۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۵۸۹۷۶

حجاب اختیاری و دو پرسش چالشی

جامعه ای که برداشتن روسری را ناهنجاری و بی عفتی تلقی نکند، یقینا دامن و شلوارک و ... را هم تاب خواهد آورد.
حجاب

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، ماجرای دختران خیابان انقلاب و اتفاقات پس از آن، یکی از اخبار پر حرف و حدیث روزهای اخیر است. عده ای می گویند دوران حجاب اجباری به سر آمده است و دختران جامعه دیگر به این قانون تن نمی دهند. آنها با اتکا به اصولی نظیر اصل اختیار انسان و ارادی بودن پذیرش دین، سعی در مستدل سازی ایده خود دارند.

نگارنده اکنون در صدد بحث فقهی یا کلامی پیرامون مبانی این سخن نیست. بلکه فقط می خواهد به دو نتیجه این دیدگاه بپردازد.

نکته اول: جامعه ایران یک جامعه متکثر و چند فرهنگی است. عده ای از مردم کشف حجاب را حق طبیعی دختران و عده ای دیگر آن را نشانه ای از بی غیرتی خانواده و یا بی دینی کاشف حجاب می دانند. از سوی دیگر، تنش های رخ داده میان خود مردم در چند ماه اخیر و نیز فضای دو قطبیِ سیاسی، فرهنگی، اجتماعی سال های اخیر کشورمان، به روشنی گواهی می دهد که سطح تحمل اندیشه و عمل و سبک زندگی متفاوت، در جامعه بسیار پایین است و با کوچک ترین جرقه ای، به آتش درگیری و نزاع تبدیل می شود. مدافعان حجاب اختیاری باید به این سوال پاسخ دهند که بر فرض اختیاری شدن حجاب، آیا جامعه ایران توانایی پذیرش این موضوع را خواهد داشت؟ آیا کار به زد و خورد و خون ریزی در برخی مناطق کشور نخواهد رسید؟ تصور کنید دختری که پدرش عمیقا به حجاب باورمند است ولی او اعتقادی به آن ندارد و تنها به خاطر اجباری بودن این مساله به آن تن می دهد. حال قانون حجاب اجباری، لغو می شود. دختر می خواهد بی حجاب بگردد و پدر، بی حجابی را نشانه بی غیرتی خودش می داند. چه بر سر ارتباط آنها خواهد آمد و چه فجایعی رخ می دهد؟

نکته دوم: مدافعان حجاب اختیاری گاهی استدلال می کنند که کشف حجاب، ربطی به بی عفتی ندارد و کسی که ضوابط شرعی حجاب را مراعات نمی کند، فقط روسری اش را برداشته است و کار به پوشش نیمه برهنه و برهنگی مطلق و ... نخواهد کشید.

اندک تاملی، ناروایی این سخن را آشکار می کند. زیرا جامعه ای که برداشتن روسری را ناهنجاری و بی عفتی تلقی نکند، یقینا دامن و شلوارک و ... را هم تاب خواهد آورد. فقط شاید کمی بیشتر طول بکشد! از سوی دیگر، لباس های باز و نیمه برهنه، زمینه تحریک جنسی مردان و ابزاری شدن زنان را فراهم می کند و طبیعتا این غریزه تحریک شده باید جایی خود را نشان دهد. این امر، خود را در افزایش بزهکاری های جنسی و روابط خارج از چارچوب خانواده و نیز پرخاشگری و ... نمایان خواهد کرد که همه این تبعات به شدت مورد نهی اسلام است./841/پ۲۰۰/س

علی بهاری

ارسال نظرات