۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۵۶۰۵۶۶
ظریفیان خبر داد؛

برگزاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه در سال جاری

مدیر کل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما از برگزاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با مشارکت بیش از ۲۰ نهاد حوزوی و رسانه ای در سال جاری خبر داد.
نشست خبری مدیرکل مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسین ظریفیان مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما در نشست خبری با حضور اهالی رسانه که در تالار اندیشه این اداره‌کل و در آغاز هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد عنوان کرد: هفته هنر انقلاب اسلامی که با نام، یاد و اندیشه شهید سید مرتضی آوینی پیوند خورده فرصت مغتنمی برای گرامی‌داشت و فهم عالمانه هنر متعهدِ انقلابی، بازخوانی کارنامه اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه در این عرصه و شناخت فرصت‌ها و چاره‌جویی برای چالش‌هاست.

وی افزود: نقشی که شهید آوینی برای هنرمند متعهد قائل است، خزانه‌داری غیب است و معتقد است که سینه هنرمند باید قابلیت نزول ملائکه را داشته باشد چرا که واسطه الهام است و از آسمانیان می گیرد و بر زمینیان می‌بخشد.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند هنر متعهد است و بخشی از  کاستی‌های امروز بشر محصول فقدان نگاه الهی، تعالی‌بخش و متعهدانه به هنر، فرهنگ و رسانه است.

ظریفیان در ادامه با اشاره به فعالیت‌های اداره‌کل پژوهش های اسلامی سازمان صدا و سیما خاطرنشان کرد: این اداره‌کل در طول 24 سال فعالیت خود تلاش کرده است در مسیر بهره‌مند سازی رسانه از هنر متعهد انقلابی قدم بردارد.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما اضافه کرد: بیش از 750 عنوان کتاب در حوزه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی، 1200 شماره نشریه و همچنین مشاوره در نگارش فیلمنامه و مشاوره در تولید فیلم و سریال و تولید نرم افزارهای گوناگون بخشی از فعالیت‌های این مجموعه است.

وی ادامه داد: 120 هزار دقیقه تولید فیلم از 360 شخصیت دینی و انقلابی و مفاخر و بزرگان حوزه‌های علمیه و همچنین معرفی 1200 کارشناس حوزه علوم انسانی و اسلامی به شبکه‌های مختلف از دیگر دستاوردهای این مرکز است.

محمد حسین ظریفیان تأکید کرد: از آنجا که ماموریت اساسی این مجموعه، پژوهش دینی در ساحت رسانه است از سال 96 تمرکز فراوانی بر حوزه پژوهش کرده‌ایم و در حال حاضر 86 پروژه پژوهشی در حال اجرا داریم و 38 پروژه دیگر نیز بر اساس گفتمان‌های اساسی نظام، منظومه محتوایی سازمان و نیازهای حوزه پیام در سال جاری آغاز شده است.

وی در ادامه برگزاری همایش علمی پژوهشی اخلاق و رسانه با مشارکت بیش از 20 نهاد حوزوی، دانشگاهی و رسانه ای را یکی از مهم‌ترین برنامه های این مرکز در سال جاری اعلام کرد و افزود: در این همایش علمی به دنبال هم افزایی ظرفیت‌های سازمان و نهادهای همکار برای جبران فقدان دانش نظری در ساحت اخلاق و رسانه و دستیابی صاحبنظران علمی و رسانه ای به راهبردها و راهکارهای اساسی در این حوزه هستیم.

مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما در تشریح برنامه‌های این اداره‌کل برای گرامی‌داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، انتشار ویژه‌نامه مناسبتی “اشارات ایام” با این موضوع و کتاب “کارشناسان معارف انقلاب اسلامی” با هدف معرفی کارشناسان خبره این حوزه به شبکه‌ها را از فعالیت‌های انجام شده عنوان و افزود: شش پژوهش در قالب کتاب، دو پژوهش برنامه‌ای، سه مستند و برگزاری سلسله نشست‌های  “انقلاب اسلامی؛ دستاوردها،  تجارب و رهیافت های رسانه‌ای” از جمله برنامه‌های این اداره‌کل برای این مناسبت ویژه است.

ظریفیان در پایان با اشاره به اهتمام این اداره‌کل به گفتمان‌های رسمی نظام از جمله راهبرد اقتصاد مقاومتی، انتشار ویراست نخست کتاب “ساخت ایران” ویژه شعار سال 1397 تنها هفت روز پس از اعلام آن توسط رهبر معظم انقلاب و ارسال آن برای بهره‌برداری شبکه‌های سیما و صدا را اولین اقدام اداره‌کل در سال جدید برشمرد و تدوین دستینه‌های فقهی رسانه، موضوع شناسی فقهی در شورای جدید التاسیس فقهی رسانه، انتشار دو فصلنامه “دین و فضای مجازی” و “سبک زندگی اسلامی و رسانه”، مجموعه فصلی “ایده‌ها؛ دستینه‌ای برای برنامه سازان و پژوهشگران”،  مجموعه روند پژوهی شبهات ضد دینی در رسانه، مجموعه سوال‌ها و ایده‌های سبک زندگی، اپلیکیشن‌های موضوعی از جمله در حوزه مناسبت‌ها، راه‌اندازی کتابخانه الکترونیک دین و رسانه، تربیت نسل جدید کارشناسان دینی رسانه و مشاوران فیلمنامه و مشاوران تولید از میان فضلای حوزوی، توسعه آرشیو گنجینه فرزانگان و کارشناسان علوم اسلامی و انسانی، راه‌اندازی باشگاه پژوهشگران دین و رسانه و پرتال جامع دین و رسانه را به‌عنوان برخی از برنامه‌های جدید این مرکز پژوهشی رسانه‌ای در سال 97 اعلام کرد.

گفتنی است در این نشست از ده کتاب و یک فصلنامه علمی تخصصی جدید اداره‌کل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما رونمایی شد./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات