۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۵۶۱۵۵۰
یادداشت؛

وخامت وضعیت حقوق بشری در بحرین با نقش‌آفرینی آمریکا و انگلیس

رژیم آل‌خلیفه دامنه اقدامات وحشیانه و سرکوبگرانه خود علیه انقلابیون و شهروندان را به حدی گسترده کرده که حتی زنان بحرینی نیز دیگر از این دست اقدامات در امان نیستند. به همین دلیل است که اخیرا کمپینی به منظور آزادی زنان بحرینی در بند رژیم آل خلیفه به راه افتاده است.
شورای بانوان ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، مدتی است که اوضاع نابسامان حقوق بشر در بحرین وارد فاز جدیدی شده است. رژیم آل‌خلیفه دامنه اقدامات وحشیانه و سرکوبگرانه خود علیه انقلابیون و شهروندان را به حدی گسترده کرده که حتی زنان بحرینی نیز دیگر از این دست اقدامات در امان نیستند. به همین دلیل است که اخیرا کمپینی به منظور آزادی زنان بحرینی در بند رژیم آل خلیفه به راه افتاده است. درهمین ارتباط، چند روز پیش نهادها و سازمان های حقوق بشری بحرینی با صدور بیانیه ای خواستار آزادی هرچه سریعتر 330 بانوی دربند رژیم آل خلیفه شدند. این نهادها و سازمان ها همچنین توقف فوری اقدامات سرکوبگرانه علیه زنان بحرینی را خواستار شدند. جمعیت الوفاق بحرین در این خصوص با صدور بیانیه ای تأکید کرده است: «هم اکنون صدها زن بحرینی در زندان های آل خلیفه به سر می‌برند و طبق شواهد به دست آمده تحت شدیدترین شکنجه ها نیز قرار می گیرند».

این سرکوبگری ها علیه انقلابیون و به ویژه زنان که به تازگی وارد مرحله تازه ای شده است، درحالی اتفاق می افتد که آل خلیفه همچنان بر لزوم تداوم اقامت اجباری شیخ عیسی قاسم مرجعیت عالیقدر بحرینی‌ها اصرار دارد. این اصرار و پافشاری در شرایطی رخ می دهد که اوضاع جسمانی شیخ عیسی به هیچ وجه مناسب نیست و به همین دلیل روز چهارشنبه گذشته نظامیان آل خلیفه چاره ای جز انتقال وی به بیمارستان نیافتند. طبق اخباری که توسط انقلابیون بحرینی منتشر شده است، رژیم آل‌خلیفه نه تنها با گذشت قریب به یک سال از اقامت اجباری، اجازه مداوای جدی شیخ عیسی را نمی دهد، بلکه طی روزهای اخیر محاصره منزل وی را با قرار دادن بلوک های سیمانی در منطقه الدراز، تشدید هم کرده است؛ مسأله ای که فریاد نهادهای حقوق بشری بین المللی ازجمله سازمان عفو بین الملل را به آسمان بُرده است.

وخامت اوضاع زنان زندانی

وضعیت زنان بحرینی در بند رژیم آل خلیفه به حدی رو به وخامت نهاده است که حتی سازمان «صلح برای دموکراسی و حقوق بشر» نیز با صدور بیانیه ای نسبت به تداوم این وضعیت ابراز نگرانی کرده است. هم اکنون صدها زن بحرینی شامل پزشکان، پرستاران، وکلاء، معلمان، فعالان اجتماعی، فعالان سیاسی و فرهنگی، در بند آل خلیفه قرار داشته و از بدیهی ترین حقوق خود نیز محروم هستند. براساس اعلام فعالان سیاسی بحرینی، زنان در بند آل خلیفه تحت شدیدترین شکنجه ها و اهانت ها توسط نظامیان این رژیم قرار می گیرند. به عنوان نمونه، آل خلیفه لباس های تحقیرآمیزی را تهیه و در اختیار زنان قرار داده است که آنها عملا نمی توانند به وسیله این لباس ها خود را به صورت کامل بپوشانند و این تنها نمونه کوچکی از اهانت‌های بزرگی است که در حقشان روا شده است.

از سوی دیگر، رژیم آل خلیفه تحت هیچ شرایطی به زنان زندانی اجازه ملاقات با فرزندانشان را نمی‌دهند و این اقدام درد و رنج و زجر فراوانی را به بانوان بحرینی محبوس شده تحمیل می کند. «فوزیه ماشاء الله» یکی از مهمترین و برجسته ترین فعالان حقوق بشری بحرینی در زندان های آل خلیفه به سر می برد و نهادها و سازمان های حقوق بشری به شدت نسبت به سرنوشت وی احساس نگرانی می کنند. درهمین ارتباط، «جواد فیروز» نماینده سابق پارلمان بحرین می گوید: «امروز ما شاهد زندانی شدن زنان و مردان فرهیخته از اقشار مختلف جامعه بحرین هستیم. شما به ما بگویید که در کدام نقطه از دنیا چنین چهره هایی در این حجم وسیع به زندان انداخته می شوند؟»

اذعان به حمایت آمریکا از سرکوبگری‌ها

اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه علیه انقلابیون بحرینی طی حدود هفت سال گذشته یعنی از آغاز انقلاب در سال 2011 تاکنون، با حمایت های منطقه ای و فرامنطقه ای جریان داشته است. امروز دیگر بر هیچکس پوشیده نیست که عربستان سعودی از اصلی ترین حامیان منطقه ای و آمریکا و انگلیس از اساسی ترین حامیان فرامنطقه ایِ رژیم آل خلیفه محسوب می شوند. یاد و خاطره قرادادهای نجومی تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا با مقامات رژیم آل خلیفه هنوز از اذهان پاک نشده است. آمریکایی ها در یکی از آخرین توافقنامه های تسلیحاتی خود با رژیم بحرین، توافقی به میزان حدود 4 میلیارد دلار با منامه به امضاء رساندند و به موجب آن تسلیحات جنگی زیادی را به آل خلیفه فروختند.

به گفته فعالان سیاسی و حقوق بشری بحرینی، آل خلیفه مقادیر زیادی از گازهای سمی را برای سرکوب راهپیمایی های مسالمت آمیز در بحرین، از واشنگتن خریداری کرده است. حمایت های ایالات متحده آمریکا از این سرکوبگری ها آنقدر آشکار شده است که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز بدان اذعان می کنند. در همین راستا نشریه آمریکایی «دی آمریکن کنسرواتیف» در مطلبی با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر در بحرین می نویسد: «دولت آمریکا و در رأس آنها دونالد ترامپ از سرکوبگری های وحشیانه در بحرین به شدت حمایت می کنند». از سوی دیگر، «ساهر العریبی» فعال حقوق بشری عراق نیز در خصوص حمایت های آمریکا از آل خلیفه تصریح می کند: «رژیم آل خلیفه سکوت دولت هایی نظیر ایالات متحده درقبال جنایتهای خود را با امضای قراردادهای تسلیحاتی پرهزینه، خریده است» [1].

همیشه پای انگلیس در میان است

به موازات ایالات متحده آمریکا، دولت انگلیس نیز از حامیان اصلی رژیم آل خلیفه در سرکوب مردم بی دفاع و بی گناه بحرینی به شمار می رود. انگلیس که به نظر می رسد در زمینه فروش تسلیحات جنگی به رژیم های مرتجع عربی با ایالات متحده آمریکا رقابت تنگاتنگی را کلید زده است، به هیچ وجه نمی خواهد که در این رقابت عقب بماند و در نهایت بازنده شود. در این میان، این مردم بحرین هستند که تنها به دلیل خواستار شدن مطالبات مشروع و به حق خود باید قربانیِ رونق یافتن شرکت های اسلحه سازی آمریکا و انگلیس شوند. درهمین ارتباط، روزنامه «ایندیپندنت» انگلیس در مطلبی می نویسد که دولت این کشور از سال 2011 تا اواخر سال 2016 تسلیحاتی به ارزش 45 میلیون پوند به دولت منامه فروخته است [2]. روزنامه گاردین نیز صراحتا اذعان می کند که اولویت برای دولت لندن در تعامل با آل خلیفه، فروش سلاح است و نه حقوق بشر [3].

به این نکته مهم نیز باید توجه کرد که در راستای تقویت همین مناسبات و مراودات نظامی میان لندن و منامه است که چندی پیش دولت انگلیس نخستین پایگاه دریایی این کشور را در بحرین افتتاح کرد. این نخستین پایگاه نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در منطقه طی نیم قرن گذشته است. تأسیس این پایگاه دائمی جدید در بحرین به انگلیسی ها این امکان را می دهد تا به صورت طولانی تری در خلیج فارس حضور داشته باشند. تأسیس این پایگاه نیز هدیه بزرگ رژیم آل خلیفه به دولتمردان انگلیس در ازای حمایت های همه جانبه لندن از منامه دربرابر تظاهرات ها و راهپیمایی های مسالمت آمیز مردمی، به شمار می رود.

سفری با هدف تقویت مناسبات

به منظور تقویت مناسبات و روابط میان لندن و منامه قرار است «حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین در روز 9 مِی (19 اردیبهشت ماه) به لندن سفر کند. این سفر قریب الوقوع اما با اعتراض هایی نیز مواجه شده است. در همین راستا، انجمن انگلیسی «مبارزه با تجارت اسلحه» در اعتراض به این سفر خواستار برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در پایتخت انگلیس شده است. این انجمن علت اصلی مخالفت با سفر بن عیسی به لندن را تداوم سرکوبگری های آل خلیفه علیه انقلابیون بحرینی به وسیله تسلیحات انگلیسی عنوان کرده و خواستار توقف فروش این تسلیحات به منامه شده است. درهرصورت، آنطور که به نظر می رسد، دولتمردان انگلیسی فصل نوینی از روابط خود با اعراب به ویژه رژیم آل خلیفه را آغاز کرده اند و قصد ندارند کشورهای منطقه و رژیم های متمول عربی به لقمه های آسانی تنها برای ایالات متحده تبدیل شوند. بدون شک پس از انجام سفر پادشاه بحرین به انگلیس و پایان رایزنی های دو طرف باید همچون گذشته شاهد آغاز جدیدترین دور از سرکوب انقلابیون بحرینی باشیم.

پی نوشت:

1 ـ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/11/25/1324233/

2 ـ http://birjand.iribnews.ir/fa/news/1032474/

3 ـ http://fa.alalam.ir/news/1667147/

/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: فارس

ارسال نظرات