۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۵۵۹۲۶۱
به مناسبت آغاز سال ۹۷؛

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی پیامی صادر کرد

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی به مناسبت آغاز سال ۹۷ و ایام نوروز پیامی صادر کرد.
عبادی

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان جنوبی، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا عبادی، نماينده ولی فقيه در خراسان جنوبی و امام جمعه بيرجند به مناسبت آغاز سال 97 و ایام نوروز پیامی صادر کرد.

متن پيام حجت الاسلام والمسلمين عبادی به این شرح است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

با سلام به امام زمان و با درود به روان مقدس رهبر فقید انقلاب و سلام و درود به رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران؛

حلول سال جدید را، سال 97 برای مردم خوب، فرهنگ دوست خراسان جنوبی، دعای خیر، برکت در عمر، موفقیت در آنچه که رضای پروردگار است؛ دارم.

مسلم نخستین سئوالی که مردم خوب ما و ولایت مدار ما خواهند داشت، این که اول فروردین که مصادف با روز ماه قمری شهادت حضرت امام هادی(ع) است، تبریک بگوییم یا نگوییم؟ خیلی جواب روشن و قابل توجهی دارد و آن این است که تبریک را که می گوید، کسانی هستند اهل غرور و غفلت و از زندگی دنبال سرگرمی ها می گردند مشروع یا غیرمشروع، تبریک اینها که از نوع کارهای سرگرمی و بی محتوا است، نه در روز شهادت امام هادی(ع) و نه در غیر آن درهیچ وقتی معقول نیست چون هدفمند نیست.

اما آنهایی که اهل بصیرت اند، تبریک یعنی چه؟ تبریک از نوع برکت هست، یعنی نسبت به دیگران درخواست برکت کردن، برکت یعنی چه؟ اینها در معنی برکت خوابیده، برکت سه تا عنصر دارد: اول خیر؛ دوم فراوان؛ سوم ثابت؛

خوب اینکه انسان برای دیگران آرزوی خیر کند و آن آرزوی خیر فراوان و خیر ثابت، نه از نوع متغیرهای دنیوی، ارزش ها، این که چیز بدی نیست نه در روز شهادت بد است و نه در غیر آن، یک ارزش است که انسان برای دیگران خیر بخواهد، خیر فراوان بخواهد و برای آنها خیر همیشگی و ثابت بخواهد.

پس این مسأله به شهادت و زندگی و مرگ و اینها ربطی ندارد و در هر حالی این را باید خواست، در دعا داریم«اَللَّهُمَّ بارِکْ لی فِی الْمَوْتِ» در مسائل ارزشی مرگ در تبریک و برکت با هم جمع می شود. 

«اللهم بارک لی فی الموت و فی ما بعد الموت»؛«اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي التَّجَافِيَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ وَ الْإِنَابَةَ إِلَى دَارِ الْخُلُودِ وَ الاسْتِعْدَادَ لِلْمَوْتِ قَبْلَ حُلُولِ الْفَوْتِ»، پس پاسخ این سؤال اولیه ای که طبعاً در ذهن عزیزان هست، بیان شد.

 اما از اینکه ما بالاخره کالای زندگیمان را با کیل سال تعیین می کنیم، یک سال بر عمر ما مساوی می شود 70 سال، خوب 70 سال؛ چه برای آن که گذشته و پشت سرش را نگاه می کنه 70 سال گذرانده،  چه برای آن کسی که می خواهد 70 سال در آینده بالاخره طعم دنیا و لذت های دنیا، ناملایمات دنیا را بچشد یک مقداری سنگینه؛ 70 سال مشکلات، 70 سال ناملایمات، 70 سال سختی، چون انسان زندگی را با سختی به موفقیت می رساند.

اگر یک دانش آموز سختی نبیند باسواد نمی شود، اگر یک کشاورز سختی نبیند به محصول نمی رسد، همه چیز همین طور است پس باید با سختی پنجه نرم کرد.

وقتی با کیل سال می سنجیم بعد می گوييم 70 سال گران میاد، حالا می خواهید با یک کیل دیگه بسنجید، زندگی چقدره مسابقه هوش، زندگی چقدره، زندگی یک لحظه است نه 70 سال؛ بله یک لحظه قطعاً یک لحظه هست، چطور؟

این روایت را دقت کنید چقدر زیبا است: «اِصْبِرُوا عَلَى اَلدُّنْيَا فَإِنَّمَا هِيَ سَاعَةٌ»، یعنی شکیبا باش، استوار باش، به خود هراس راه نده، کل زندگی یک ساعته این یک ساعت در اونجا نه 60 دقیقه یعنی یک آن، معنی لغوی ساعت(آن) است زندگیت فقط یک آن هست حواست باشه، تمام عمرت یک آن است، چطور؟

«فَمَا مَضَى مِنْهُ فَلاَ تَجِدُ لَهُ أَلَماً وَ لاَ سُرُوراً» شما که می گویید یک سال، یک هفته، دقت کنید آنچه را که گذشته آن دیگه بارش بر دوش تو نیست، به جهت این که نه در آن غمی می بینید و نه در آن شادی می توانید کشف کنید آنکه گذشته، که گذشته هر چه هست، بر دوش شما چیزی نیست، نه از غمش و نه از شادی اش.

«وَمَا لَمْ يَجِئْ فَلاَ تَدْرِي مَا هُوَ»، آنچه هم که نیامده، خوب نیامده فردا چه خواهد شد بارش بر دوش من نیست هفته بعد چه خواهد شد نه غمش و نه سرورش من با اون مواجه نیستم، من مواجه با یک لحظه هستم، این 70 سال یک لحظه یک لحظه است، از نظر توان هر کسی می تواند خودش آزمایش کند یک لحظه می تواند تحمل کند، یک لحظه می تواند جلوی نفس را بگیرد، یک لحظه می تواند درشتی نکند، یک لحظه می تواند کار خیر کند؛ ببینید اگر یک لحظه می تواند خوب همه لحظه ها همچنین است.

«حکم الامثال فیما یجوز وفیما لایجوز واحد»، اگر در یک لحظه شدنی است که بر راه حق ثابت قدم بمانی و هر چه بادا باد و از باطل فاصله بگیری هر چه بادا باد یک لحظه می شود تمام عمر لحظه به لحظه است و تو همیشه مواجه با یک لحظه هستی نه با یک روز تا برسد به 70 سال.

«فَاصْبِرْ فِیهَا عَلَی طَاعَةِ اللهِ وَ اصْبِرْ فِیهَا عَنْ مَعْصِیةِ اللهِ»، ارادتت را قوی کن آن یک لحظه ای را که تا آخر عمر، یک لحظه است دو لحظه نمی شود، سعی کن که نسبت به آنچه که خدا فرموده متعهد باشی، پایدار و آنچه را هم که نهی فرموده پایدار باشی.

پس خیر، برکت و تبریک آنچه را که معنی شد، برای لحظه به لحظه عمر شما این خیر کثیر و این فراوانی با ثبات برای همیشه برای شما مردم خوب و برای همه اهل اسلام و همه نوع بشر آرزومندم./880//۱۰۳/خ

آمین یا رب العالمین

والسلام علیکم و رحمة الله. متشکرم.

ارسال نظرات