۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
کد خبر: ۵۵۹۵۸۹
نگاهی بر چند خبر کوتاه؛

از افزایش بودجه تا تمدید زمان طرح عیدانه کتاب

افزایش ۵ میلیارد ریالی بودجه، تمدید سه روزه زمان طرح و رکورداری کتابفروشی‌های شهرستانی، خراسان رضوی پیشتاز اجرای این طرح در سطح کشور و کتابگردی مدیر‌عامل خانه کتاب از عناوین اخبار طرح عیدانه کتاب هستند.
طرح عیدانه کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، افزایش ۵ میلیارد ریالی بودجه، رکورداری کتابفروشی‌های شهرستانی، خراسان رضوی پیشتاز اجرای این طرح در سطح کشور و کتابگردی  مدیر‌عامل خانه کتاب از عناوین اخبار طرح عیدانه کتاب هستند.

افزایش ۵ میلیارد ریالی بودجه طرح عیدانه کتاب و تخفیف ۳۰ درصدی خرید کتاب

بودجه طرح عیدانه کتاب به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز جمهوری اسلامی ایران با افزایش ۵ میلیارد ریالی به ۲۵ میلیارد ریال می رسد و کتابفروشان با تمدید ۳ روزه زمان اجرای طرح، میزبان خریداران کتاب هستند.

کتابفروشی‌های عضو طرح عیدانه کتاب با افزایش ۱۰ درصدی تخفیف طرح عیدانه کتاب و تمدید ۳ روزه اجرای طرح در سراسر کشور، در روزهای چهاردهم و پانزدهم فروردین‌ماه کتاب‌های خود را با تخفیف ۳۰ درصدی عرضه می‌کنند.

طرح «عيدانه كتاب» با شعار «كتاب عيدی دهيم» با مشاركت ۷۹۳ كتابفروشی از ۲۲ اسفند‌ماه در كتابفروشی‌های عضو طرح در ۳۰ استان كشور و از ۲۵ اسفند‌ماه در تهران آغاز به کار کرده است.

با گذشت دو هفته از اجرای طرح عیدانه کتاب در استان‌های سراسر کشور و پیوستن کتابفروشی‌های تهران به این طرح بیش از ۳۱۸ هزار نسخه کتاب به فروش رسید.

در اين طرح، استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و قم تاکنون بيشترين مشاركت را به لحاظ تعداد كتابفروشی‌ها از آن خود كرده‌اند و استان‌های فارس، كردستان و آذربايجان شرقی در جايگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 کتابفروشی‌های شهرستانی رکوردار طرح عیدانه کتاب

براساس اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی عیدانه کتاب فروش بیش از 70 میلیارد ریالی تا چهاردهمین روز اجرای این طرح تخفیف فصلی به ثبت رسیده است.

 براساس آخرین اطلاعات پایگاه اطلاع‌رسانی www.ketabnet.ir، تا روز چهاردهم طرح عیدانه کتاب، بالغ بر 323 هزار و 458 نسخه کتاب در 793 کتابفروشی کشور فروخته شده است. مبلغ کتاب‌های فروخته شده نیز تاکنون به 70 میلیارد و 866 میلیون و 597 هزار و 531 ریال رسیده است. 

در استان تهران با 123 کتابفروشی عضو طرح (115 کتابفروشی در شهر تهران و هفت کتابفروشی در شهرستان‌های استان)، تا امروز (دو‌شنبه 6 فروردین‌ماه) تعداد 45 هزار و 557 نسخه کتاب به مبلغ 10 میلیارد و 270 میلیون و 554 هزار و 183 ریال به فروش رفته است. 

طرح «عیدانه کتاب»، از سه‌شنبه 22 اسفندماه در 30 استان کشور و  در استان تهران از جمعه 25 اسفندماه آغاز شده است.

مطابق با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، عیدانه کتاب تا 12 فروردین‌ماه سال 97 ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو، تا سقف 100 هزار تومان خرید، از تخفیف 20 درصدی استفاده کنند.

خراسان رضوی پیشتاز اجرای طرح عیدانه کتاب در سطح کشور

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی پیشتاز اجرای طرح عیدانه کتاب در سطح کشور بوده است.

یوسف امینی افزود: از زمان اجرای این طرح خراسان رضوی با فروش ۴۵۶۵۰ نسخه کتاب پیشتاز اجرای این طرح بوده است.

وی اظهار کرد: طرح عیدانه کتاب با شعار (کتاب عیدی دهیم) به صورت همزمان در سراسر کشور از ۲۲ اسفند ۹۶ تا ۱۲ فروردین ۹۷ اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در این طرح ۹۳ کتابفروشی از خراسان رضوی مشارکت کرده‌اند که از نظر آماری ۱۲ درصد کل کتابفروشی‌ها و بعد از استان تهران بیشترین تعداد مشارکت را شامل می‌شود.

امینی تصریح کرد: با اجرای این طرح تاکنون ۴۵۶۵۰ جلد کتاب در خراسان رضوی به فروش رفته و در سامانه خانه کتاب ثبت شده است که از نظر آماری ۱۳ درصد کل کتاب‌های فروش رفته و رتبه اول کشور است.

وی افزود: ارزش ریالی کتاب‌های فروش رفته در استان بیش از هشت میلیارد ریال است و ۱۵ درصد کل فروش کتاب‌های کشور را شامل می‌شود. بیشترین استقبال در سطح کشور متعلق به کتابفروشی‌های پردیس کتاب و شهر کتاب از مشهد مقدس است.

کتابگردی احمد مسجد‌جامعی و مدیر‌عامل خانه کتاب از طرح عیدانه

همزمان با یازدهمین روز اجرای طرح عیدانه کتاب در تهران احمد مسجد‌جامعی و نیکنام‌حسینی‌پور با هدف بررسی برگزاری طرح عیدانه کتاب از چند کتابفروشی خیابان انقلاب اسلامی بازدید کردند.

 همزمان با یازدهمین روز از اجرای طرح «عیدانه کتاب» در تهران عصر دوشنبه(6 فروردین‌ماه) احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و هیات امنای موسسه خانه کتاب به همراه نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب و مهرشاد کاظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران آیین کتابگردی ویژه طرح تخفیف فصلی را برگزار کردند.

این کتابگردی با هدف بررسی و شناسایی مشکلات اجرای طرح عیدانه کتاب از «بازارچه کتاب» واقع در خیابان انقلاب اسلامی آغاز شد.

مسجدجامعی و همراهان ابتدا در کتابفروشی «اشراقی» حاضر شدند و با مرتضی بهی، مسئول کتابفروشی «پژوهش» گفت‌و‌گو کردند.

مدیر این کتابفروشی در گفت‌و‌گو با حسینی‌پور درباره تاثیر‌‌گذاری بیشتر و افزایش استقبال مردم از طرح عیدانه کتاب تاکید کرد و گفت: در صورتی که طرح عیدانه کتاب اواسط اسفند‌ماه آغاز می‌شد اثر‌گذاری آن قابل توجه‌تر بود.

در ادامه این کتابگردی مسجدجامعی و همراهان از کتابفروشی‌های «دارالکتاب‌الاسلامیه» بازدید و با محمد رجبی، مدیر این کتابفروشی قدیمی درباره اجرا و استقبال مردم از طرح عیدانه گفت‌و‌گو کردند.

بعد از بازدید و گفت‌و‌گو با محسن مزینانی، مدیر کتابفروشی نشر فرهنگ اسلامی، کتابفروشی «ققنوس» مقصد بعدی این کتابگردی بود. مسجد‌جامعی در گفت‌و‌گو با امیر حسین‌زادگان از جریان قاچاق کتاب همزمان با اجرای طرح عیدانه کتاب ابراز نگرانی کرد و گفت: به نظر می‌رسد که با وجود هزینه‌های قابل‌توجه و پیگیری‌های قانونی نتیجه‌ای برای توقف قاچاق کتاب حاصل نشده است.

کتابگردی با حضور مسئولان فرهنگی به کتابفروشی اختران رسید و مسجد‌جامعی در گفت‌و‌گو با مهدی محمدی درباره وضعیت ترجمه، تالیف و استقبال مردم از  طرح عیدانه پرسید.

محمد سائمی، مدیر کتابفروشی «مهربان» نیز در گفت‌و‌گو با مسجدجامعی با اشاره به معضل قاچاق کتاب گفت: قاچاقچیان کتاب از تبلیغات ناشران بهره‌‌‌مند می‌شوند و با شناسایی کتاب‌های پرفروش و بدون پرداخت حق ترجمه و تالیف به سود قابل توجهی می‌رسند.

حسینی‌پور نیز با تاکید بر لزوم وضع قوانین جامع برای پیشگیری و همچنین برخورد با قاچاقچیان کتاب گفت: اگر به وضع قانون در زمینه قاچاق کتاب بی‌توجه باشیم، نشر زمین می‌خورد.

کاوه پرهام؛ مدیر کتابفروشی آگاه نیز در گفت‌و‌گو با احمد‌‌ مسجد‌جامعی بر آغاز زودتر و تبلیغات گسترده‌تر رسانه‌ای طرح عیدانه تاکید کرد.

طرح «عیدانه کتاب» که از 25 اسفند‌‌ماه 1396 آغاز شده تا 12 فروردین‌ماه سال جاری ادامه دارد./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

 

ارسال نظرات