۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۱۶۶
در درس اخلاق استاد عابدی مطرح شد؛

نسبت به امام هادی مدیون هستیم

حجت الاسلام والمسلمین عابدی گفت: به دلیل اهانت‌های چندسال اخیر نسبت به مقام امام هادی(ع)، امسال اقتضای حساسیت بیشتری نسبت به بزرگداشت و شهادت این امام بزرگوار وجود دارد.
احمد عابدی احمد عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در حرم حضرت معصومه(س) نکاتی اخلاقی پیرامون مراسم نوروز بیان کرد که در ادامه می‌آید.

لزوم بزرگداشت شهادت امام هادی(ع)

اولین نکته درباره روز عید نوروز بایستی بیان کرد تقارن این روز با سوم رجب و شهادت امام هادی(ع) است.

شهادت هر امامی بسیار مهم است، مخصوصا امام هادی(ع) که به دلیل اهانت‌های چندسال اخیر نسبت به مقام ایشان، اقتضای حساسیت بسیار بیشتری نسبت به بزرگداشت و شهادت این امام بزرگوار وجود دارد.

از این‌رو به مردم توصیه می‌شود که در این روز شادی نکنند و هرچند دید وبازدید و صله رحم مطلوب شارع است اما باتوجه به برگزاری صله رحم در ایام نوروز و رعایت نشدن ضوابط شرعی دید و بازدید بهتر است مراسم‌های میهمانی و دید‌وبازدید بعد از روز شهادت انجام شود.

اما چند نکته در ادامه ذکر می‌شود.

اصل عید نوروز که در روایات هم آمده است، جشن اول فروردین نیست بلکه اول مهر است که جشن مهرگان نام دارد و کتاب‌های زیادی هم در این‌باره نگاشته شده است.

زمان ائمه طاهرین هم ایرانی‌ها اول مهر را جشن می‌گرفتند و منظور ائمه(ع) از عید نوروز هم همین اول مهر است.

در روز اول مهر و اول فروردین خورشید روی دایره معدل النهار یا خط استوا می‌چرخد که اولی را اعتدال ربیعی و دیگری را اعتدال خریفی گویند؛ از این رو روز اعتدال را جشن می‌گرفتند؛ اما روز اعتدال خریفی را جشن می‌گرفتند نه روز اعتدال ربیعی.

کتاب‌هایی با مضامینی همچون مقایسه اهمیت روز اول بهار با روز اول پاییز و میوه‌های بهاری با میوه پاییزی، نگاشته شده است.

ایرانیان باستان به جشن مهرگان معتقد بودند، البته زمان زیادی از تغییر جشن مهرگان به جشن ابتدای بهار نمی‌گذرد.

کتاب‌های زیادی در ‌باره نوروز نوشته شده است که بیشتر تفسیر قرآن بود که علمای بزرگ معمولا تفسیری از یک آیه یا سوره قرآن می‌نوشتند و با اسم نوروزیه در دید و بازدیدهای ایام نوروز هدیه می‌دادند.

در ایام نوروز باید انس بیشتری با قرآن گرفت، امسال هم که با ماه رجب آغاز می‌شود و شیخ عباس قمی هم که مفاتیح را با اعمال ماه رجب شروع کرده است هدفش این بوده که ماه رجب و شعبان را مقدمه ورود ماه رمضان معرفی نماید.

مقدار دعایی که از امام زمان در ماه رجب از امام زمان(عج) نقل شده است، از هیچ امام دیگری نقل نشده است.

حکمت عملی از گذشته تاکنون

حکمت عملی به‌معنای اخلاق نیست؛ بلکه کلمات حکمت آمیز مانند قرآن و احادیث اهل بیت(ع) حکمت عملی است و در بین علمای قدیم هم مرسوم بود که کلماتی حکمت‌آمیز ابداع می‌کردند و می‌نوشتند؛ جملاتی مانند «خدایا مشت ما را باز نکن» که به‌معنای حفظ آبرو است.

لازم نیست حکمت عملی وجه شرعی داشته باشد؛ بلکه می‌تواند حاصل تجارب گرانمایه یک فرد باشد، هرچند سوادی نداشته باشد، کتاب اخلاق محتشمی، جاویدان خرد و الحکمه‌الخالده کتاب‌هایی هستند که در این زمینه نگاشته شده‌اند.

گاهی اوقات پشت‌ برخی ماشین‌ها و کامیون‌ها حرف‌های قشنگ و چنین حکمت‌هایی نوشته می‌شود و درستی این عبارات با توجه به معنایی است که پشت آن نهفته است./۸۷۶/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات