۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
کد خبر: ۵۶۰۵۳۳
میرسلیم در گفت وگو با رسا:

حركت تجدیدنظر طلبانه نسبت به ریشه‌هاى انقلاب "ارتجاع نو" است

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نوعى بازگشت به عقب نسبت به ارزش‌هاى انقلاب اسلامى، در برخى طیف‌هاى ضربه خورده از انقلاب رخ داده است، گفت: «ارتجاع نو» همان حركت تجدیدنظر طلبانه نسبت به ریشه‌هاى انقلاب اسلامی است.
مصطفی میرسلیم

سید مصطفی میرسلیم رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با تبریک بعثت پیامبر اکرم(ص) و اشاره به اینکه براى درک اهمیت مبعث باید ویژگی‌هاى جاهلیت قبل از اسلام را شناخت و تجزیه و تحلیل كرد، گفت: جاهلیت حالتى فرهنگى در جامعه است و مشخصه اصلى آن را می‌توان عدم حركت به سمت كمال یا درجازدن عنوان کرد.

میرسلیم با بیان اینکه حتى در جهت خلاف مسیر كمال گام برداشتن و عقب رفتن نیز جاهلیت است، افزود: كمال نیز در جامعه بشرى حالتى حقیقى و محقق شدنى است و فقط ذهنى و اعتبارى نیست، تاكنون هم محقق شده و نمونه ارائه داده است.
 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رسیدن به كمال داراى مشخصات خاص و معلومى است، اظهار داشت: براى مسلمانان، حالت كمال به شایستگى كرامت انسانى و قابلیت خلیفة الهى او برمی‌گردد.

میرسلیم با اشاره به اینکه از نظر تاریخى جاهلیت به دوران قبل از اسلام یا قبل از بعثت پیامبر، گفته می‌شود گفت: بعد از اسلام نیز شاهد وقوع جاهلیت بوده‌ایم و حتى امروز نیز شاهد آن هستیم.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه باید به این نكته توجه كرد كه جهل درون، جاهلیت به معناى نادانى و در مقابل علم نیست، خاطرنشان کرد: جهل در برابر حلم به مفهوم عقل است.

وی از جمله مصداق‌هاى اعتقادى جاهلیت به خرافه باورى، انحراف نسبت به حق، بیهوده گرایى، بى‌اعتقادى به معنویت یا داشتن اعتقادات ضعیف، پست و آلوده به گمراهى، توحیدگریزى، حق ستیزى، كثرت گرایى، توجیه گرى و انكار رسالت انبیا، دفاع از بردگى انسان نزد انسان اشاره کرد.

میرسلیم همچنین نمونه‌هاى از مصداق‌هاى اجتماعى جاهلیت را تبعیض، تفاوت طبقاتى، آلودگى به می‌گسارى و قمار، شهوت پرستى و تبرج(آشكار كردن زینت و آرایش)، بى‌بند و بارى و بى‌مبالاتى، زنا، فحشا و تشویق و رواج آن، تعصب نسبت به رسوم و رسوبات منحط اجتماعى، تحقیر زن، بى توجهى به والدین، فرزندكشى، كینه توزى، انتقام جویى، استبداد، تنبلى و رفاه طلبى دانست.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین یادآور شد که جاهلیت، مصداق‌هاى مشهورى از لحاظ اخلاقى دارد که نمودهاى نفسانى آن در جامعه جاهلى بارز است.

وی خودخواهى، تكبر، غرور، جاه طلبى، قساوت، ریاكارى، یاوه گویى، دریوزگى، نفاق، دروغ مدارى، دغلكارى، تقلب و تزویر، بى‌توجهى به ملكات اخلاقى، غرقه در رذائل، نامتمایل به فضائل را از این دست دانست.

میرسلیم به جنبه اقتصادى نیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: حاكمیت بینش صرفاً مادى و تنگ نظرانه، آلودگى به رباخوارى، فقدان تدیر معیشت و نابسامانىِ زندگى فردى و جمعى را نیز می‌توان از مصداق‌های جاهلیت عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه متأسفانه جوامع امروزی با این كه قرن‌ها از دوران جاهلیت فاصله دارند، مبرا از خصلت‌هاى جاهلیت نیستند، گفت: برخى از جامعه شناسان معاصر چنین جوامعى را گرفتار »جاهلیت جدید» مى‌دانند.

میرسلیم با تاکید بر اینکه ظهور مجدد جاهلیت خاص دوران معاصر نیست و حتى بلافاصله پس از رحلت پیامبر اكرم علائمى از جاهلیت، مانند فسق و فجور، ستم و جور و تبعیض خود را نشان داد افزود: در دوران ما نیز پس از پیروزى انقلاب، برخى از علائم ویژه دوران طاغوت با شكل‌هاى جدید بارز شدند و امروز در جامعه نمایى از این مصداق‌ها را شاهدیم.

وی ظهور دوباره خصلتهاى جاهلى و طاغوتى را سبب زنده و تازه ماندن پیام مبعث به عنوان مهمترین واقعه تاریخى دانست و اظهار داشت: بعثت برانگیزش پیامبران است براى برچیدن بساط جهالت با «یادآورى و هشدار دادن نسبت به عواقب وضع نكبت بار بشر در دوران جاهلیت»، «تبیین آیات حق و تشریح زیبایى هاى آن براى مردم»، «امیدوار كردن افراد نسبت به آینده در صورت ترك جاهلیت و پذیرش حق»، « خبر خوش دادن از عاقبت پیروان حقّ و انصاف و همدردى»، «بیم دادن به منكران حقّ و كفار و معاندان و منافقان از عاقبت سوء و عذاب خواركننده اى كه در انتظارشان است و درگیر شدن اینها با تمام كسانى كه وجه مشتركشان، به پیروى و تأسى از انبیاء، نشر حقایق كلام الهى و راهنمایى به سمت خیر» و «مقابله انبیاء و مؤمنان با گروههایى كه همت خود رامصروف تولید و انتشار اراجیف مى كنند.»

میرسلیم با اشاره به وجود جاهلیت جدید در جوامع امروزی گفت: در دوران ما نیز وجوه غالبی از جاهیت همانند؛ «فروپاشى خانواده» ، «غلبه كمیت بر كیفیت در نمادهاى مختلف آن»، «توسعه حركت‌هاى دین گریز»، «رواج بى‌بند و بارى و هتاكى»، «افشاگرى وحشیانه»، «اعمال مغرضانه و غیر مسؤولانه در فضاى مجازى به نام آزادى مطلق و بدون توجه به ضرورتِ احترام به آزادی‌هاى مشروع دیگران و حقوق عمومى به اتكاء آگاهى‌هاى از وحی» نیز دیده می‌شود.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه نوعى بازگشت به عقب حتى نسبت به ارزش‌هاى انقلاب اسلامى، به ویژه در برخى طیف‌هاى ضربه خورده از انقلاب اسلامى، رخ داده است، گفت: بازگشت به عقب از نظر فرهنگى و سبك زندگى را اصطلاحاً «ارتجاع» مى گویند، اصولا اینگونه می‌توان گفت «ارتجاع نو» همان حركت تجدیدنظر طلبانه نسبت به ریشه‌هاى انقلاب اسلامی است.

میرسلیم افزود: برای مثال افراد و گروه‌هایى كه در ابتدا پیروزى انقلاب، مخالف انقلاب اسلامى و حكومت جمهورى اسلامى و اصول قانون اساسى با تركیب كنونى بوده‌اند ولى با فرصت طلبى از هر شرایطی براى ابراز وجود و تبرج یا خودنمایى و هتاكى زبانى و رفتارى استفاده مى كنند.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: ما در زمان کنونی در دورانى از جاهلیت جدید به سر مى‌بریم و در معرض مخاطرات ناشى از ایجاد شرایط ارتجاع نو قرار داریم. بنابراین پیام بعثت آنچنان معتبر و ماندگار است که می‌تواند نجات دهنده طبقات مختلف اجتماعى ما از عواقب دوران جهالت جدید و ارتجاع نو شود./۸۵۶/ت۳۰۱/ق

ارسال نظرات