۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۶۰۳۴۶

چند خبر از دنیای نشر

معرفی آثار راه یافته به مرحله دوم بخش بزرگسال جشنواره خاتم، چاپ کتاب «فضایل امیرالمومنین علی (ع)»، پایان جانمایی نهایی نمایشگاه کتاب و برگزاری نخستین نشست خبری نمایشگاه قرآن از مهم ترین اخبار دنیای نشر هستند.
اخبار کوتاه دنیای نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا معرفی آثار راه یافته به مرحله دوم بخش بزرگسال جشنواره خاتم، چاپ کتاب «فضایل امیرالمومنین علی (ع)» اثر علامه حلی با ترجمه محمدباقر شهرستانی موسوی و تصحیح علی اوجبی، پایان جانمایی نهایی نمایشگاه کتاب و برگزاری نخستین نشست خبری نمایشگاه قرآن از مهم ترین اخبار دنیای نشر هستند.

معرفی آثار راه یافته به مرحله دوم بخش بزرگسال جشنواره خاتم

 جلسه داوری مرحله انتخاب نامزدهای بخش بزرگسال سومین دوره جشنواره خاتم، امروز )شنبه 18 فروردین‌ماه) در دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزار شد و اسامی 32 اثر یافته به مرحله دوم داوری این جشنواره مشخص شد. این آثار پس از بررسی 362 اثر رسیده در بخش بزرگسال به دبیرخانه سومین دوره جشنواره خاتم، به مرحله دوم داوری این جشنواره راه پیدا کردند.
 32
اثر راه یافته به مرحله دوم داوری به شرح ذیل اعلام شد:
 
«قاب» اثر مرتضی کربلایی لو
«کجی آبرویش» اثر حسین لعل بذری
«بازگشته» اثر سید مهدی موسوی‌نژاد
«آن ظهر تاریک» اثر تیمور آقامحمدی
«حدیث رنج داعی» اثر سولماز اسعدی
«حصار باران» اثر پگاه صراف
«عربی با یک گل در اور سور» اثر سیده عذرا موسوی
«در حدیبیه» اثر سوانا مهرابیان
«خاچی» اثر معصومه صفایی‌راد
«محمد نگفت من گفتم» اثر رقیه کریمی
«پشت در هیچ کس نیست» اثر زهرا کاردانی
«گلاب خانه ما کی تمام شد: اثر محمدعلی رکنی
«بوی گرم شکوفه‌های بادام» اثر مرتضی فرجی
«وسط بزرگراه رسالت یک نهنگ است» اثر یاسین حجازی
«سعوف» اثر امین اطمینان
«صدیق» اثر زهرا سادات ثابتی
«یک قالی پر از ترنج سبز» اثر فاضله فراهانی
«این باغ با تمام درختهایش» اثر سمیرا اسکندرپور
«تاریکی آدم را پیر می‌کند» اثر صابر محمدی
«تبعیدی» اثر مریم افشاری
«کی بود مانند دیدن» اثر مرتضی عبدی
«تب تنگه» اثر معصومه دین‌محمدی
«دایه» اثر مهدی زارع
«سفر تا سفره عشق» اثر گودرز ایزدی
«شاکو» اثر نسیم سهیلی
«اشتراکات غریب و ممکن در عصر یک روز عمومی» اثر سجاد خالقی
«راز فراموشی خانه پیامبر» اثر فائزه غفار حدادی
«من ناپلئون بناپارت نیستم» اثر زینب اسماعیلی
«نفور» اثر لیلا دوستی‌فرد
«قصاص» اثر محمد محمدسیفی
«کاریکاتوری از عشق» اثر مهدی باتقوا
«آفتاب تحریم» اثر علی‌اکبر والایی
 آثار راه‌ یافته به مرحله دوم داوری بخش کودک و نوجوان نیز فردا (یکشنبه 19 فروردین‌ماه) اعلام می‌شود .آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره ادبی خاتم، دوشنبه 27 فروردین‌ماه 97 برگزار خواهد شد.

روایت فضایل امیرالمومنین (ع) پیش از ولادت تا پس از رحلت

کتاب «فضایل امیرالمومنین علی (ع)» اثر علامه حلی با ترجمه محمدباقر شهرستانی موسوی و تصحیح علی اوجبی، فضایل حضرت امیر (ع) را پیش از ولادت،‌ مقارنِ ولادت، در سن بلوغ و کمال و پس از رحلت ترسیم می‌کند.

کتاب «فضایل امیرالمومنین علی (ع)» ترجمه کتاب «کشف الیقین فی فضائل امیرالمومنین» اثر متکلم نابغه جهان اسلام، یوسف بن مطهر حلی مشهور به علامه حلی است که به درخواست سلطان محمد خدابنده و در بیان فضایل و مناقب حضرت علی (ع) نوشته شده است.
 
این کتاب پیش از این نیز یک بار در سال 1298 قمری به‌صورت چاپ سنگی در تبریز، بار دیگر در سال 1371 قمری در نجف و سومین بار در سال 1411 قمری در تهران با تصحیح حسین درگاهی به چاپ رسیده است. کار تحقیق و تصحیح کتاب حاضر نیز از سال 1374 شمسی براساس تصویری از نسخه دست‌نویس موجود در کتابخانه آیت‌الله مرعشی به همت علی اوجبی انجام شده است.
 
کتاب در چهار فصل با عنوان‌های «در بیان فضیلتی چند که که ثابت بود برای حضرت امیرالمومنین (ع) پیش از وجود و تولد»، «در فضایلی چند که ثابت شد از برای آن حضرت (ع) در وقت خلق و ولادت او»، «در فضایلی که ثابت بود از برای آن حضرت (ع) هنگام بزرگی و بلوغ او» و «در ذکر فضایل متفرقه حضرت علی (عتدوین شده است.
 
در فصل نخست کتاب در ذکر یکی از پنج روایت مشهور درباره فضایل امیرالمومنین (ع) آمده است: «فضیلت پنجم: توسل آدم است - علیه‌السلام - به آن حضرت - صلوات‌الله علیه - که توبه او قبول شد. روایت کرده خطیب خوارزم به اسناد خود تا آنکه منتهی شده به عبدالله بن عباس که گفت: پرسیدم از رسول خدا - صلی الله علیه و آله - از کلماتی که فراگرفت آدم از الله تعالی و تلقی به آن نمود، پس توبه آن مقبول شد؛ چنانچه الله تعالی در کلام مجید فرموده: «فَتَلَقی آدَمُ مِن رَبِهِ کَلِمات فَتابَ عَلَیهِ». آن حضرت فرمود که: «سوال کرد از خدای تعالی که به حق محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین که توبه مرا قبول کن؛ پس توبه او مقبول شد
 
در دومین فصل کتاب، کیفیت تولد حضرت علی (ع) اینگونه روایت شده است: «تولد امیرالمومنین در روز جمعه، سیزدهم ماه مبارک رجب بود، بعد از عام‌الفیل به سی سال... و تولد آن حضرت در اندرون خانه کعبه بود؛ و کسی به غیر آن حضرت آنجا متولد نشد، نه پیش از او و نه بعد از او. روایت کرد صاحب کتاب «بشارة‌المصطفی» از یزید بن قعنب که گفت: نشسته بودم من با عباس بن عبدالمطلب و گروهی از بنی عبدالعزی که بت‌پرستی چند بودند - و عزی اسم بتی است که پرستش او می‌کردند خود را بنده او می‌دانستند - برابر خانه محترم خدا. ناگاه فاطمه دختر اسد، مادر امیرالمومنین - علیه‌السلام - آمد و حامله بود به آن حضرت، و نه ماه از حمل گذشته بود و درد وضع حمل او را گرفته بود؛ پس گفت: «بارخدایا! من ایمان دارم به تو و آنچه از جانب تو آمده از پیغمبران و کتابها؛ و باورکننده‌ام گفته جد خود ابراهیم خلیل تو را – علیه السلام – و او بنا کرده این بیت عتیق را. پس سوال می‌کنم به حق این خانه و به حق فرزندی که در شکم من است، آنکه آسان کنی بر من وضعِ حمل را
 
راوی گوید: دیدم خانه کعبه را که شکافته شد از پشت سر، و داخل شد فاطمه در آن، و غایب شد از نظرها، و خانه به حال اول بازگشت. پس خواستیم که قفل خانه را باز کنیم. هرچند جهد کردیم، باز نشد. دانستیم که این به فرموده الله تعالی است. پس روز چهارم بیرون آمد فاطمه و آن حضرت بر روی دست او بود و گفت: «من زیادتی یافتم بر زنانی که پیش از من بوده‌اند. زیرا که آسیه - دختر مزاحم - عبادت کرد حق تعالی را پنهان، در جایی که دوست نمی‌داشت الله تعالی که عبادت کنند او را در چنین جایی، مگر به ضرورت؛ و مریم - دختر عمران - جنبانید نخل خشک را به دست خود تا سبز و تازه شد و بار آورد و میل نمود از آن خرمای تر؛ و من داخل شدم در خانه محترم خدا و خورانید مرا از میوه‌های بهشت و نعمتهای آن. پس چون خواستم که بیرون آیم، ‌هاتفی آواز داد که ای فاطمه! او را علی نام کن که آن بلندمرتبه است، و خداوند - علی اعلی - می‌فرماید که نام او را از نام خود برآوردم؛‌ و او را به ادب خود تادیب کردم؛ و آگاه گردانیدم او را بر علمهای مشکل خود؛ و آن کسی است که می‌شکند بتها را در خانه من؛ و آن کسی است که بانگ نماز می‌گوید بر بام خانه من و مرا به پاکی و بزرگی یاد می‌کند. پس خوشا حال کسی که او را دوست دارد و پیرویِ او کند؛ و وای بر کسی که او را دشمن دارد و نافرمانیِ او کند
 
نخستین چاپ کتاب «فضایل امیرالمومنین علی (ع)» در 568 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات وایا راهی بازار نشر شده است.

پایان جانمایی نهایی نمایشگاه کتاب تهران

یحیی دهقانی، معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ثبت نام نهایی 2500 ناشر داخلی و 110 ناشر عرب و لاتین برای حضور در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

وی با اشاره به پایان ثبت‌نام ناشران داخلی اظهار کرد: تاکنون ثبت‌نام 2500 ناشر انجام شده است و در حال نهایی کردن برخی از ثبت‌نام‌های موقت هستیم. همچنین تاکنون 110 ناشر و توزیع‌کننده لاتین و عرب نیز ثبت‌نام خود را انجام داده‌اند.
 
دهقانی با تاکید بر تشکیل جلسات مستمر برای آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران گفت:‌ جانمایی‌های نمایشگاه نیز انجام شده است و با توجه به بهره‌برداری از رواق‌های شرقی و غربی برای نخستین بار در نمایشگاه امسال، ناشران خارجی در طبقه منفی یک رواق شرقی، ناشران کودک در طبقه همکف و صحن همسطح، ناشران آموزشی در طبقه همکف رواق غربی و ناشران داخلی به مانند سال‌های پیشین در شبستان مستقر خواهند بود.
 
معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معاون اجرایی سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در پایان عنوان کرد: همچنین غرفه ناشران دانشگاهی در جنوب شبستان (ضلع شرقی خیابان قنبرزاده) و در زیر چادرهای مستحکم برپا خواهد شد.

برگزاری نخستین نشست خبری نمایشگاه قرآن

 در آستانه مبعث رسول گرامی اسلام، نخستین نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از ساعت 15 تا 17 دوشنبه ۲۰ فروردین‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن اجتماعات این معاونت برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، معاون علمی و حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی، معاون اجرایی نمایشگاه نیز در این نشست به پرسش‌های اهالی رسانه پاسخ می‌دهد.
سه نشست خبری با محوریت بررسی طرح‌ها و ایده‌های نو، معرفی فعالیت‌ها، معرفی شعار نمایشگاه و جزئیات برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی (زمان افتتاحیه و اختتامیه و ...)، تا پیش از برگزاری این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، پیش‌بینی شده است./925/ پ204/ش

ارسال نظرات