۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۵۶۰۱۹۵

پناه‌جویان مسلمان و چالش‌ قانون در آلمان

در شهرهای مختلف آلمان خانواده‌های مسلمانی هستند كه در میان آنان چندین زن به عنوان همسر وجود دارد؛ در حالی که طبق قانون آلمان مردان اجازه دارند تنها یک همسر اختیار کنند.
مهاجرت پناهجویان اروپا

به گزارش خبرگزاری رسا، مردی جوان از اهالی سوریه  به نام احمد با ۳۲ سال سن در شهر هامبورگ همراه ۲ زن و ۶ فرزند خود زندگی می‌كند. طبق قانون آلمان او اجازه دارد تنها یک همسر اختیار کند. اما در مورد این فرد اعمال قانون کار آسانی نیست؛ چراكه مشكل اصلی فرزندان او هستند. احمد چهار فرزند از همسر اول خود و دو فرزند از همسر دوم خود دارد. او میگوید این قانون را درک نمی کند زیرا از دید او،  او یك مرد مسلمان است كه به شریعت و سنت خود عمل كرده است. او در كشور خود با توجه به دین و فرهنگ حق چنین انتخابی را داشته است در نتیجه قانون تک همسری در آلمان را نمی‌پذیرد.

گروه تهیه فیلم خبرگزاری اشپیگل تی وی اقدام به تهیه فیلمی از فضای خانه احمد كرده و قصد داشته‌اند این پدیده جدید را برای مخاطبین در آلمان به تصویر بكشند. خانواده احمد در سال ۲۰۱۵ از شهری به نام آلپو گریخته‌اند و از یونان به فرانسه، سپس به دانمارک و در آخر به شمال آلمان پناهنده شده‌اند. احمد با خانواده خود در خانه‌ای مستقل اما كوچک كه هزینه زندگی آن را سازمانی به نام جاب سنتر می‌دهد، ساكن شده است. وی از ابتدا آلمان را مقصد نهایی خود برای درخواست پناهندگی انتخاب كرده بود.

به گفته وی، آلمان غالب هزینه‌های زندگی اعم از خانه، بیمه و خدمات اجتمایی را پرداخت می‌کند. او در پاسخ به سؤال گزارشگر در مورد میزان دریافتی ماهیانه از دولت پاسخ دقیقی نمی‌دهد و می‌گوید: «من نمی‌دانم فقط به بانك می روم و مبلغ واریز شده از طرف دولت را برداشت می‌كنم.» او تنها با به کاربردن واژه مادر در مورد خانم مرکل، صدر اعظم آلمان، مراتب قدردانی خود را از دولت آلمان بیان داشته و اضافه می‌کند در کنار برخی رفتارهای نژادپرستانه اما به دلیل چشیدن طعم تلخ جنگ، احساس پناهندگان سوری را درک کرده و با ما همدردی می‌کنند. لینا همسر دوم احمد، در سن ۱۳ سالگی با او ازدواج كرده و همسر اول او بتول ۶ سال قبل از ازدواج دوم احمد به عقد او درآمده است.

به باور احمد اعتقاد به خداوند خانواده او را استوار نگاه داشته در نتیجه حسادت جایی در خانه او ندارد. او باور دارد که همسرانش در مورد هیچ موضوعی با هم اختلاف نظر ندارند. گزارشگر ادامه گفتگو را با طرح پرسشی از همسران این مرد در رابطه با زندکی مشترکشان پیش می‌برد. او میپرسد: آیا تا به حال آرزو داشته اید تنها همسر احمد باشید؟

بتول همسر اول: خیر، من این را دوست ندارم و این سرنوشتی است که پروردگار برای ما رقم زده است.

همسر دوم لینا: من تنها فرزند خانواده خود بودم و انتخابی كاملاً آگاهانه داشته‌ام و می‌دانستم قرار است همسر دوم احمد باشم. هیچ كس مرا مجبور به این ازدواج نكرد.

در ادامه از همسران وی سؤال می‌شود با توجه به قانون چهار همسری برای مردان در اسلام، اگر او بخواهد دوباره ازدواج كند، آیا شما راضی هستید؟ هر دو زن می‌گویند بله ما با این ازدواج موافقیم.

احمد در آلمان پناهندگی خود را گرفته است و یک اقامت سه ساله دارد. او در این مدت می‌تواند دوره‌های آموزشی مختلفی را بگذراند و یا كار كند اما ترجیح می‌دهد اكثر وقت خود را با فرزندانش سپری كند. در شهرهای مختلف آلمان خانواده‌های مسلمانی هستند كه در میان آنان چندین زن به عنوان همسر وجود دارند و شرایطی مشابه خانواده احمد دارند.

شهرداری‌های این شهرها که مسؤولیت ثبت رسمی ازدواج‌ها هستند، بنا به صلاحدید وضعیت فرزندان این قبیل خانواده‌ها مجبور به ثبت اینگونه ازدواج‌ها و به رسمیت‌شناختن آن شده‌اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

 

ارسال نظرات