۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۶
کد خبر: ۵۶۰۱۹۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

تاسیس نخستین مرکز پژوهشی جاده ابریشم در تبریز، اعلام برنامه‌های هفته هنر انقلاب حوزه هنری آذربایجان شرقی و احداث سوئیت‌های خانوادگی در خرمشهر برای زائران مناطق عملیاتی جنوب از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدرضا پورمحمدی، معاون اتحادیه دانشگاه‌های قفقاز و آسیای میانه در هفتمین نشست روسای دانشگاه‌های عضو اتحادیه با تاکید بر اینکه باید نقش ایران در وجوه گوناگون جاده ابریشم بررسی و پژوهش شود، از تاسیس نخستین مرکز پژوهشی جاده ابریشم خبر داد و اظهار داشت: پیشینه تاریخی جاده‌های تجاری و فرهنگی و نقش سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این موضوع در مبادلات و تعاملات کنونی است.

وی تصریح کرد: در این جاده‌ها، ملت‌ها شیوه‌های زندگی شهری، مولفه‌های فرهنگی، نمادها، آثار تمدن و معماری را از شرق آسیا تا آسیای مرکزی، ایران، قفقاز، کرانه‌های خلیج فارس، غرب و جنوب آسیا، شرق و شمال آفریقا و اروپا به یکدیگر عرضه می‌کردند و همه جوامع و سرزمین‌های کنار این جاده‌ها در مبادله و اشاعه مولفه‌های فرهنگی نقش داشته‌اند.

پورمحمدی، با اشاره به نقش مهم ایران در تاریخ، فرهنگ، تمدن و وجوه گوناگون بازرگانی جاده ابریشم نیز افزود: ایران همواره در پژوهش‌های علمی، سیاستگذاری‌ها و تعاملات بین‌المللی مورد توجه بوده و در پروژه "جاده‌های ابریشم، جاده‌های گفت‌وگو" که توسط یونسکو انجام گرفت، ایران یکی از مهم‌ترین شرکت‌کنندگان در آن پروژه بود.

وی اضافه کرد: کمیسیون ملی یونسکو، وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، وزارت بازرگانی و دیپر سازمان‌های ملی به اهمیت موضوع " جاده ابریشم " کاملاً واقف هستند و برای پاسخ به نیاز این سازمان‌ها و ارتقای سطح علمی ایران در مجامع بین‌المللی باید تاسیس مرکز پژوهش جاده ابریشم مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه تبریز تاکید کرد: در این راستا و با همکاری مجموعه‌های مطروحه و مراکز دانشگاهی و پژوهشی و پژوهشگران و استادان صاحب‌نظر در این حوزه، نخستین مرکز پژوهشی جاده ابریشم در ایران تاسیس شده است.

پورمحمدی، تشکیل مرکز مشابه یا مشترک در دانشگاه‌های عضو اتحادیه را یکی از راه‌های مثمرثمر در این زمینه خواند و گفت: می‌توان با مطالعات میان رشته‌ای با رویکرد فرهنگی – تمدنی شامل تاریخ، باستان شناسی، هنر ومعماری، زبان و ادبیات، جامعه شناسی، دین و عرفان، اقتصاد و روابط بین‌الملل گستره جغرافیای موسوم به جاده ابریشم و جاده‌های در پیوند با آن را مورد پژوهش قرار داد.

برنامه‌های هفته هنر انقلاب حوزه هنری آذربایجان شرقی اعلام شد

حجت الاسلام محمد تقی محمدیان، رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی از اعلام برنامه‌های هفته هنر انقلاب در حوزه هنری این استان خبر داد و اظهار داشت: مهم‌ترین برنامه‌های اعلام شده حوزه هنری استان در این هفته افتتاح رسمی پردیس فرهنگی سینمایی قدس با حضور محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری کشور، جشن هنر انقلاب و تجلیل از هنرمندان متعهد و انقلابی، رونمایی از فیلم مستند روایی شهید مدافع حرم محمدرضا فخیمی می باشد.

وی همچنین غبارروبی و عطرآگینی مزار شهدا و تجدید میثاق با شهدا توسط هنرمندان و دیدار هنرمندان با خانواده‌های شهدا، جانبازان و ایثارگران، دیدار جمعی از هنرمندان با نماینده ولی فقیه در استان، برگزاری دو عنوان کارگاه تجسمی با عناوین کارگاه گرافیک و کاریکاتور با موضوع شعار سال و حمایت از کالای ایرانی، همایش موسیقی عاشیقلار و بزرگداشت هنرمند شهید بشیر شهریاری از دیگر برنامه های حوزه هنری آذربایجان شرقی در هفته هنر انقلاب می باشد.

حجت الاسلام محمدیان در ادامه به برخی دیگر از برنامه‌های هفته هنر اشاره کرد و اظهار کرد: سخنرانی ائمه جمعه شهرستان‌های استان در خصوص بزرگداشت هفته هنر انقلاب از تریبون نماز جمعه، برگزاری نشست پاتوق خاطره، نشست شعر و شعرخوانی انقلاب، دیدار با استاد جعفر کهنمویی و دیدار با خانوداه شهدای هنرمند، برگزاری کارگاه خوشنویسی و افتتاح کارگاه کتابت قرآن و تحقیق و پژوهش، اکران ویژه فیلم سینمایی « به وقت شام» برای اصحاب رسانه، هنرمندان و مدیران استانی و خانواده های شهدا از جمله برنامه های هفته هنری حوزه هنری استان می باشد.

وی در ادامه به نامگذاری ایام این هفته اشاره کرد و گفت: هفته هنر انقلاب اسلامی از 20 فروردین تا 27 فرودین 97 ادامه خواهد داشت که ایام این هفته به ترتیب به نام‌های هنر انقلاب و سید شهیدان اهل قلم، هنر انقلاب و ادبیات، هنر انقلاب؛ مقاومت و بیداری اسلامی، هنر انقلاب؛ ایثار و شهادت،  هنر انقلاب؛ ولایت و رهبری، هنر انقلاب؛ سینما و تئاتر، هنر انقلاب و ادبیات پایداری نامگذاری شده است.

احداث سوئیت‌های خانوادگی در خرمشهر برای زائران مناطق عملیاتی جنوب

الیاس گل‌محمدزاده، معاون هماهنگ‌کننده فرمانده سپاه آذربایجان‌شرقی در جلسه جمع‌بندی راهیان نور سپاه عاشورا از ساخت سوئیت‌های خانوادگی و سالن غذاخوری در اردوگاه شهید باکری خرمشهر خبر داد و اظهار داشت: با ساخت این سوئیت‌ها سال آینده پذیرای بیشتر خانوادگی زائران در اردوگاه شهید باکری خواهیم بود.

وی افزود: ایجاد ایستگاه صلواتی، اسکان، فصاسازی، فراهم کردن آب شرب، پخت غذا در آشپرخانه مکانیزه، وجود بهداری و پذیرایی از یک هزار و 800 نفر روزانه از جمله اقداماتی است که در پادگان خرمشهر انجام شده است.

گل‌محمدزاده با اشاره به اعزام کاروان‌های راهیان نور به مناطق عملیاتی، ادامه داد: این کاروان‌ها در سه مرحله و دو منطقه شمال‌غرب و جنوب کشور اعزام می‌شوند که تاکنون حادثه و مشکل خاصی در خصوص اسکان، غذا و حمل و نقل نداشتیم.

معاون هماهنگ‌کننده فرمانده سپاه آذربایجان‌شرقی به برگزاری راهیان نور دانش‌آموزی هم اشاره و بیان کرد: با جلساتی که با آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی، غربی و جنوب صورت گرفته تلاش کردیم این اردوها برای دانش‌آموزان پربار باشد.

گل‌محمدزاده اضافه کرد: تاکنون بیش از 50هزار نفر به اردوهای راهیان نور جنوب و شمال‌غرب اعزام شده است که بیش از 20 هزار نفر آن از مناطق شمال‌غرب بازدید کردند.

چهارخطبه عقد در امامزاده سیدحمزه تبریز جاری شد

سیدجواد قریشی زاده، مدیر آستان مقدس امامزاده سیدحمزه (ع) تبریز از اجرای طرح آرامش بهاری در استان با بیان اینکه در راستای زمینه سازی ازدواج آسان و پیوند آسمانی در آستان مقدس امامزاده، اقدام به ایجاد اتاق عقد شده است، اظهار کرد: هدف اصلی برگزاری مراسم عقد زوج های جوان در این مکان مقدس و معنوی، ازدواج آسان در جوار مقدس این امامزاده است.

وی افزود: استقبال خوب زوج های جوان و خانواده ها از اتاق پیوندهای آسمانی این امامزاده برای برگزاری مراسم عقد خود، نشان دهنده علاقه ی آنان به اهل بیت (ع) است چرا که نشستن بر سفره عقد در جوار یکی از معصوم زادگان را بر بسیاری از آیین های پرهزینه و مجلل ترجیح می دهند.

قریشی زاده در ادامه اظهار کرد: از آغاز سال ۱۳۹۷ تا کنون مراسم عقد ازدواج چهار زوج جوان تبریزی در آستان مقدس این امامزاده برگزار شده و در دو روز آینده نیز ۳ خطبه دیگر در این مکان مقدس جاری می شود./935/پ204/ب1

ارسال نظرات