۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۵۶۰۰۰۳
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد:

ایمان انسان از صبر نشأت می‌گیرد

حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد با بیان اینکه صبر نیاز روزمره ما است، گفت: انسان‌های فقیر و غنی باید در برابر مشکلات و حتی فراوانی نعمت صبر داشته باشند تا دچار طغیان نشوند.
حجت الاسلام فرحزاد

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین «حبیب الله فرحزاد» استاد اخلاق حوزه امروز چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که با حضور طلاب مراکز و مدارس علمیه جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: ماه رجب ماه پرفضیلتی است که بیشترین مناسبت‌ها در این ماه قرار دارد.

ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی است

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه ماه رجب، ماه ریزش رحمت الهی است، اظهار داشت: برکاتی که در ماه شعبان و رمضان نصیب ما می‌شود شروع آن از ماه رجب است و ماه رجب مقدمه ای برای ورود به ماه‌های شعبان و رمضان است.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با اشاره به اینکه استغفار، صدقه دادن و روزه گرفتن در ماه رجب توصیه شده است، افزود: افرادی که نمی توانند روزه بگیرند می‌توانند یک نان در روز صدقه دهند تا ثواب روزه ماه رجب نصیب آنان شود.

وی با اشاره به اهمیت دعاهای ماه رجب، تصریح کرد: تلاش کنیم که از برکات این ماه حداکثر بهره را بگیریم تا توفیق دست یافتن به برکات ماه شعبان و رمضان داشته باشیم.

استاد اخلاق حوزه یادآور شد: اگر توفیق انجام همه اعمال ماه رجب را نداریم، می‌توانیم افضل اعمال را گزینش کنیم که یکی از آنها ذکر صلوات بر محمد وآل محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) است.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد بیان داشت: شخصی به امام صادق(علیه‌السلام) عرض کرد: «خداوند توفیق عنایت کرد که به داخل کعبه بروم من اعمال و آداب داخل خانه کعبه را بلد نبودم به همین خاطر صلوات بر محمد و آل محمد فرستادم آیا ثواب و پاداشی دارم» که حضرت در پاسخ فرمودند: «ثواب و پاداش عمل شما از همه بیشتر است».

علامت مؤمن صبر است/ صبر نیاز روزمره ما است

وی به ادامه مباحث جلسات گذشته درباره فضیلت صبر در زندگی اشاره کرد و افزود: همانطور که در جلسات گذشته بیان شد، بیش از صد مورد واژه صبر در قرآن کریم آمده و بیست بار آن به صورت امری است.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه علامت مؤمن صبر است، تأکید کرد: صبر در ایمان به منزله سر در بدن است، یعنی همانطور که بدن بدون سر زنده نمی ماند، مؤمنی که صبور نیست مؤمن نیست و ایمان او از صبر نشئت می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با تصریح بر اینکه انسان باید در برابر همه مشکلات زندگی صبر کند، یادآور شد: انسان‌های فقیر و غنی باید در برابر مشکلات و حتی فراوانی نعمت صبر داشته باشند تا طغیان نکنند.

وی با بیان اینکه صبر نیاز روزمره ما است، گفت: یکی از موارد صبر در سختی ها، بلایا و ناگواری هایی است که پیش می‌آید؛ بلاها دو نوع هستند بلاهایی که قابل رفع هستند مانند بیماری و برخی مشکلات دیگر که راه حل برای رفع این گرفتاری وجود دارد، اما زمانی که راه حلی برای مشکلات وجود ندارد، باید صبر کرد.

برملا کردن گناه از اصل گناه بدتر است

استاد اخلاق حوزه افزود: برخی بلاها دستاورد اعمال ما هستند، یعنی کاری کردیم که باعث ایجاد این بلا شده است که توبه، استغفار و جبران باعث رفع بلا می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه رجب ماه استغفار است، عنوان کرد: پشیمانی، تصمیم بر ترک گناه در آینده و جبران برخی موارد که قابل جبران است، از جمله ارکان اصلی توبه و استغفار هستند.

وی با بیان اینکه برملا کردن گناه از اصل گناه بدتر است، اظهار داشت: مؤمن حق ندارد که آبروی خود را ببرد، همانطور که امام رضا(علیه‌السلام) فرمودند: «الْمُسْتَتِرُ بِالْحَسَنَةِ یعْدِلُ سَبْعینَ حَسَنَة، وَ الْمُذیعُ بِالسَّیئَةِ مَخْذُولٌ، وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّیئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ؛ انجام دادن حسنه و کار نیک به صورت مخفى، معادل هفتاد حسنه است و آشکار ساختن گناه و خطا موجب خوارى و پستى مى گردد و پوشاندن و آشکار نکردن خطا و گناه موجب آمرزش آن خواهد بود».

استاد اخلاق حوزه بیان کرد: کسی که گناه خود را می‌پوشاند، خداوند متعال آن را می‌بخشاید که این موضوع بشارتی برای انسان‌ها است؛ زیرا خداند می‌خواهد که آبروی بندگان خود را حفظ کند و گناهان کبیره افشا نشود.

عیب پوشی در دین مبین اسلام سفارش شده است

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه گذشت، عفو، کرامت و پوشاندن گناه در روایات اسلامی سفارش شده است، تصریح کرد: از برترین کارهای انسان باکرامت این است که عیب خود و دیگران را بپوشاند.

وی با اشاره به اینکه خداوند ستارالعیوب و غفار الذنوب است، عنوان کرد: یکی از بزرگترین اشتباهات و خیانت هایی که به ملت نصارا و مسیحیت کردند این است که افراد مسیحی در مقابل پدران روحانی به گناهان خود اعتراف می‌کنند در حالیکه عیب پوشی در دین مبین اسلام سفارش شده و فقط می‌توان در برابر خداوند به گناهان خود اعتراف کرد.

استاد اخلاق حوزه بابیان اینکه خداوند پوشاندن گناه را دوست دارد، به دعای زیبای «یا مَن اَظهَرَ الجَمیلَ وَ سَتَرَ القَبیحَ . یا مَن لَم یُواخِذ بِالجَریرَهِ وَ لَم یَهتِکِ السِّترَ» اشاره کرد و در پایان، بر حدیث امام رضا(علیه‌السلام) که فرمودند: «الْمُسْتَتِرُ بِالسَّیئَةِ مَغْفُورٌ لَهُ؛ آشکار نکردن خطا و گناه موجب آمرزش آن خواهد بود» تأکید کرد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات