۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۵۵۸۸۵۵
عضو هیأت علمی جامعة المصطفی:

ظرفیت های خبری حوزه های علمیه هندوستان تقویت شود

رییس مرکز امور طلاب و خانواده های جامعه المصطفی(ص) با تاکید بر ضرورت هم افزایی نهادهای تبلیغی فعال در بین شیعیان هندوستان، اختلاف های درون مذهبی این کشور را باعث عدم پیشرفت مسلمانان این کشور ارزیابی کرد.
دیدار مدیرعامل خبرگزاری رسا با حجت الاسلام والمسلمین مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مهدوی، مسوول مرکز امور طلاب و خانواده های جامعه المصطفی العالمیه در دیدار مدیرعامل، سردبیر و مسوولان سایت اردوی خبرگزاری رسا به تشریح ویژگی های حوزه های علمیه در هند پرداخت و گفت: نزدیک به 100 حوزه علمیه شیعی در هند فعال هستند که 18 مدرسه علمیه آموزش علوم دینی طلاب خواهر را برعهده دارند.

 وی ادامه داد: بنابر سند جامعة المصطفی(ص) برنامه ریزی شده است تا سطح تحصیلی این حوزه ها در دو بازه زمانی پنج ساله به سطح 4 و تدریس دوره خارج فقه و اصول برسد که در این راستا، مدارس و حوزه های علمیه به دو صورت پیوسته و همکار با جامعة المصطفی(ص) همکاری دارند.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی(ص) در بخش دیگری از سخنان خود به بیان شرایط تاریخی حوزه های علمیه در هند پرداخت و اظهار کرد: حوزه های علمیه هند پیشینه تاریخی درخشانی دارند و امروزه جای کار در علوم عقلانی و فلسفه وجود دارد.

وی عقب ماندگی کنونی شیعیان هند را نتیجه تجزیه هند به دست استعمار پیر انگلستان دانست و افزود: انگلیسی ها با نفوذی که در بین رهبران مبارزات هند به ویژه در بین مسلمانان داشتند، آنها را تحریک به جدا شدن از هند کردند. همین موضوع سبب شد تا کشورهای اسلامی پاکستان و بنگلادش تشکیل شود و اگر این اتفاق نمی افتاد امروز شبه قاره هند با توجه به بافت جمعیت، یک منطقه و کشور اسلامی بود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی تأکید کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا مدت ها اتفاق خاصی در حمایت از حوزه های شیعه در هند صورت نگرفت و علمای این کشور تلاش های زیادی کردند تا بتوانند میراث حوزه های علمیه شیعه را نگه دارند.

نماینده سابق جامعة المصطفی(ص) در دهلی نو با اشاره به جریان های مختلف شیعیان هند، اظهار کرد: در بین شیعیان هند گرایش های گوناگونی وجود دارد؛ جریان شیرازی تلاش می کند تا گروه های مختلفی از شیعیان را با نظام اسلامی دچار زاویه کند و پول های فراونی را نیز در این مسیر هزینه کرده است.

وی ابراز کرد: یکی از موضوعاتی که در ارتباط با شیعیان هند باید مورد توجه قرار گیرد، بحث دانشگاه ها، کالج ها و مدارس عصری آن هاست. زیرا دانشگاه ها و مدارس عصری بزرگی در هند وجود دارد که مدیریت آن را شیعیان برعهده دارند و از ظرفیت آن ها می توان به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

این مبلغ بین المللی در ادامه عنوان کرد: هندوستان منطقه ای است که مانند زمین بکر و آماده کار است؛ به طوری در این کشور بیش از چهل میلیون شیعه وجود دارد، اما متأسفانه در آنجا روستاهایی وجود دارد که کسی نیست بر جنازه شیعیان نماز بخواند. در حالی که بسیاری از طلاب هند در قم ماندگار شده اند. اگر کمی سرمایه گذاری آنجا صورت می گرفت، اوضاع شیعیان بهتر از وضعیت فعلی بود.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی بر همگرایی و هم افزایی نهادهای فرهنگی و تبلیغی فعال در شبه قاره هندوستان تأکید و تصریح کرد: متأسفانه اختلافاتی در این کشور در بین شیعیان وجود دارد. همچنین عدم وجود مرجعیتی که بتواند این مشکلات را سامان دهد سبب شده تا وقت و هزینه شیعیان به جای پیشرفت، صرف این مسائل شود.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام محمدمهدی محققی، مدیرعامل خبرگزاری رسا ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های تحریریه بین الملل خبرگزاری رسا به خصوص سیاست های کلان سایت اردو، بر ضرورت شناخت ظرفیت های خبری حوزوی شیعیان اردو زبان تاکید کرد و از حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مهدوی برای ارائه مشاوره و راهنمایی در سیاست های خبری رسا در سایت اردو با توجه به پیشینه حضور ایشان در هند و آشنایی با فضای جامعه شیعه اردو زبان دعوت به عمل آورد. /۸۷۲/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات