۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۵۶۱۲۳۲
۳۰ فروردین؛

نکوداشت صاحب جواهر برگزار می شود

حجت الاسلام عشایری در نشستی خبری از برگزاری همایش نکوداشت صاحب جواهر با سخنرانی شخصیت های حوزوی در تاریخ ۳۰ فروردین ماه خبر داد.
صاحب جواهر نشست خبری آئین نکوداشت صاحب جواهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام  محمد عشایری ، دبیر علمی همایش نکوداشت عیار فقاهت در نشست خبری این همایش که صبح امروز در مدرسه خاتم الاوصیا(عج) برگزار شد، با اشاره اهمیت جایگاه صاحب جواهر در تحول علوم حوزه اظهار داشت: مدرسه عالی خاتم الاوصیا از باب اهتمام به تراث فقهی شیعه، اقدام به نکوداشت شخصیت‌های مهم و جریان‌‌ساز فقهی داشته است.

وی در ادامه افزود: این پنجمین نشستی است که مدرسه خاتم الاوصیاء در سال‌های اخیر برگزار کرده است، پیش از این به نکوداشت برگزاری نشست‌ شخصیت‌های مهم و مؤثری در تاریخ تطور فقه و اصول مانند مرحوم شیخ اعظم انصاری، صاحب کفایه و آیت الله حائری یزدی اقدام کرده بود، این همایش ادامه‌ای بر روندی که از سال‌های پیش آغاز شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

دبیر علمی نکوداشت عیار فقاهت درباره دلیل برگزاری همایش برای صاحب جواهر بیان کرد: وجه برگزاری همایش برای فقیه معروفی مانند صاحب جواهری این است که این فرد را در تاریخ تطور دانش فقه قله این علم قبل از شیخ اعظم دانسته می‌شود و علاوه بر آن شاید قله شاگردان وحید بهبهانی هم باشد.

حجت الاسلام عشایری با اشاره به جایگاه علمی صاحب جواهر گفت: اگر گفته شود وحید بهبهانی مؤسس یک مکتب جدید فقهی است، خصوصیتی از آن مکتب شناخته شده و خصوصیت دیگر آن مکتب پنهان مانده است، خصوصیت معروف آن اقدام در مقابل جریان اخباری‌گری و خصوصیت ناشناخته آن اقدام در برابر کسانی که در برابر اجماع و شهرت سعی بر ساختارشکنی داشتند و دانش فقه را در ابتناء بر شهرت و اجماع به چالش کشانند.

وی درباره نقش صاحب جواهر در بین شاگردان وحید بهبهانی بیان کرد: صاحب جواهر بین محصولات فقهی وحید بهبهانی بیشتر نماینده و شاخص خصوصیت کمتر شناخته شده این مکتب بود و از این جهت هم برای این فقیه اهتمام ویژه‌ای وجود دارد.

دبیر علمی نکوداشت عیار فقاهت درباره وجه سوم اهمیت شخصیت صاحب جواهر گفت: وجه سومی که در شخصیت مرحوم صاحب جواهر مهم بود، در گفتمان مرحوم امام خمینی و رهبر معظم انقلاب برای فقهی که در پیدایش و بقای انقلاب اسلامی مؤثر بوده است فقه جواهری به‌عنوان یک مدل فقاهی معرفی شده است.

وی ادامه داد: این نکته بسیار مهم بود که این نقطه از تاریخ فقه زیر ذره‌بین برود و با فراخوان مقالاتی که داده شد و اساتیدی که دعوت شدند بار دیگر در شرایط  فعلی دانش فقه، نام این عالم بزرگوار آورده شود و آن گفتمان هم مورد دقت دوباره قرار گیرد تا برداشت دقیق و عالمانه‌ای از منطق فقه جواهری به‌دست آورد که انقلاب اسلامی در بقایش مبتنی بر چنین فقاهتی باشد.

حجت الاسلام عشایری درباره مقالات ارسال شده برای این همایش اظهار داشت: تعدادی مقاله در روش‌شناسی فقه صاحب جواهر ارسال شده است که تعدادی از این مقالات که برگزیده بودند در ویژه نامه‌ای که همراه همایش برگزار می‌شود منتشر خواهد شد و باقی مقالات هم بعد اصلاحات و ارتقاء آنها در ویژه‌نامه‌ای در سال97 منتشر خواهد شد و تمامی این مقالات در سایت مدرسه قابل دسترسی هستند.

وی با بیان این‌که همایش نکوداشت صاحب جواهر با حضور سه سخنران برگزار می‌شود بیان کرد: این همایش با پیام آیت‌الله صافی گلپایگانی آغاز می‌شود و بعد از آن سخنرانی‌هایی که در همایش نکوداشت صاحب جواهر ارائه می‌شود در سه محور است؛ محور اول آن اخلاق علمی و پژوهشی محقق نجفی است که متولی این سخنرانی آیت الله کریمی جهرمی است.

دبیر علمی نکوداشت عیار فقاهت در پایان افزود: محور دوم روش شناسی فقه صاحب جواهر است که توسط آیت الله علیدوست ارائه می‌شود و محور سوم هم گسست بین نوآوری فقهی و فقه جدید در گفتمان صاحب جواهر است که توسط آیت‌الله مبلغی ایراد می‌شود.

گفتنی است مراسم نکوداشت 30فروردین، ساعت 9 صبح روز پنجشنبه در مدرسه آیت الله گلپایگانی برگزار می‌شود./۸۷۶/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات