۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۵۶۲۱۰۷
آیت الله علوی گرگانی:

درس خواندن و تقوا مسیر پیشرفت در طلبگی است

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی با بیان این که طلبگی مسیر انبیاء و ائمه معصومین(ع) است، گفت: طلبه بدون درس خواندن و تقوا نمی تواند در این مسیر موفق باشد.
آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله علوی‌گرگانی امروز در دیدار با جمعی از طلاب نیشابور اظهار داشت: طلبگی مسیر علم و کمال است و با زحمت کشیدن آینده خوبی را برای خود رقم خواهید زد، چراکه عالم در پیشگاه خداوند مقام بالایی دارد ولی به شرط آن که از استعدادهای درونی خود استفاده کنید.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: طلبگی مسیر انبیاء و ائمه معصومین(ع) است و به همین جهت باید به گونه ای باشید که مردم از وجود شما استفاده کنند.

وی با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم از افراد اهل تعهد و ایمان تمجید کرده است، ابراز داشت: این افراد در قرآن دارای چهار صفت هستند که نخست اقامه نماز است یعنی افراد دارای کمال مردم را به نماز خواندن دعوت می‌کنند.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی بیان داشت: طلبه و روحانی که اگر می خواهد به جایی برسد باید بر نماز خود مواظبت کند و تا جایی که می تواند نماز را به فرادا نخواند چراکه در قرآن کریم بحث خواندن نماز نیست بلکه اقامه نماز است که به معنای دعوت دیگران به نماز است در کنار این که خودش نیز به نماز توجه زیادی دارد.

وی تصریح کرد: یکی از اصول اولیه روحانیت اقامه نماز جماعت است و به همین جهت اهل علم اگر خودش اهل نماز جماعت نباشد نمی تواند دیگران را نماز دعوت کند؛ ویژگی دوم اهل علم دعوت مردم به اعطای زکات است که شامل سهم امام، سهم سادات و کفارات و غیر آن است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که پرداخت حقوق واجب موجب تصفیه اموال می شود، ابراز داشت: یکی از شرایط شخص روحانی این است که هم خودش اهل پرداخت حقوق مالی باشد و هم این که دیگران را به پرداخت زکات دعوت کند.

وی یادآور شد: ویژگی سوم روحانی دعوت مردم به معروف است که شاخصه اصلی طلبه محسوب می شود، هدایت و ارشاد مردم و دعوت کردن به حق در کنار شایسته بودن خود انسان است، چون در قرآن از کسانی که خودش عمل نمی کند و دیگران را به حق دعوت می‌کنند مذمت شده است.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی تأکید کرد: نهی از منکر یکی دیگر از ویژگی های انسان روحانی است؛ منصب روحانیت جایگاهی بزرگ است و طلبه از ابتدا باید خودش را برای قرار گرفتن در مسیر انبیاء و امامان آماده کند؛ به همین جهت از همین الان با آفات طلاب در زندگی طلبگی آشنا شده و از آنها برحذر باشید.

وی با اشاره به این که طلبه نباید ساعت ها پای تلویزیون و فضای مجازی بنشیند، خاطرنشان کرد: یک طلبه باید وظیفه اصلی خود را درک کند و یک روحانی با داشتن درس نمی تواند به دنبال برنامه های بیهوده باشد؛ طلبه بدون کار کردن و بدون درس خواندن به هیچ جا نمی رسد.

حضرت آیت الله علوی‌گرگانی بیان داشت: طلبه باید در دوره نوجوانی و جوانی برای درس و بحث استفاده کند تا در آینده بتوانید به جایگاهی برسد، چرا که دوره میانسالی و بعد از آن برای انسان حوصله ای برای درس خواندن نمی گذارد./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات