۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۵۶۱۹۰۳
پژوهشگر عرصه مهدویت تبیین کرد؛

علائم و نشانه های اصلی ظهور

حجت الاسلام خدامیان بیان کرد: گاهی فردی هزار علامت از ظهور بیان می‌کند و بعد که بررسی می‌شود، مشاهده می‌شود که اصلا نشانه ظهور نیستند و تنها حوادثی است که در زمان غیبت رخ می‌دهد و ارتباطی به زمان ظهور ندارد.
حجت الاسلام خدامیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی خدامیان نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت در دومین روز از همایش علمی و پژوهشی پیرامون امام عصر که در سالن همایش دارالشفاء برگزار شد، با اشاره به نکاتی درباره علائم ظهور اظهار داشت: وقتی روایات مورد بررسی قرار می‌گیرد، در مرحله اول باید به بیان حوادث قبل از ظهور پرداخته شود که در این‌باره چند عنوان وجود دارد.

وی با بیان این‌که بعضی از نشانه‌های گفته‌شده بی‌ارتباط با مسأله ظهور است، گفت: گاهی فردی هزار علامت از ظهور بیان می‌کند و بعد که بررسی می‌شود، مشاهده می‌شود که اصلا نشانه ظهور نیستند و تنها حوادثی است که در زمان غیبت رخ می‌دهد و ارتباطی با مسأله ظهور امام زمان(عج) ندارد، چه بسا هزار سال بعد ظهور محقق شود.

نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت درباره علامات اصلیه ظهور بیان کرد: علامات اصلیه ظهور پنج نشانه است که عبارت است از خروج سفیانی، صیحه آسمانی، خسف در بیداء، قتل نفس زکیه و خروج سید یمانی یا سید خراسانی که مورد آخر محل اختلاف است و برخی روایات سید یمانی را گفته‌ و در بعضی از دیگر روایات سید خراسانی گقته شده است.

وی با بیان این‌که در بحث ترجیح یکی از دو سید یمانی و خراسانی دو دسته روایت وجود دارد، گفت: در دسته اول مانند صحیحه عمربن حنظله خروج یمانی آمده است و دسته دیگر از روایات که به لحاظ سندی هم مشکل دارد، سید خراسانی آمده و مشخص است که در تعارض روایات صحیحه و ضعیفه، روایت صحیح و معتبر مقدم می‌شود.

حجت الاسلام خدامیان مطرح کرد: برخی جمع بین دو دسته روایت را پیشنهاد کرده‌اند، به این صورت که اگر سید یمانی گفته شود، منظور همان سید خراسانی است که در یمن خروج می‌کند و اگر سید خراسانی گفته شود، یعنی سید یمانی از خراسان خروج می‌کند.

وی ادامه داد: این جمع ممکن نیست؛ چراکه در روایات دیگری مانند ارشاد شیخ مفید، سفیانی در کنار سید خراسانی و سید یمانی آن هم در یک ماه و سال آمده است و از این‌جا روشن می‌شود کسی که چنین نظری داده است اشراف بر دیگر روایات مهدوی نداشته است.

نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت با توجه به روایات صیحه آسمانی را مهم ترین علامت حتمیه عنوان کرد و بیان کرد: برخی معتقدند منظور از صیحه همین ماهواره و تلویزیون است، اما این حرف نادرست است؛ چراکه صیحه تکوینا اثر دارد و با ندای آسمانی نام امام زمان(عج) بر سر زبان‌‌های مردم دنیا جاری می‌شود و دل‌ها مملو از محبت امام شده به‌طوری که همه جا نام حضرت مهدی(ع) شنیده می‌شود.

حجت الاسلام خدامیان با بیان این‌که ندای آسمانی دو نوع است گفت: ابتدا ندای جبرئیل و بعد ندای شیطان شنیده می‌شود، راوی در این‌باره از امام سؤال می‌کند که این نزاع چگونه تشخیص داده می‌شود و امام در جواب می‌فرمایند: کسانی که در ندای اول شک می‌کنند، در قلب آنها مرض است، کسی که دشمن اهل بیت(ع) است با ندای دشمن فریب خورده و در مسیر شیطان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه درباره بحث خروج سفیانی بیان کرد: در تاریخ همیشه بین حق و باطل تضاد وجود داشته؛ از پیامبر(ص) و ابوسفیان، امیرالمؤمنین(ع) و معاویه تا امام حسین(ع) و یزید که این نزاع حق و باطل بین امام زمان و سفیانی هم برقرار است.

نویسنده و پژوهشگر عرصه مهدویت گفت: با توجه به روایات، سفیانی یک فرمانده نظامی نیست بلکه مرکز فقهی دارد، بالای منبر می‌رود و سخنرانی می‌کند، حکومتش 9 ماه طول می‌کشد.

وی درباره نشانه خسف در بیداء بیان کرد: خسف در بیداء فرو رفتن لشگر در سرزمین بیداء در اطراف مدینه است که همه اهل سنت این نشانه را دارند و در صحیح مسلم موجود است.

حجت الاسلام خدامیان با بیان این‌که علامت حتمیه دیگر قتل نفس زکیه در مکه است گفت: به فاصله پانزده روز مانده تا ظهور، بین رکن و مقام او را به شهادت می‌رسانند، بعد از ظهور، حضرت نماینده‌ای را در مکه قرار می‌دهد و به سمت مدینه حرکت می‌کند.

وی بیان کرد: در روایتی مرسله یمانی و سفیانی با یکدیگر روبرو شده و درگیر می‌شوند، محل خروج یمانی صنعا است؛ از این رو نمی‌توان گفت سید خراسانی و سید یمانی یک شخص هستند./876/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات