۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۵۵۹۵۲۷

بایدهای نوروزی

باید رمز وای فای را سریع از میزبان بگیرید حتی قبل از صرف چای و اگر وای فای نداشت با لبخند ملیحانه بگویید هاتسپاپ موبایل پلیز!
نوروز

سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، گروه طنزنویسان حوزوی

بایدهای نوروزی!

در مورد بایدها و نبایدهای نوروزی و برخی معضلات لاینحل فرهنگی و اجتماعی مربوط به آن سخن فراوان است. در مورد نبایدها، اسائه ادب و روده درازی نمی کنیم و نکته ای نمی تایپیم چون چیز بد و نباید! یادآوریش هم بد آموزی دارد.

در مورد معضلات لاینحلی که هرگز حل نمی شود هم بی تحلیل می گذریم (مانند تعداد بوسیدن طرف مقابل در دید و بازدید عید، آیا دو بار، سه بار یا حتی یک بار با شدت و غلظت که حُکما نشانه اشدّ محبت است) از خلقت بشر در این کره خاکی تا کنون راه حلی مفید فایده نبوده و نیست!

جهت کسب فیض بیشتر تفألی زدیم و تورقی کردیم بر کتاب توجیه المسائل آمیرزا هانی نمکستانی! - در فصل سیّم باب اول، اندر بایدهای نوروزی! مطالبی کاربردی و جالب به چنگمان آمد! برای سهولت، به نثر امروزی بازنویسی نموده و چند نکته را نقل می کنیم؛

۱. سال نو بی بغل امکان ندارد باید این فریضه در اول وقت و با خلوص نیت بجا آورده شود اگر موردی به بهانه سرماخوردگی، آنفلونزای خوکی و مرغی و سگی و.... عذری آورد اعتنا مطلقا ممنوع. صد البته در صورت غیبت و مسافرت قضایش واجب تر است .

۲. باید دست خالی به خانه میزبان رفت. حتی بدون شاخه ای گل و یا شیرینی. هدیه کتاب و ازین دست ادوات فرهنگی که خز شده، ازین جلف بازی ها راه نیاندازید همان با تبلت یا گوشی اتک بزنید با کلاس تر می نمایید چون میزبان به زودی در کسوت میهمان انتقام خواهد گرفت.

۳. بهوش باشید ادکلن کار خمیر دندان را نمی کند لذا در زمزمه های درگوشی، عمیق تر نفس بکشید. تا پایان روزی که سیزده را دربدر نکردید حق نشستن جوراب محفوظ می باشد.

۴. هر چند آب ر ا نباید گل بکنیم ولی پسته ها را  باید جدا کنیم چون خوشمزه تر و گرانتر است. جمله "چشم امید سایر آجیل ها به دندان شماست" یک حقه قدیمی است.

۵. نباید از حق اطفال و نوباوه گان عزیز غافل بود.درخواست کله ملّق، کشتی گرفتن،خواندن سوره فیل اگر سنگین بود سوره بقره یا عنکبوت،شعر صد دانه یاقوت و....از الزامات توجه و محبت به کودکان است خواه میهمان خواه میزبان.

۶. هرگز دعا نکنید اقوامی که راه کج کرده و سالی یکبار به سراغتان می آیند به راه راست هدایت شوند. ضمن استعاذه از شر میهمان رانده شده به سمت بیت مستطاب عالی! باید زیادی آنها را تحویل بگیرید فرصت حرف زدن به آنها ندهید نظر کارشناسی در باب اقتصاد جهانی، آب و هوای نوروز در سال های گذشته، چرایی نامگذاری سال سگ و صحبت در مورد سیاست های ترامپ ضروریست شعر جناب استاد آتشین صدف با مطلع: به سال نو فرو کنیم! چوبی در آستین ترامپ - را هم در جمع با صدای بلند ترجیحا به سبک آواز بخوانید. هر 5 دقیقه یک لیوان چای پر و پیمان بیاورید وقتی یقین حاصل فرمودید مهمان در حال ترکیدن است، بگویید خب دیگه چخبر...

۷. باید رمز وای فای را سریع از میزبان بگیرید حتی قبل از صرف چای و اگر وای فای نداشت با لبخند ملیحانه بگویید هاتسپاپ موبایل پلیز!

۸. نکته آخر اینکه باید در مذمت کالاهای تولید داخل  بسیار مبالغه نمایید. تولید داخلی همان کلاه قرمزی و پایتخت 5. سیمای ملی در چنل های عمومی و استانی و برون مرزی به اندازه کافی از فیلم های بالیوودی و هالیوودی نمایش می دهد خیالتان تخت.یادتان نرود روز سیزده بدر دوشنبه است برای بین التعطیلین خودجوش آن هم سه روز متوالی هم برنامه ریزی کنید.

سالی پر از توأم و سرشار از آکنده برایتان مملو از لبریزم . ایام به کام./۸۴۱/پ200/س

هادی حمیدی

ارسال نظرات