۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
کد خبر: ۵۶۱۴۱۳
یادداشت؛

یك دست صدا ندارد

حمایت از كالای ایرانی مشروط به حمایت از تولید است. مادامی كه موانع متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و... بر سر راه تولید كالای ایرانی وجود داشته باشد طبعاً بحث حمایت از كالای ایرانی ناقص و در حد شعار باقی می‌ماند.
حمایت از کالای ایرانی

به گزارش خبرگزاری رسا، پیش از این گفتیم حمایت از كالای ایرانی مشروط به حمایت از تولید است. مادامی كه موانع متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و... بر سر راه تولید كالای ایرانی وجود داشته باشد طبعاً بحث حمایت از كالای ایرانی ناقص و در حد شعار باقی می‌ماند. كالای ایرانی به دلیل وجود موانع متعدد گران‌تر از مشابه خود تولید می‌شود و تولیدكننده ایرانی مجبور است با پایین آوردن كیفیت، هزینه تمام شده را كاهش داده و در مسابقه رقابت باقی بماند.

تولیدكنندگان داخلی به‌خوبی می‌دانند كه موفقیت آنان در جذب بازار داخلی و حضور در بازارهای جهانی و باقی ماندن در مسابقه رقابت، در گرو توجه ویژه به موارد زیر است:

۱ - پایین آوردن قیمت؛۲ - بالاتر بردن كیفیت؛۳ - شكل عرضه و بسته‌بندی مناسب؛٤ - تنوع بخشی به كالا و پاسخ‌گویی و تأمین سلائق مختلف؛ 5 - كثرت و فراوانی كالا و تأمین نیاز عمده مصرف كنندگان؛ ۶ - دستیابی به شبكه توزیع مناسب؛۷ - ارائه خدمات پس از فروش مناسب؛۸ - ارائه مزیت و برتری نسبت به كالاهای مشابه؛ ۹ - به‌روزرسانی و نوسازی تولیدات مطابق با ذائقه‌های جدید مصرف كنندگان و۱۰ – به كارگیری نبوغ و تحقیق و پژوهش (R&D ) با هدف رفع معایب و تولید كالای بهتر و ارزان‌تر و خاصه تولید ذائقه جدید.

بی‌تردید تحقق همه موارد مذكور مستلزم پایین آوردن هزینه‌های تولید است. برخی از عوامل مؤثر بر هزینه تولید عبارت است از:

۱ - وجود كالای خارجی ارزان‌تر ناشی از تفاوت برابری ریال با ارز خارجی

۲ - فقدان استانداردهای لازم در مدیریت تولید

۳ - وجود واسطه‌های طماع و پرتوقع

٤ - فقدان شبكه توزیع و هزینه‌های بالای توزیع

۵ - وام‌های با بهره بالا و عدم حمایت مالی صحیح از طریق سیستم بانكی

۶ - قوانین دست‌و پاگیر مالیاتی، بیمه‌ای و...

۷ - ضعف در قوانین مرتبط با تأمین كالای واسطه برای تولید

۸ - قوانین ناكارآمد و بعضاً متضاد با تولید داخلی

۹ - قوانین ناكارآمد و ضد تولید داخلی نظیر قوانین گمركی و صادرات و واردات

۱۰ - ضعف و ناتوانی دولت و دستگاه‌های اجرایی در جلوگیری و مقابله با كالای قاچاق

۱۱ - واردات بی‌منطق و ضد تولید داخلی ناشی از رانت دولتی و پدیده آقازادگی

۱۲ - بی‌برنامگی و ناگارآمدی دستگاه‌های اجرایی در حمایت از تولیدكنندگان داخلی

۱۳ - ضعف در حمایت‌های قضایی از تولیدكننده داخلی و مستهلك شدن عمده وقت بسیاری از تولید كنندگان در موضوعات حقوقی و قضایی

۱٤ - ناكارآمدی و وجود موانع متعدد ناشی از عدم همراهی شهرداری‌ها با تولیدكنندگان‌ (نگاه بسیاری از شهرداری‌ها به تولیدكنندگان سودجویانه و مانع جدی تولید است).

۱۵ - نیروی انسانی ناكارآمد ناشی از ضعف آموزشی كارگران و كاركنان واحدهای تولیدی و فقدان حمایت‌های آموزشی از تولیدگنندگان.

اگر عوامل بالابرنده هزینه‌های تولید كه به برخی از آنها اشاره شد از بین برود، بی‌شك دومینوی تولید به سمت كیفیت بالاتر و قیمت ارزان‌تر تغییر جهت خواهد داد. رفع و دفع عمده موانع برشمرده شده به عهده دولت و نهادها و دستگاه‌های حمایتی است.

مردم بزرگوار و فهیم ایران اسلامی كه اینك مخاطب اصلی پیام سال ۹۷ قرار گرفته‌اند به خوبی می‌دانند كه با ترجیح خرید كالای ایرانی بیشترین نقش را در تغییر جهت دومینوی كیفیت و قیمت ایفا می‌نمایند. با اقبال مردم از كالای ایرانی و خنثی سازی عملیات روانی و تحریف فرهنگی و تحقیر كالای ایرانی اتفاقات خوشایندی رخ خواهد داد:

۱ - برای جوانان این مرز و بوم فضای مناسب كسب و كار به وجود خواهد آمد.

۲ - با كثرت تولید و پایین آمدن هزینه‌های تولید فرصت مناسب برای بالاتر بردن كیفیت كالا در اختیار تولیدكنند قرار می‌گیرد.

۳ - بالاتر رفتن كیفیت كالای ایرانی مزیت رقابت برای تولید كننده فراهم آورده و موجب تولید بیشتر و بهتر و باكیفیت‌تر و در نتیجه اشتغال بیشتر خواهد شد.

بابد بپذیریم كه ایران یك بازار بزرگ ۸۰ میلیونی با در اختیار داشتن بیش از ۷ درصد از منابع جهانی مورد طمع بیگانگان برای صادرات كالاهای خود به ایران بوده و تمام همت خود را در جهت تحقیر فرهنگ و كالای ایرانی به‌كار خواهد گرفت و تنها راه برون رفت و خنثی سازی این توطئه اقتصادی همت مضاعف، جهادی و انقلابی از سوی تولیدكنندگان، قوای سه‌گانه به‌ویژه دولتمردان و مردم ایران در رفع موانع تولید و حمایت از كالای ایرانی است و تنها در این‌صورت است كه در كوتاه‌ترین زمان ممكن شاهد رونق تولید و اشتغال و حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی خواهیم بود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات