۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۱
کد خبر: ۵۵۸۹۴۵

ماهنامه"فکه" در گام صد و هفتاد و هشتم

مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هفتاد و هشتم شماره ماهنامه فکه را با پرونده ویژه شهید مدافع حرم محمد آژند روانه بازار نشر کرد.
فکه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هفتاد و هشتم شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی فکه ویژه اسفند ۹۶ را به سردبیری علی حسین‌پور منتشر کرد.

این ماهنامه در هفت بخش یادداشت‌ها، چشم‌انداز، موج بیداری، گذر از تاریخ، روایت راوی، مدافعان حریم و فکه+ سامان یافته است.

در بخش یادداشت‌ها عنوان‌های: گذار از 96 به 97، جناح سوم، ارکان تحقق تولید ملی و وظایف آن را مطالعه می‌کنیم.

روزهای خدا و دهه شصت نیز عنوان های مطالب بخش چشم انداز است؛ ضمنا در بخش موج بیداری این ماهنامه عنوان قله‌های سربلندی، بررسی و موضوع‌هایی همچون تا چهل سالگی، نظام جدید، شاعرانی که «مرگ بر انگلیس» سرودند و همراه روزهای انقلاب نیز در بخش گذر از تاریخ واکاوی شده است.

همچنین در بخش روایت روای موضوعاتی همچون: پیر میکده قله جاسوسان، قدم به قدم تا خدا، یکی سبز، یکی قرمز، روزی روزگاری، تک تاریخ گذشته، شش کیلو لیمو شیرین و بمیر عزیزم را مطالعه می‌کنیم و عنوان نونی صفر و عملیات منظم نیز در بخش یادمان به چشم می‌خورد.

 بر فراز خان طومان، من مادر وهبم، منتظرم نباش و جلودار نیز عنوان بخش مدافعان حرم است و همچنین عنوان‌های شیخ الشهدای کردستان و پیشخوان هم در بخش فکه + آورده شده است.

ارکان تحقق تولید ملی

برای حمایت از تولید ملی باید به سه رکن توجه کرد: حاکمیت(به معنای مجموع سه قوه)، دست‌اندرکاران تولید(تولید کننده و سرمایه‌گذار) و اقشار مختلف مردم؛ البته شیوه تعامل این سه هم تأثیر مستقیم بر این موضوع دارد؛ از این رو، یاسر سلیمانی در بخش اقتصاد مقاومتی به ارکان تحقق تولید ملی و وظایف مسؤولان در این باره پرداخته و در قسمتی از این متن چنین آورده است:

اگر مردم تشویق به خرید کالای بشوند، اما کیفیت تولید آنها پایین باشد، رغبتی از سمت مردم به کالای تولید داخل نخواهد بود. یا اگر تولیدکننده داخلی برای تولید کالای با کیفیت همت نکند؛ ولی دولت و سیستم بانکی کشور خدمات پولی و مالی مناسب راه ندهد و یا قوانین اقتصادی فضای کسب و کار را سخت کنند، باز هم نتیجه منفی خواهد بود.

بر همین اساس فقط وجود یک حاکمیت فعال بدون همراهی تولیدکننده و مردم هم نمی‌تواند نتیجه بخش باشد و باید تمام ارتباط این سه رکن باهم اصلاح شده باشد تا افزایش تولید ملی بهبود پیدا کند.

وظیفه اقشار مختلف مردم در تولید ملی

در نگاه نخست ممکن است، به ذهن متبادر شود که تولید و اشتغال امری است که صرفا به حاکمیت مربوط است و باری بر دوش مردم ندارد، اما با اندکی تأمل می‌توان دریافت که این گونه نیست. مسؤولیت اجتماعی که در این عرصه بر عهده مردم است چه بسا اهمیتی بیشتر از سیاست‌های حاکمیتی دارد.

امری که هم بر دوش حاکمیت و نهادینه کردن آن است. امری که هم بر دوش حاکمیت و نهادهای مختلف فرهنگی است و البته بعضی از آن بر عهده سازمان‌های مردم نهاد، حوزه‌های علمیه و دانشگاه هاست.

به بیان دیگر، یکی از مشکلات اصلی اقتصادی کشور، طرز فکر و فرهنگ مردم است که در مسأله سبک زندگی خود را نمایان می‌سازد.

شرح عملیات بیت المقدس ۳

در آخرین روزهای زمستان ۱۳۶۶، فرماندهان نیروی زمینی سپاه تصمیم گرفتند عملیات دیگری را پس از عملیات بیت المقدس که دو ماه پیش انجام شده بود انجام دهند؛ از این رو لیلا صادقی زیر عنوان «عملیات منظم» به شرح عملیات بیت المقدس ۳ در منطقه سلیمانیه عراق پرداخته و در بخشی از نوشتار چنین آورده است:

قرار شد، نیروها یک بامداد ۲۳ اسفند سال ۶۶ عملیات را آغاز کنند. آنها حوالی غروب از دشت هرمدان به سوی نقاط رهایی حرکت کردند. نیروها در کلیه محورها آمادگی خود را برای اجرای عملیات اعلام کردند. وضعیت جوی نیز تغییر کرد و تدریجا بارش برف آغاز شد، مه غلیظ منطقه را پوشانده بود و مانع از دید دشمن می‌شد؛ ولی حرکت رزمندگان به سمت قله گوجار هم مشکل شده بود.

در این عملیات که در دو مرحله انجام شد، علاوه بر انهدام مقدار قابل توجهی ادوات سنگین و نیمه سنگین دشمن، تعداد ۱۱۰۰ تن از آنها کشته و زخمی شدند و تعداد ۸۰ تن به اسارت نیروهای اسلام درآمدند. هم چنین علاوه بر ساقط کردن یک فروند هواپیما و انهدام یک تیپ دشمن، ارتفاعات و مناطق مورد نظر دست رزمندگان اسلام افتاد.

گفتنی است، مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه، صد و هفتاد و هشتمین شماره ماهنامه فکه را با قیمت ۴۰۰۰ تومان در ۶۸ صفحه منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات