۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۵۵۹۰۶۷
کدخدایی خبر داد؛

تصویب موضوع رجل سیاسی و شاخص های آن در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان از تصویب موضوع رجل سیاسی و شاخص های آن در شورای نگهبان خبر داد و گفت: به زودی جزئیات این موضوع در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.
کدخدایی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه ۲۶ اسفند ماه سال ۹۶ در نشستی رسانه‌ای با خبرنگاران گفت: شورای نگهبان  ایرادات موجود در بودجه سال آتی را در سه نوبت به صورت رسمی بررسی کرده و آنها را به مجلس ارجاع داده است.

وی افزود: مجموعا ۷۶ مورد ایراد از سمت شورای نگهبان به بودجه سال آتی گرفته شد که تنها یک مورد آن برطرف نشد و امروز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

سخنگوی شورای نگهبان با تمجید از وکلای ملت گفت: به طور کلی شاهد یک بودجه عدالت محور هستیم که می‌توان آن را یکی از قدم های خوب مجلس شورای اسلامی دانست، بودجه یک برنامه و نظام مالی است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در این برنامه مالی فاصله زیادی وجود دارد.

کدخدایی به مصوبات سال گذشته شورای نگهبان  نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۶۹ مصوبه پارلمان از سوی شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ۱۴ اساسنامه نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره نامه های دیوان عدالت اداری در سال ۹۶ به شورای نگهبان نیز عنوان داشت: مجموعه ۸۳ نامه از سوی دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان ارسال شد که طی آن فقهای این شورا موضوعات مطرح شده را بررسی کردند.

وی با اشاره به بحث رجال سیاسی نیز گفت: موضوع رجال سیاسی و شاخص های آن توسط شورای نگهبان به تصویب رسیده است که جزئیات آن در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت.

وی در پایان سخنان خود با تجلیل از اهالی رسانه بیان داشت: در سال ۹۶ تعامل بسیار خوبی با اصحاب رسانه صورت گرفت، در کنار آن نیز روابط عمومی جدید شورای نگهبان در حوزه های فضای مجازی بسیار فعال تر ظاهر شد.

کدخدایی در بخش پرسش و پاسخ این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جنسیت در بحث رجال سیاسی مشخص شده است بیان داشت: هنوز بحث جنسیت در موضوع رجال سیاسی مشخص نشده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گاهی گفته می شود که روسای جمهور در دور دوم فعالیت خود با مصلحت اندیشی شورای نگهبان تایید می شوند بیان داشت: قطعاً شورای نگهبان مصالح عالی و کلی نظام را همواره مدنظر دارد اما در بحث تایید صلاحیت، هر عضو شورای نگهبان یک رای دارد و آن را نیز اعلام می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر عدم صلاحیت کسانی که در فتنه ۸۸ حضور داشتند، ابراز داشت: تمام شاخصه های رجال سیاسی در بحث همکاری با گروه‌های معاند و مخالف نظام به صورت شفاف مشخص شده است.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا با وجود هزینه های بالای جلسات علنی، مجلس نباید پارلمان در کمیسیون‌های تخصصی تمرکز کند، بیان داشت: بنده از تمام اعضای مجلس می‌خواهم که بیشتر به بحث نظارتی خود تمرکز کنند، هرچند که مجلس کنونی در بحث نظارتی عملکرد خوبی داشته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه شاخصه سن رجال سیاسی چه زمان مشخص می‌شود، ابراز داشت: بحث سن رجال سیاسی بر عهده مجلس است و نمایندگان مجلس باید آن را تعیین کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود در سال ۸۰ رییس دولت اصلاحات با مصلحت اندیشی تایید شد، بیان داشت: بنده از افرادی که اظهار نظر می کنند خواهش می کنم که نظر شخصی خود را اعلام کرده و از جانب شورای نگهبان سخن نگویند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که چرا ‌آیت الله جنتی از دولت روحانی به صورت صریح انتقاد می‌کنند، بیان داشت: نباید خبرنگاران تحلیل خود را ارائه کنند اصولاً مقامات دولتی جلسات مختلفی را با آیت‌الله جنتی دارند و ایشان نیز نظرات خود را به آنها بیان می‌کنند.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی مبنی بر سطح سواد وکلای ملت ابراز داشت: ملاک انتخاب شورای نگهبان مدارکی است که از طرف وزارت علوم تایید می شود و بر همین اساس نمایندگان مجلس را تایید صلاحیت می کند./۸۵۶/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات