۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۰
کد خبر: ۵۶۰۴۹۵
رییس دانشگاه صداوسیما:

نهال آوینی در فرهنگ انقلاب همچنان قد می‌کشد

رییس دانشگاه صداوسیما می‌گوید نهالی كه اندیشه شهید آوینی در فرهنگ و هنر ایران غرس كرد، امروزه همچنان به رشد و نمو خود ادامه می‌دهد و میوه‌ها و ثمرات تازه تری از آن مشاهده می‌شود.
آوینی

به گزارش خبرگزاری رسا، فردا مصادف با بیست و پنجمین سالگرد شهادت سیدشهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی است. اینكه فرهنگ و هنر انقلاب تا به حال چه اندازه از آبشخور افكار و اندیشه‌های این شهید بزرگوار بهره برده سؤالی است كه شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما اجمالاً به آن پاسخ گفته است. به گفته این فعال و مدیر عرصه فرهنگ، نهالی كه اندیشه شهید آوینی در هنر ایران غرس كرد امروزه همچنان به رشد و نمو خود ادامه می‌دهد و میوه‌ها و ثمرات تازه تری از آن مشاهده می‌شود؛ نهالی كه تبیین نظری سینمای دفاع مقدس چه در قالب مستند و چه در قالب داستانی كه در سال‌های اخیر شاهد شكوفایی و رونق آن بودیم و نشانه‌های درخشانی از اعتلای این گونه سینمایی را منجر شده، مدیون آن است.

اسفندیاری معتقد است: اگر طی سال‌های اخیر آثار درخشانی چون ایستاده در غبار، شیار 143 یا تنگه ابوغریب ساخته می‌شود و به خوبی بخشی از حماسه دفاع مقدس را در قالب سینما و هنر بازنمایی می‌كند و شاهد تداوم نگاه و رویكردهای متفاوت و تازه‌ای در سینمای جنگ هستیم، همه مدیون اندیشه و آثار فكری سید مرتضی آوینی است.

وی در ادامه به این نكته اشاره می‌كند كه فیلمسازان ما برای اینكه صحنه‌های نبرد در دفاع مقدس را واقع‌گرایانه از كار دربیاورند به مستندها و آرای شهید آوینی رجوع می‌كنند و به نظرم این میراث گرانقدری است كه باید پاس داشت و معتقدم در این اندازه و این قدر هم نباید متوقف بود و در عرصه نظریه پردازی و نقد باید پژوهشگران جوان ما آرا و اندیشه‌های آوینی را ادامه، بسط و توسعه دهند و بالطبع متناسب با نیاز زمان باید اندیشه و آرای نو در زمینه فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی تبیین و ارائه شود.

پاسخ رییس دانشگاه صداوسیما به طور مشخص دراین باره بیان شد كه سینمای انقلاب اسلامی امروز چقدر با اندیشه‌های سید مرتضی نسبت پیدا می‌كند اما از سویی دیگر آنچه در آستانه سالگرد شهادت مرتضی آوینی می‌تواند محل بحث باشد این موضوع است كه تئوری‌های هنری- فرهنگی سیدمرتضی آوینی پس از نزدیك به 25 سال از شهادت او تا چه اندازه توانسته امروز در عرصه فرهنگ عمومی انقلاب و كشور زمینه بروز پیدا كند و تأثیرگذار باشد.

به نظر می‌رسد درك آرا و اندیشه‌های آوینی پس از 25 سال همچنان برای بسیاری از اهالی فرهنگ در عرصه انقلاب اسلامی میسر نیست. به عبارت بهتر آوینی هنوز در فرهنگ انقلاب مظلوم است. از سویی دیگر رویكرد به مصادره سید مرتضی به نفع جریان‌ها و جناح‌های سیاسی همچنان ادامه دارد و برخی كتاب‌ها و مستندهایی كه درباره او نوشته و ساخته می‌شود، می‌كوشد چهره‌ای شبه روشنفكر و البته مبهم از او ترسیم كند در این میان برخی هم همچنان قرائت‌های آوینی از برخی مباحث را تند و غیرواقعی یا غیرعلمی تلقی می‌كنند. نظرتان در این باره چیست.

نكته دیگر درباره شهید آوینی این مسئله می‌تواند باشد كه بعد شخصیتی آوینی همچنان بیش از ابعاد دیگر این شخصیت مغفول و ناشناخته مانده است؛ عرفانی كه آوینی به آن دست یافته بود برای فهم منظومه فكری او به جوانان امروز تا چه اندازه می‌تواند راهگشا باشد و تا چه اندازه زمینه معرفی درست و دقیق در سطح جامعه یافته است. سؤال مهم دیگری كه می‌تواند مطرح شود این موضوع است كه تفكر آوینی با دفاع مقدس عجین بود. آوینی جدا از دفاع مقدس چقدر قابل بررسی و تحلیل است؟ و دست آخر اینكه آوینی چقدر قابل نقد است و این نقد تا چه اندازه به شكل درست، منطقی و منصفانه انجام شده است؟

اینها سؤالاتی است كه به نظر می‌رسد هنوز به آنها پاسخ درخوری داده نشده چراكه شعاع تفكرات سیدمرتضی آوینی آنقدر عمیق، بارور و زاینده است كه همچنان برای بررسی ابعاد آن نیاز به سال‌های بیشتری تعمق و تأمل جدی احساس می‌شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات