۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۲
کد خبر: ۵۶۰۲۶۰
حجت الاسلام مداحی:

تقلید به معنای رجوع غیرمتخصص به فرد متخصص است

استاد حوزه با اشاره به مفهوم تقلید جامعه از مراجع تقلید گفت: تقلید به معنای رجوع غیرمتخصص به فرد متخصص است. انسان در زمینه دین یا باید به درجه اجتهاد برسد و خودش بتواند احکام دین را استخراج یا این که از مراجع عظام تقلید کند.
احکام دینی، احکام شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مداحی کارشناس مسائل شرعی امروز در بخش بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که ماه رجب ماه عبادت است، گفت: این که انسان در این ماه روزه بگیرد و ذکر بخواند اهمیت زیادی دارد. البته کسی که روزه قضا بر گردنش است، نمی تواند که روزه مستحبی بگیرد.

وی افزود: باید در ماه رجب به بیان معارف امام علی(ع) بپردازیم و زندگی این امام معصوم را به عنوان الگو برای اقشار مختلف بیان کنیم؛ زندگی علوی و فاطمی باید سرلوحه کار شیعیان باشد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار داشت: انسان مومن کسی است که زیاد تفکر می کند و همیشه به یاد خداوند است. البته به یاد خداوند بودن الزاما این نیست که انسان همیشه نماز بخواند، بلکه معنایش این است که انسان در موقعیت های مختلف به یاد خداوند باشد و نعمت های خدا را شکر کند.

وی ادامه داد: شمارش نعمت های خداوند برای کودکان و نوجوانان از راه های تشویق آنها به عبادت کردن است. انسان اگر بخواهد تا روز قیامت هم نعمت های خداوند را بشمارد نمی تواند، کمترین سطح شکر نعمت های خداوند گفتن الحمدالله است.

حجت الاسلام مداحی با اشاره به مفهوم تقلید جامعه از مراجع تقلید ابراز داشت: تقلید به معنای رجوع غیرمتخصص به فرد متخصص است. انسان در زمینه دین یا باید به درجه اجتهاد برسد و خودش بتواند احکام دین را استخراج یا این که از مراجع عظام تقلید کند. دشمن القا و برنامه ریزی می کند که جوانان را از دین خدا جدا کند و ما باید مسلح باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره چگونگی حضور قلب در نماز  عنوان کرد: اگر انسان در طول روز در خصوص کلام و رفتار خود مراقبت کند، این مساله در حضور قلب او در نماز موثر خواهد بود؛ قلب انسان باید پاسداری شود، همچنین انسان در نماز باید خود را در محضر خداوند ببیند تا حضور قلب پیدا کند./1323/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات