۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۵۶۲۱۲۷
آیت‌الله ری شهری:

انسان عاقل حسادت نمی‌کند

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دعا و تقویت عقل تنها راه نجات از حسادت است، گفت: حسادت تا زمانی که منجر به ظلم و ستم در حق دیگران نشود گناه محسوب نمی‌شود.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری، نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: حسادت یک بیماری است.

وی افزود: برای پیشگری از این بیماری ابتدا تقویت عقل لازم است انسان عاقل نسبت به کسی حسادت نمی‌کند.

 آیت‌الله ری شهری دعا کردن را عامل دیگر برای پیشگری از مبتلا شدن به حسادت دانست و ابراز کرد: در کتاب اهل سنت از رسول خدا روایت شده سه خصلت است که هیچ انسانی از آن در امان نیست و معمولا همه مردم گرفتار این سه خصلت هستند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نخستین خصلت مربوط به فال بد زدن است؛ برخی به تصور اینکه 13 عدد نحسی است از آن اجتناب می‌کنند، پیامبراکرم(ص) در این باره می‌فرمایند: اگر انسان در هنگام انجام کاری فال بد زد نباید آن کار را ترک کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اضافه کرد: دیگر خصلت حسادت است حضرت درباره این خصلت می‌فرمایند: انسان زمانی که مشاهده کرد کسی نعمتی دارد و می‌خواهد خودش نیز داشته باشد صرف داشتن این خصلت تا زمانی که ستمی روی ندهد گناه نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حضرت سومین خصلت را بدگمانی بیان فرمودند و تاکید داشتند انسان هنگام سوء ظن نباید نسبت به دیگران تجسس کند همچنین از قضاوت و داوری نابجا پرهیز داشته باشد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات