۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۶۱۴۰۶
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تأکید کرد؛

ضرورت نقش‌آفرینی ویژه حوزویان در عرصه هنر

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: به دنبال این هستیم که با نقش‌آفرینی طلاب و روحانیان در عرصه هنر، جنبه نرم‌افزاری و هدایت‌گری و نقادی و آسیب‌شناسی در این زمینه در استان شکل گیرد تا جبهه‌ای بامحتوا برای تولید فکر و آثار و نقد و بررسی و هدایت‌گری آثار هنری در استان داشته باشیم.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی امروز در نشست تخصصی بررسی مبانی هنر انقلاب اسلامی که با حضور طلاب و روحانیان استان برگزار شد، با بزرگداشت هفته هنر انقلاب اسلامی، خطاب به طلاب اظهار کرد: امروز با توجه به وضعیت موجود و چگونگی برنامه‌ریزی درزمینهٔ تبلیغ و یادگیری مخاطب و به تعبیری استفاده مطلوب از پیام و منبع پیام، یک مبلغ و فعال عرصه فرهنگی افزون بر تلاش برای جمع‌آوری مطالب و محکم شدن پایه‌های علمی و معنوی و بصیرت سیاسی باید به این نکته دقت کند که برنامه‌ریزی تبلیغی او قوی باشد.

وی افزود: رهبری می‌فرماید: «ما امروز برای بیان رقیق‌ترین حقایق دینی، مجبوریم از عادی‌ترین و نارساترین وسیله که همین بیان معمولی است، استفاده کنیم. مگر می‌شود با این بیان به نتیجهٔ دلخواه رسید؟ بیان معمولی و حرف زدن معمولی، بین دو نفر که بنشینند و با یکدیگر سخن بگویند، مقداری ظرفیت دارد و نمی‌تواند همهٔ حقایق را منعکس کند؛ اما یک بیان هنری - بخصوص که از طریق هنر نمایش باشد - دارای چنان ظرفیتی است که با بیان معمولی و حرف زدن عادی، قابل مقایسه نیست.»

حجت‌الاسلام سالاری مکی ادامه داد: رهبری در جای دیگر می‌فرمایند: «در همان روزهاست که امام معصوم از یک شاعر که یقیناً از لحاظ وزانت معنوی - وزن دینی، اعتقادی، علمی و تقوایی - یک‌صدم فلان صحابی‌اش نیست، چنان تجلیلی می‌کند که همه متحیّر و مبهوت می‌شوند. چرا؟ چون ابزاری که شاعر در دست دارد و از آن برای حمل امانتِ ائمّه استفاده می‌کند، منحصربه‌فرد است. دیگران فاقد این ابزارند. بسیار بافضیلت‌اند؛ اما کار عظیمِ حمل امانت از این‌ها ساخته نیست. این خصوصیت هنر است.»

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی اظهار کرد: امروز فیلم سینمایی «به وقت شام» که یک کار هنری و ارزشی است که نقش شهدای مدافع حرم در امنیت و آرامش این مملکت را در قالب یک توجیه عقلانی نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: این فیلم نشان می‌دهد که شهدای مدافع حرم در اوج غریبی کار بسیار باارزشی را شروع کردند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: اکنون طلاب جوان ما فعالیت‌های مناسبی در رشته‌های مختلف هنری دارند؛ به‌گونه‌ای که طلاب شاعر و نویسنده داریم و بحث تئاتر و انیمیشن و سینمایش به‌صورت جدی در حوزه علمیه استان شروع شده است.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که با نقش‌آفرینی طلاب و روحانیان در عرصه هنر جنبه نرم‌افزاری و هدایت‌گری و نقادی و آسیب‌شناسی در این زمینه در استان شکل بگیرد تا جبهه بامحتوا برای تولید فکر و آثار و نقد و بررسی و هدایت‌گری آثار هنری در استان داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سالاری مکی خاطرنشان کرد: ما حوزویان هم باید نقش اصلی خود را درزمینهٔ هنر ایفا کنیم؛ ازاین‌رو لازم است این جریان و جلسات ادامه پیدا کند تا بتوانیم در این راستا تأثیرگذار باشیم.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: باید معجزه کار فرهنگی و هنری را در فعالیت تبلیغی و نوشته‌ها و بیان و تدریس خود به کار ببریم و این‌گونه تأثیرگذاری خود را افزایش دهیم./9314/پ203/ب1

ارسال نظرات