلب توجه همه خبرگزاری‌ها و اقشار مردم نسبت به موافقت و مخالفت با این مسأله است.

وی ادامه داد: هدف دشمنان انحراف اذهان عمومی از مطالبه گری نسبت به مسائل اقتصادی، مدیریتی، پیگیری عقب‌‌ماندگی پروژه‌ها و... که مسأله اصلی جامعه هستند و این مطالبه‌گری برای مدتی خاموش می‌شود، پس این یک هدف موقت و فوری است.

هدف از هنجارشکنی، ایجاد دو قطبی و کمرنگ کردن مطالبات مردمی

تحلیل‌گر مسائل فرهنگی ایجاد دوگانگی در نظام را هدف دیگر دشمنان دانست و بیان کرد: مسأله دیگر در کنار این قضیه ایجاد دوگانگی در حاکمیت است که بسیار مهم است و خود رهبر معظم انقلاب صریحا و تلویحا به آن در شرایط و دولت‌های مختلف اشاره کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: عده‌ای به‌دنبال ایجاد صدایی مخالف صدای اصیل نظام اسلامی در جامعه هستند. در مسائل مربوط به عفاف، حجاب و حیا صدایی در جامعه وجود دارد که صدای حاکمیت است و در مقابل خیلی‌ها نمی‌توانند به مسائل مربوط به حاکمیت تعرض کنند؛ ازاین‌رو این مسائل را سیاسی کرده و مانند حجاب اجباری را مطرح می‌کنند که رهبر معظم انقلاب هم اخیرا اشاره زیبایی به این مسأله داشتند.

حجت الاسلام صالحی‌منش تقابل با اهداف نظام و دوگانگی در جامعه را نتیجه سیاسی‌کاری مسئولان دانست و تأکید کرد: نتیجه این سیاسی کاری‌ها طیفی می‌شود که در مقابل جریان اصلی حاکمیت می‌ایستند و هرچند در حاکمیت هم باشند اما مخالف جریان اصلی می‌شوند و در حقیقت مخالفت‌های سیاسی پشت مخالفت‌های فرهنگی پنهان می‌شوند و نتیجه آن در نهایت ایجاد دوگانگی است.

وی نتیجه نهایی دوگانگی را ازبین رفتن اعتبار مسئولان قانون‌شکن دانست و گفت: البته این دوگانگی در جهات مختلف اثر خود را می‌گذارد شاید در کوتاه مدت این مسئولان از آن سوء استفاده کنند اما در دراز مدت مشروعیت اجتماعی این افراد زیر سؤال خواهد رفت؛ چراکه تمام مسئولان در نظام اسلامی براساس قانون و به شکل رسمی مسئولیت را پذیرفته‌اند و برای آحاد جامعه محترم هستند و مصوبات قانونی آنها برای همه مردم جامعه محترم و در حکم قانون است.

کارشناس فرهنگی عفاف و حجاب در ادامه افزود: حال اگر مردم و جامعه عدم التزام و رعایت مسئولان دولتی را نسبت به قوانین مشاهده کنند؛ خود آنها هم نسبت به این قوانین ملتزم نخواهند بود و در نتیجه شکاف اجتماعی ایجاد خواهد کرد که دود این شکاف به چشم خود تصویب کنندگان قانون هم خواهد رفت.

احترام به قانون مصوب در سراسر جهان

وی با تأکید بر این نکته که برنامه غربی لزوما توسط جاسوس محقق نمی‌شود گفت: هرچند ریشه بسیاری از این تفکرات و برنامه‌ها غربی است؛ اما الزاما به این معنی نیست که توسط جاسوسان آنها اتفاق بیأفتد و بسیاری از نیروهای داخلی این برنامه‌ها را انجام داده و به آن دامن می‌زنند؛ چراکه تفکرات غربی در دل‌های آنها ریشه پیدا کرده است و به آن معتقد شده‌اند و اعتقادی به مبانی جمهوری اسلامی نداشته و حاضر به تسلیم در برابر آن نیستند.

حجت الاسلام صالحی‌منش جایگاه قانون در جامعه مهم خواند و بیان کرد: معضلی که در جامعه وجود دارد و حقوق‌دانان، روان‌شناسان و سیاستمداران باید روی آن فکر کنند، جایگاه کنونی قانون در کشور است که بایستی خیلی بهتر از حالا باشد، قوه قضاییه باید به فکر بالا بردن عیار قانون و مشخص کردن قبح قانون‌‌شکنی باشد.

وی التزام به قانون را رویه مورد قبول در سراسر جهان دانست و تصریح کرد: هرچند در تصویب یک قانون بحث است اما بعد از تصویب، همه باید ملتزم به آن باشند و این رویه‌ای است که در سراسر جهان مورد قبول است.

اقتدار قوه قضاییه لازمه نظم اجتماعی

تحلیل‌گر مسائل فرهنگی، اقتدار قوه قضاییه را لازمه نظم اجتماعی دانست و گفت: سخت‌گیری قوه قضاییه در اجرای قانون حاوی دو نکته است؛ نخست با اجرای قانون انجام وظیفه کرده است و نکته دیگر این است که سخت‌گیری موجب تقویت حاکمیت قانون و در نتیجه تضمین نظم اجتماعی در جامعه می‌شود.

وی مصلحت اندیشی‌های بدون دلیل قوه قضاییه را سبب بی اعتباری آن دانست و بیان کرد: اگر قوه قضاییه در همه مسائل بخواهد مصلحت اندیشی‌های موقتی کند تا کسی ناراحت نشود نتیجه کلی آن از بین رفتن حیثیت اجتماعی قانون می‌شود.

کارشناس فرهنگی عفاف و حجاب افزود: اگر قوه قضاییه بخواهد حیثیت و مقبولیت اجتماعی بالا پیدا کند در دراز مدت بایستی به‌صورت محکم پای قوانین بایستد و متخلف را مجازات کند که یقینا حمایت مردم و جامعه را هم درپی خواهد داشت؛ چراکه ناراحتی مردم از قوه قضاییه به‌خاطر اجرای قانون نیست بلکه به‌دلیل عدم اجرای عدالت است، وظیفه قوه قضاییه اجرای قانون بدون مصلحت اندیشی‌ و بدون استثناء است.

هدف دشمن، تغییر ادبیات پرسش‌گری نیروهای انقلابی

حجت الاسلام صالحی‌منش مراقبت از اهداف حزب الله را ضروری دانست و گفت: نهادها و نیروهای انقلابی باید مراقب اهداف و آرمان‌های اول انقلاب و حزب‌الله باشند که هدف ایجاد عدالت اجتماعی، بسط عدالت در سراسر جهان، قطع دست مفسدان و جهانخواران از اموال مردم جهان است؛ در این قضایا هدف دشمن از مقابله با نظام، تغییر نقطه عطف آرمان‌خواهی و ادبیات پرسشگری حزب‌الله است.

وی در پایان با تأکید بر این که ادبیات‌ انقلابی‌گری نباید تقلیل وتغییر پیدا کند بیان کرد: آرمان‌خواهی و عدالت خواهی از مسئولان باید در حد اعلا باقی بماند و در عین حال هم باید با فسادها مقابله کرد و نباید جای آرمان‌ها عوض شود./۸۷۶/ت۳۰۰/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات