۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
کد خبر: ۵۵۸۴۸۳
بررسی ابعاد حمله به سفارت ایران؛

از توهین به ولایت فقیه تا برائت از عاملان حمله به سفارت

تشیع انگلیسی پس از توهین به ولایت فقیه و مراجع تقلید با حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن درپی عقده گشایی و سیاه نمایی علیه این کشور است.
از توهین به ولایت فقیه تا برائت از عاملان حمله به سفارت

خبرگزاری رسا - گروه بین الملل: جمعه گذشته موضوع یورش یک گروه افراطی وابسته به فرقه شیرازی‎ها (تشیع انگلیسی) به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به خبر فوری و اصلی شبکه‎های خبری و خبرگزاری‎های تبدیل شد به همین علت بر آن شدیم که طی گزارشی به بررسی ابعاد و زوایای مختلف این ماجرا بپردازیم.

شرح ماجرا

چهار هوادار یک فرقه تندروی مقیم انگلستان عصر جمعه(به وقت محلی) به سفارت ایران در لندن تعرض کرده و با ورود به بالکن سفارت جمهوری اسلامی ایران به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران اهانت کردند و بعد از حدود سه ساعت به دست پلیس انگلستان دستگیر شدند.

سخنگوی پلیس لندن نیز اعلام کرد که ساعت ۱۶:۲۰ به وقت محلی به آنها گزارش شده است که افرادی وارد سفارت ایران شده‌اند.

وی افزود: چهار نفر بعد از بالا رفتن از بالکن طبقه اول سفارت ایران در لندن، دستگیر شدند.

پس از انتشار این خبر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به نیکلاس هاپتون سفیر انگلستان در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن، و برخورد فوری پلیس با مهاجمین شد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به این تعرض طی گفت‌وگویی، تصریح کرد: دولت انگلستان موظف است به طور جدی و قاطع وظایف خودش را در حفظ و حراست از اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران انجام دهد.

حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در انگلیس در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «تعداد اندکی از طرفداران فرقه شیرازی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تعرض کرده و با شکستن پرچم، در حال شعار علیه مقامات کشور، و لعن عایشه، ابوبکر، عمر و عثمان هستند. به هنگام ورود، آنها با چماق و قمه دیده شدند. پلیس در محل حاضر است.»

وی در توئیتی دیگر با انتشار تصویری نوشت: معترضان فقط روی بالکن بیرونی ساختمان سفارت بوده و در محاصره پلیس هستند. همکاران همه در داخل سفارت در آرامش و امنیت هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آخرین توئیت در صفحه شخصی‌اش پس از پایان تعرض سه ساعته چهار هوادار یک فرقه تندرو با انتشار عکسی از اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارت ایران در لندن خبر داد و نوشت: «ساعت 10 شب به وقت لندن است. میله ی پرچم ترمیم شد و به کوری دشمنان میهن، پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در اهتزاز است.»

کلید واژه های حل معما

به گفته معترضان این یورش در واکنش به دستگیری حسین شیرازی، فرزند صادق حسینی شیرازی در تاریخ 15 اسفند ماه سال جاری صورت گرفته است.

با بررسی فیلم و تصاویر تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران چند کلید واژه و نکته قابل بررسی و تامل است که در ذیل به بررسی برخی از آن‎‌ها می‎پردازیم.

1.پوشش رسانه‎ای شبکه ماهواره‎ای فدک: این شبکه به طور مستقیم زیر نظر یاسر الحبیب مدیریت می شود که به اسم تبلیغ و ترویج مذهب تشیع در راستای ایجاد شکاف و اختلاف میان مذاهب اسلامی فعالیت می‎کند.

2. هدایت رسانه ای به مدیریت یاسر الحبیب: یاسر یحیی عبد الله حبیب سلام الحبیب در سال 1979 در کویت و در خانواده ای مذهبی بدنیا آمد. او در نوجوانی وارد فعالیت‌های خبری ـ سیاسی کویت شد و با روزنامه های مختلفی (از جمله الوطن، صوت الکویت، الطلیعه، الرای العام، القبس) همکاری کرد. حبیب پس از آشنایی با آیت الله محمد شیرازی (برادر بزرگتر آیت‌ الله سیدصادق شیرازی) در سال 1996 یعنی زمانی که تنها 17 سال داشت به قم سفر کرد و مدتی را به شاگردی سیدمحمد رضا شیرازی (فرزند سیدمحمد) گذراند. این ارتباط استاد و شاگردی موجب شد که در مراسم گرامیداشت محمدرضا شیرازی که در حسینیه رسول اعظم لندن برگزار شد نیز یاسر الحبیب به عنوان سخنران مراسم از سوی بیت شیرازی‌ها برگزیده شود.

یاسرالحبیب بعد از مدتی به کویت بازگشته و در 21 سالگی (سال 2000) فعالیت های مذهبی اش را با تاسیس هیات «خدام المهدی» و انتشار مجله «المنبر» در کویت آغاز کرد تا آنکه در سال 2003 و در پی انتشار سخنانی بر ضد عایشه، همسر پیامبر(ص) از سوی دولت کویت بازداشت شد. اگرچه یاسر الحبیب تحت فشار سلفی های کویت مجموعا به 15 سال زندان محکوم شده بود، اما دوران زندان او مدت زیادی طول نکشیده و تنها پس از گذشت سه ماه در سالروز ملی کشور کویت نام وی در میان لیست کسانی که مشمول عفو شده اند قرار گرفت و از زندان آزاد شد. برخی اخبار منتشر شده در رسانه‌های خارجی از فشار پشت پرده مقامات انگلیسی برای محقق شدن این اتفاق خبر می‌دادند. یاسر الحبیب به محض خروج از زندان از کویت گریخته و مدتی را بصورت مخفی در عراق و ایران سپری کرد و بعد از مدتی سکوت خبری، به یکباره در انگلستان مشاهده است. دولت انگلیس به محض ورود یاسر الحبیب برای وی پناهندگی و اجازه فعالیت‌های مذهبی صادر کرد. امری که موجب شد این گمانه برخی رسانه‌ها که او از سوی سیستم جاسوسی انگلستان اجیر شده است، قوت بگیرد.

با ورود به انگلیس، وی اقدام به راه اندازی روزنامه Shia Newspaper، حوزه امامین عسکرین، هیئت خدام المهدی، شبکه ماهواره ای فدک و شبکه ماهواره ای صوت العترة نمود و اخیرا نیز پروژه بزرگ ساخت مسجد محسن شهید را در دست انجام دارد.

الحبیب در سال 2010 مطابق با رمضان 1431 برای نخستین بار اقدام به برگزاری علنی مراسم جشنی بمناسبت سالروز وفات عایشه، همسر پیامبر(ص) کرد که انتشار خبر آن، منجر به برانگیخته شدن خشم اهل سنت در دنیا شد. وی نه تنها دست از این اقدامات بر نداشته، بلکه مواضع خویش را در مورد عایشه در یک کتاب منتشر کرد. کتاب یکه عنوانی بسیار زشت و ناپسند داشت. او مدعی شده بود که کتابش با استقبال بی‌نظیری از سوی صاحبان نظر مواجه شده و برخی کتابش را «کتاب قرن» نامیده‌اند. مطلبی که تا به امروز هیچ تأییدی نداشته است. وی با استمرار حرکت خود، اقدام به برپایی مراسمهای جشن در سالروز منتسب به مرگ خلیفه دوم نمود و در اقدامی عجیب این برنامه‌ها را بصورت زنده از شبکه ماهواره‌ای خود منتشر ساخت. اقدامی که تعجب بسیاری از مسلمانان در فرق مختلف اهل سنت و شیعیان را به همراه داشت.

پس از این اتفاقات رهبر معظم انقلاب در پاسـخ به استفتایی از سوی علمای شرق عربستان، با صدور فتوایی هر گونه اهانت به نمادهای اهل سنت از جمله همسران پیامبر را حرام اعلام کرد و این آغازی بود بر مخالفت علنی الحبیب با جریان شیعی مستقر در جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، بحرین، عربستان سعودی، عمان، یمن و سایر جوامع شیعی در کشورهای منطقه.

الحبیب که تا این زمان بیشتر درگیر مناظرات و نامه‌نگاری با علمای وهابی و بخشی از اهل سنت بود با توجه به موضع‌گیری منفی علما و مراجع شیعه علیه وی، ناگهان لبه حملات و انتقادات خویش را به سوی طیفی وسیع از علمای شیعی کشاند و در این راه، هر روز، چهره‌ای جدید از میان علمای شیعه را هدف گرفت. به گونه‌ای که در موارد بسیاری آن‌ها را تا حد کفر و خروج از دین تکفیر نمود. او با انتقاد از نگرش‌های عرفانی طیفی از علمای شیعه مانند حضرت امام خمینی، علامه طباطبایی، آیت الله بهجت، آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله حکیم و سایر مراجع بزرگ شیعه در کشورهای منطقه و ... همگی ایشان را منحرف خوانده و  بعلاوه حملات شدیدی را بر ضد شهید آیت الله محمد باقر صدر انجام داد و در گفتاری ناپسند مدعی شد که ایشان در حالی از این دنیا رفته که از مذهب تشیع خارج شده بود.

البته شخص سید صادق شیرازی در اقدامی که انعکاس رسانه‌ای گستردهای داشت، پس از افزوده شدن انتقادها به یاسر الحبیب مبنی بر بی سواد بودن او اجازه نامه‌ای مفصل برای او نگاشت و در آن اجازه نامه او را در 30 سالگی« صاحب الفضیلة العلامة الحاج الشیخ یاسر الحبیب دام تأییده» خطاب کرد. برادر سیدصادق شیرازی به نام سیدمجتبی و پسر ایشان به نام سید احمد که هر دو ساکن انگلستان هستند رابطه تنگاتنگی با یاسر الحبیب داشته و هر دو بارها از یاسر الحبیب حمایت کرده‌اند.

ارتباط یاسر الحبیب با مجتبی شیرازی پس از موضع‌گیری‌های علمای اهل سنت و شیعیان در حرام اعلام کردن اهانت به نمادهای اهل‌سنت تقویت شد. برخی نشریات عربی از جمله الوطن و عکاظ و ... اعلام کرده‌اند که یاسر الحبیب پس از آن‌که سالها شاگردی مجتبی شیرازی را در لندن انجام داده با دختر وی ازدواج کرده و ارتباط سببی میان ایشان برقرار شده است. همچنین سید احمد شیرزی (فرزند سیدصادق شیرازی) که او هم ساکن لندن است، بارها در حمایت از یاسر الحبیب سخن گفته است.

3. هیئت خدام‌ المهدی: مهاجمان با قمه، چاقو و سلاح سرد به سفارت ایران حمله کرده و پرچمی آبی رنگ با عنوان خدام المهدی را بالا بردند. این پرچم متعلق به گروه خدام المهدی است که یاسر الحبیب در لندن تاسیس کرده است.

4. مهدی حسینی: مهدی حسینی گفته می شود که هدایت کننده حمله به سفارت ایران در لندن است و با یاسر الحبیب مرتبط است.

5. توهین به مقدسات و بزرگان اهل تسنن: حمله کنندگان به سفارت ایران خلفا و همسر نبی اکرم (ص) را لعن کردند و این در حالیست که بسیاری از مراجع لعن و توهین به مقدسات و بزرگان اهل تسنن را حرام اعلام کرده اند.

واکنش‎ها به بازداشت سید حسین شیرازی

در اعتراض به این بازداشت، هواداران خانواده شیرازی در کشورهای مختلف نظیر عراق، ایران و پاکستان تجمعات اعتراضی برگزار کردند که برای نمونه به تجمع در مقابل کنسولگری ایران در کربلا می توان اشاره کرد.

ده ها نفر با تجمع در مقابل ساختمان کنسولگری ایران در کربلا، خواستار آزادی سید حسین شیرازی شدند. معترضین با حمل پلاکاردهایی ضمن توهین به رهبر انقلاب اسلامی ایران، ولایت فقیه و نظامی اسلامی ایران، سازمان اطلاعات را مسؤول امنیت جانی و سلامت سید حسین شیرازی دانستند.

نکته قابل توجه در این رابطه آن است که این واکنش ها و تجمع ها با استقبال بسیار کم شیعیان مواجه بوده است و هیچ کدام از مراجع مشهور جهان تشیع و علمای دین سخن و پیامی در تایید اقدامات آنان صادر نکرده اند و در واقع پروژه اعتراضی که بیت شیرازی در بیانیه اخیر خود مدعی بود که می توانند با یک اشاره هزاران نفر را به خیابان ها بیاورند علنا با شکست مواجه شده است.

همسویی رسانه‎ها با فرقه شیرازی‎ها

شبکه های ماهواره‎ای که به طور مستقیم زیر نظر دفتر سید صادق شیرازی اداره می شوند و شبکه های ماهواره ای و کانال های همسو از زمان دستگیری سید حسین شیرازی به طور مشخص در یک جهت فعالیت‎های خود را آغاز کرده اند.

شبکه ماهواره‎ای فدک که از سوی یاسرالحبیب، داماد سید مجتبی شیرازی تاسیس شده است به طور مستقیم لیدری حمله به سفارت ایران در لندن را بر عهده گرفته بود و با قطع برنامه‎های روتین خود به طور زنده از متجاوزان به سفارت ایران حمایت و فیلم‎های آنان را پخش می‎کرد.

خوشحالی ضد انقلاب و دشمنان ایران

الاخباریه مهمترین ارگان رسمی رسانه ای عربستان درمورد تهاجم به سفارت ایران از سوی کسانی که پرچمدار اهانت به خلفا و مقدسات اهل سنت هستند، از لفظ محترمانه «انصار مرجع شیعی» استفاده کرد!

سایت و کانال آمد نیوز که از سوی روح الله زم از اپوزیسیون‎های خارج نشین اداره می شود، لحظه به لحظه خبر و واکنش ها به بازداشت سید حسین شیرازی را منتشر می کنند. آمد نیوز در این رابطه از هیچ حربه ای علیه ایران کوتاهی نکرده اند و به دروغ افکنی گسترده نظیر محکومیت سید حسین شیرازی به 120 سال حبس، بازداشت وی به دستور حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم رئیسی و اعتصاب غذای سید حسین شیرازی می پردازند.

نتیجه

با آنکه پیرامون ابعاد حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران تحلیل‌ها بسیار است اما در این مختصر تنها به چند نکته اشاره می‌شود.

اول آنکه ولیعهد سعودی در سفر اخیر خود به انگلستان قرارداد تسلیحاتی هنگفتی را امضا کرد و شاید بتوان گفت که این حمله در حقیقت اقدامی برای سرپوش گذاشتن بر جنایت‎های آل‎سعود در یمن است. از سوی دیگر حمله به سفارت ایران در لندن همزمان با بیانیه ضد ایرانی مصر و عربستان بوده است که این مساله خود نشان دهنده وجود دست‎های پشت پرده و هماهنگی بدخواهان و دشمنان ایران است.

استراتژی جریان تشیّع انگلیسی مبتنی بر ضرب المثل معروف «خالف تشهر» است. با توجه به افزایش محبوبیت جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی و ایستادگی در برابر استکبار جهانی، جریان‌های وابسته به دشمنان اسلام اصیل همانند اربابان خود به شدت از این محبوبیت و موفقیت خشمناک شده‌اند. از این رو برای جلب توجه و دور ساختن اذهان عمومی از دستاوردهای محور مقاومت دست به چنین اقدام نسجنیده ای زدند.

انتقام، عقده گشایی، مظلوم نمایی و سیاه نمایی از دیگر سیاست‌های جریان انحرافی تشیع انگلیسی است. این جریان انحرافی که در سال‌های اخیر و با افزایش سطح آگاهی های دینی مردم رفته رفته به سمت انزوا پیش رفته است، با مظلوم نمایی درپی بازپس گیری مجدد اعتبار از دست رفته خود است. ادعای اخیر سید صادق شیرازی مبنی بر محکومیت سید حسین شیرازی به 120 سال درحالی مطرح می شود که تا کنون حتی فرایند دادرسی و تحقیقات در رابطه به این پرونده آغاز نشده و از سوی دیگر داشتن وکیل قانونی حتی برای افرادی که جرمشان محرز است مثل حادثه گلستان هفتم حق متهمان است پس چگونه می توان چنین ادعاهایی واهی را مطرح کرد؟!

دولت انگلستان در حالی مدعی آزادی بیان و اندیشه است که جریان های اسلام گرای اصیل را محدود کرده و نهادها و سازمان‌های افراط گرا را حمایت مادی و معنوی بسیاری می کند به طوری که امکانات رسانه ای در سطح پیشرفته در اختیار آنان قرار داده است. این تناقض در رفتار در سطح دیپلماتیک برای کشوری که مدعی حقوق بشر و آزادی عقیده و اندیشه است نشان از اهداف پلید این استعمارگر پیر است. بی شک انگلستان مسؤول این اقدام و شریک جرم بوده زیرا بدون هماهنگی آنها در مکانی مانند سفارت که دارای محافظ و نگهبان است چنین رفتار زننده ای شکل نمی گیرد. طبق قوانین دیپلماتیک هر کشوری مسؤول تامین امنیت کاردار، سفیر و کارکنان سفارت است و چنین اقداماتی از عرف دیپلماتیک به دور است. از سویی دیگر تعلل ماموران امنیتی انگلستان این فرضیه را تقویت می‏ کند که مقامات انگلیسی چراغ سبز به متعرضان به سفارت ایران نشان دادند.

دستگاه دیپلماسی کشور موظف است که همانگونه تا کنون در راستای منافع ملی ایستادگی کرده و از هیچ تلاشی فرو گذار نساخته بار دیگر به وظیفه خود که پیگیری و محاکمه عاملان این جنایت است، عمل کند. بدیهی است که انفعال و یا وادادگی در برابر زیاده خواهی غربی ها و غرب گرایان سبب افزایش زیادی خواهی آنان در برابر جمهوری اسلامی اسلامی ایران می شود.

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات