۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲
کد خبر: ۵۶۱۴۴۲
در نشست انجمن هنرهای تجسمی طلاب مطرح شد؛

چرا برخی روشنفکران با انقلاب اسلامی مخالفند

نجابتی با اشاره به بخشی از بیانات رهبر انقلاب در زمینه روشنفکری گفت: رهبر انقلاب در سخنان خود اشاره دارند که همه روشنفکران خائن نبودند اما خیلی از آنها غافل، فریب خورده و اسیر هوا و هوس بودند.
نشست تخصصی  انجمن هنرهای تجسمی طلاب با حضور استاد مسعود نجابتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مسعود نجابتی، مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس در نشست تخصصی انجمن هنرهای تجسمی طلاب که در نگارستان اشراق برگزار شد درباره نقش آفرینی هنرمندان حوزوی در عرصه هنر انقلاب اظهار داشت: هنر از مصادیق بارز روشنفکری است، زمانی که از روشنفکری بحث می‌شود، اصحاب اندیشه، هنرمندان، فیلم‌سازان، نقاشان و ... همه در این فضا تعریف می‌شوند.

وی ادامه داد: در این صورت بحث عامه مردم نیست؛ بلکه بحث روشنفکران است که حرفه، تخصص و تحصیلاتی دارند و در جامعه اثرگذار و فرهنگ‌ساز هستند، این فضای روشنفکری که سعی می‌شود تعبیرات رهبر معظم انقلاب بکار برده شود تا از مقصود فاصله گرفته نشود.

روشنفکری بیمارگونه و غرب زده

مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به سخنان رهبر انقلاب درباره ورود روشنفکری به ایران گفت: ایشان اشاره دارند که روشنفکری از زمان مشروطه، به‌صورت بیمارگونه و غرب زده وارد ایران شد.

وی به تشریح بخشی از بیانات رهبر انقلاب در زمینه روشنفکری پرداخت و بیان کرد: رهبر انقلاب در سخنان خود اشاره دارند که همه روشنفکران خائن نبودند اما خیلی از آنها غافل، فریب خورده و اسیر هوا و هوس بودند، این قضیه را به وضوح در فضای فرهنگی امروز می‌توان مشاهده کرد، تا کمی درباره روشنفکری صحبت می‌شود، متهم می‌کنند که همه را خائن و جاسوس می‌دانید.

نجابتی افزود: به هرحال آبشخور فکری این افراد مشخص است که از مکاتب غربی تغذیه می‌شوند، همانطور که یک طلبه در صحبت‌های خود با استناد به آیات و روایات صحبت می‌کند، آنها هم در تمام شئونات فکری و کاری خود با استناد به مکاتب غربی صحبت می‌کنند.

وی با بیان این‌که خیانت بخشی از روشنفکران در تاریخ ثبت شده است و بخش دیگر غافل هستند تصریح کرد: اینها دو بخش دارند، بخشی که واقعا خیانت کردند که در تاریخ مشخص است و بخش دیگری هم فریب‌خورده هستند، چیزی که در فضای امروز جامعه دیده می‌شود، خیلی از هنرمندان امروز جامعه غافل هستند، از صفحات مجازی هنرمندان می‌توان این موضوع را به روشنی مشاهده کرد، با این‌که اسلام را قبول دارد اما درباره اتفاقاتی که در جریان است غافل است.

مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به دشمنی‌های برخی روشنفکران با جریان انقلاب بیان کرد: رهبر انقلاب بیان می‌کنند که با شروع انقلاب دو دشمنی واضح و بارز با انقلاب صورت می‌گیرد، نخست دشمنانی هستند که از انقلاب ضربه خوردند، مانند این‌که قبلا نفوذ و جایگاهی داشتند و اکنون به‌خاطر از دست دادن جایگاه و پایگاه خود توسط انقلاب با آن دشمن هستند.

مخالفت با دین دلیل مشکل برخی روشنفکران با انقلاب

وی دلیل دشمنی گروه دوم را مخالفت با دین عنوان کرد و گفت: ایشان به دشمنی افراد دیگری هم اشاره می‌کنند که انقلاب مانعی برای این قشر ایجاد نمی‌کرد، مانند خیلی از روشنفکران ایران که با انقلاب به دشمنی پرداختند و آنها به‌خاطر ایده‌ها و تفکرات انقلاب با اصل دین مخالف بودند و با دین مشکل داشتند.

نجابتی با اشاره به صحبت‌های رهبر معظم انقلاب درباره همکاری روشنفکران دیگر کشورها با انقلاب خود بیان کرد: رهبر انقلاب اشاره می‌کنند که در اکثر انقلاب‌های دنیا، روشنفکران با انقلاب همکاری می‌کنند، مانند انقلاب فرانسه و شوروی، که هنرمندان و روشنفکران آنها با نوشتن کتاب‌، فیلم، آثار تولید شده و...همکاری می‌کردند.

وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب ادامه می‌دهند که در ایران عکس این قضیه اتفاق افتاد و کسانی بودند که از لحاظ آسیب‌ دیدن از برخورداری‌های مادی هیچ مشکلی با انقلاب نداشتند و تنها از لحاظ این‌که یک حکومت دینی سرکار آمده بود، لجشان گرفته بود و دین را قبول نداشتند.

مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به نتیجه گیری رهبر انقلاب درباره عدم جذب روشنفکران توسط انقلاب گفت: نتیجه گرفته می‌شود که دلیل عدم جذب روشنفکران به انقلاب نقص فکر و اندیشه نبود، این نکته خیلی مهم است؛ زیرا برخی می‌گویند انقلاب نتوانست هنرمندان را که از روحیه لطیفی برخوردارند جذب کند، خب شکی در این نیست که برخی از رفتارهای نامناسب در رنجش برخی مؤثر بوده است؛ اما همه داستان نیست.

وی در پایان گفت: رهبر انقلاب هم اشاره می‌کنند که پیش از این خیلی از همین روشنفکران به دستگاهی که فکر و اندیشه‌ای نداشت یعنی حکومت پهلوی جذب شده بودند، مانند برخی شاعران و فیلم‌سازان، نتیجه این شد که لزوما این‌گونه نیست که گفته شود اندیشه نظام و انقلاب تکامل یافته نیست یا مباحث نظری انقلاب ناقص بود؛ زیرا جذب شدن خیلی از این روشنفکران به نظام فاسد شاهنشاهی که از هیچ اندیشه و تفکری برخوردار نبود نشان دهنده این موضوع است که دلیل دشمنی آنها مخالفت با دین است./۸۷۶/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات