۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۵۶۰۱۷۴
چند خبر کوتاه از دنیای نشر؛

از برگزاری جشنواره داستان انقلاب تا فراخوان جشنواره امام رضا

برگزاری اختتامیه دهمین جشنواره داستان انقلاب و سومین جشنواره خاتم، حضور ایران در نمایشگاه کتاب تونس و فراخوان بخش پژوهش جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، برگزاری اختتامیه دهمین جشنواره داستان انقلاب  و سومین جشنواره خاتم، حضور ایران در نمایشگاه کتاب تونس و فراخوان بخش پژوهش جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.

جشنواره داستان انقلاب به ایستگاه پایانی رسید

داوری آثار دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب پایان یافت و برگزیدگان این رویداد ادبی همزمان با افتتاحیه هفته هنر انقلاب معرفی می‌شوند.

 از میان تعداد ۴۱۸ اثر متقاضی شرکت در دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب در بخش‌های داستان کوتاه و رمان بزرگسال و نوجوان، ۷ داستان کوتاه و رمان در بخش نوجوان و ۸ داستان کوتاه و رمان در بخش بزرگسال توسط هیات داوران این جشنواره ادبی انتخاب شدند.

در دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب که دبیری علمی آن را منیژه آرمین برعهده دارد، ۲۶ نویسنده در دو بخش داستان کوتاه و رمان بزرگسال و نوجوان شرکت کرده‌اند.

در بخش داستان کوتاه نوجوان، ۷۶ اثر، در بخش رمان نوجوان، ۲۵ اثر، در بخش داستان کوتاه بزرگسال، ۲۶۱ اثر و در بخش رمان بزرگسال، ۵۶ اثر در مرحله داوری اولیه مورد ارزیابی و رقابت قرار گرفتند.  

بیشترین شرکت‌کنندگان در دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب از استان تهران و کمترین تعداد شرکت‌کننده از استان‌های کردستان، کرمانشاه و گلستان آثار خود را به دبیرخانه این رویداد ادبی وابسته به حوزه هنری ارسال کرده‌اند.

برگزیدگان دهمین جشنواره سراسری داستان انقلاب روز دوشنبه - ۲۰ فروردین - همزمان با مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب معرفی می‌شوند.

اختتامیه سومین جشنواره خاتم 27 فروردین برگزار می‌شود

 آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم (داستان کوتاه ویژه پیامبر رحمت)، عصر دوشنبه 27 فروردین‌ماه برگزار خواهد شد.

​ آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم که براساس برنامه‌ریزی قبلی بنا بود همزمان با عید مبعث پیامبر (ص) در تاریخ 25 فروردین‌ماه برگزار شود، با توجه به تقارن با تعطیلی سه روزه (روز عید مبعث و دو روز پیش از آن) در کشور، به دوشنبه 27 فروردین‌ماه موکول شد.

مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان احمد قصیر، مکانی است که تاکنون برای این آئین درنظر گرفته شده، ولی احتمال تغییر در مکان برگزاری وجود دارد.

محمدعلی موحد، نویسنده، عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در صورت حضور در کشور از جمله سخنرانان این برنامه خواهد بود. همچنین با توجه به اینکه در این دوره از جشنواره در بخش بین‌الملل، هشت داستان از لبنان، یک داستان از عراق و دو داستان از کشور آلمان ارسال شده، از سفرای این کشورها نیز برای آئین اختتامیه دعوت به‌عمل می‌آید.

حضور ایران در سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تونس

سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه کتاب تونس از ۱۷ تا ۲۶ فروردین با حضور جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

  این دوره از نمایشگاه در ۷۴۰ غرفه و در ۳ سالن روز جمعه (۱۷ فروردین) افتتاح می‌شود. الجزایر مهمان ویژه نمایشگاه است.

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در غرفه‌ای به مساحت ۴۵ مترمربع در این دوره از نمایشگاه حضور دارد. ۴۰۰ عنوان کتاب در حوزه ایران‌شناسی، ادبیات، کودک و نوجوان، آموزش زبان فارسی، هنر و خوشنویسی، آموزش ادبیات عرب و کتابت قرآن در غرفه ایران به نمایش گذاشته می‌شود.

اجرای ورک‌شاپ خطاطی در محل غرفه ایران و موسیقی سنتی با حضور هنرمندان ایرانی برنامه‌های حضور موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران در این دوره است که با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان اجرا می‌شود. معرفی طرح بورسیه برای ناشران، نویسندگان و مترجمان فعال در حوزه کتاب‌های فارسی، معرفی کتاب‌های طرح «گرنت»، معرفی صنعت نشر ایران به زبان عربی و فرانسه از دیگر برنامه‌هایی است که در غرفه ایران اجرا می‌شود.

 فراخوان بخش پژوهش جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) منتشر شد

فراخوان بخش پژوهش اعضا شانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محورهایی همچون قدمگاه عشق و سبک زندگی امام رضا (ع) از سوی کارگروه کودک و نوجوان جشنواره منتشر شد.

در مسابقه پژوهش اعضا، علاقه‌مندان در سه گروه سنی 8 تا 10 سال، 11 تا 13 سال و 14 تا 18 سال می‌توانند شرکت کنند.

این جشنواره با محورهای موضوعی قدمگاه عشق (هجرت امام رضا علیه السلام از مدینه تا خراسان)، سبک زندگی امام رضا علیه‌السلام (اخلاق و آداب، زهد و عبادت، رأفت و مهربانی، طب الرضا) و ...  منتشر شده است.

بر اساس شرایط عمومی اعلام شده در این فراخوان، شرکت‌کنندگان در مسابقه باید تا 15 خرداد 1397، آثار خود را به‌صورت فردی یا گروهی (حداکثر سه نفر) تهیه و به دبیرخانه استانی جشنواره ارسال کنند.

شانزدهمین جشنواره رضوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با دهه کرامت در سال جاری، برگزیدگان خود را معرفی خواهد کرد.

فراخوان جشنواره شانزدهم رضوی ویژه کودک و نوجوان با 10 موضوع «پژوهش اعضا»، «تمبر پستی و کارت پستال‌سازی»، «نامه‌ای به امام» و «خاطرات زیارت»، «کتاب‌سازی»، «کاردستی»، «سرود»، «پویانمایی ویژه (کودک و نوجوان)، «قصه‌گویی» و «داستان‌نویسی ویژه (بزرگسال)» در پایگاه اطلاع‌رسانی کانون به نشانی www.kanoonnews.ir منتشر شده است./۹۹۸/ پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات